رای اعتماد به کابینه پزشکیان پس از اصرار او بر هماهنگ شدن لیست وزرا با خامنه‌ای

خلاصه

  • نهمین جلسه بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزیران پیشنهادی کابینه مسعود پزشکیان صبح روز چهارشنبه ۳۱ مرداد در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد
  • روند رای‌گیری برای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی در مجلس با حضور ۲۸۵ نماینده آغاز شد
  • مسعود پزشکیان در سخنرانی پایانی خود در مجلس گفت علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، «تمام فهرست» وزرای پیشنهادی کابینه را تایید کرده است
  • پزشکیان به‌طور خاص از عباس صالحی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرزانه صادق مالواجرد، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی نام برد و گفت خامنه‌ای گفته است آن‌ها در کابینه باشند
  • در نوبت صبح جلسات رای اعتماد مجلس در روز چهارشنبه، بررسی صلاحیت و برنامه‌های عباس علی‌آبادی، وزیر پیشنهادی نیرو و احمد دنیامالی، وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان انجام گرفت
  • هم نمایندگان مخالف و هم موافقان وزیر پیشنهادی نیرو از «کمبود آب، قطع مکرر برق و ناترازی انرژی» به‌عنوان ابرچالش‌های امروز ایران نام بردند و یک نماینده، عملکرد و سابقه «فاجعه‌آمیز» علی‌آبادی در شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا) را دلیل اصلی بحران کنونی در ناترازی آب، برق و گاز دانست
  • وزیر پیشنهادی نیرو در سخنرانی خود، از ناترازی ۱۸ هزار مگاواتی سالانه برق و بیلان منفی سالی شش میلیارد متر مکعب آب و «خطر» کمبود آب خبر داد
  • وزیر پیشنهادی ورزش درباره کاهش میزان فرزندآوری و افزایش نگران‌کننده طلاق در ایران هشدار داد
  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۵/۳۱.۳۱ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۷

    پایان پوشش زنده آخرین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان

    این پوشش زنده به پایان رسید و دیگر به‌روز نمی‌شود.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۵/۳۱.۳۱ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۰

    بدعت بی‌سابقه پزشکیان در هماهنگی تمام اعضای کابینه‌اش با خامنه‌ای

    هر ۱۹ وزیر پیشنهادی پزشکیان در شرایطی رای آوردند که تاکید رییس دولت بر هماهنگی با علی خامنه‌ای از زمان آغاز بحث بر سر کابینه پیشنهادی در دولت‌های گذشته، بی‌سابقه بود.

    حتی ابراهیم رئیسی هم در نطق معرفی کابینه دولت سیزدهم که مرداد ۱۴۰۰ ایراد کرد، تا این حد روی تایید گرفتن از خامنه‌ای تاکید نکرد.

    مالک شریعتی، نماینده اصول‌گرای مجلس در واکنش به این تاکیدات، در ایکس نوشت هزینه کردن از خامنه‌ای برای رای گرفتن از مجلس «خطای بزرگی بود».

    او در ادامه گفت: «چون اگر رای نیاورند مجلس را مقابل گزینه رهبری قرار می‌دهد. اگر رای بیاورند هم مسئول عملکردشان در آینده نخواهند بود. اما به هر حال این سخنان پزشکیان، تعداد وزرای در معرض خطر را کاهش جدی خواهد داد.»

    بر اساس سنتی نانوشته، برخی از وزرای دولت مثل اطلاعات، امور خارجه، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و فرهنگ و ارشاد اسلامی، اصطلاحا «سهمیه بیت» خوانده می‌شوند و معرفی وزیر برای آن‌ها نیازمند هماهنگی با خامنه‌ای است اما هماهنگی کل کابینه با رهبر جمهوری اسلامی، بدعت و اقدام بی‌سابقه پزشکیان بود.

    مشروح گزارشی در این باره را در اینجا بخوانید.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۵/۳۱.۳۱ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۰

    هر وزیر چه تعداد از آرای نمایندگان را کسب کرد؟

    در رای اعتماد مجلس به وزیران پیشنهادی دولت مسعود پزشکیان، بیشترین آرای کسب شده مربوط به عزیز نصیرزاده، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با ۲۸۱ رای (از ۲۸۸ رای) بود.

    پس از آن، عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ۲۷۲ رای، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش با ۲۶۸ رای، امین حسین رحیمی، وزیر دادگستری با ۲۶۸ رای، ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با ۲۶۴ رای و اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات با ۲۶۱ رای موافق، قرار گرفتند.

    اسکندر مومنی برای وزارت کشور ۲۵۹ رای، عباس علی‌آبادی برای وزارت نیرو ۲۵۵ رای، غلامرضا نوری قزلچه، برای وزارت جهاد کشاورزی ۲۵۳ رای و احمد دنیامالی برای تصدی وزارت ورزش و جوانان ۲۵۳ رای موافق کسب کردند.

    عباس عراقچی، وزیر امور خارجه با ۲۴۷ رای، فرزانه صادق مالواجرد، وزیر راه و شهرسازی با ۲۳۱ رای، محمد اتابک، وزیر صنعت، معدن و تجارت با ۲۳۱ رای، محسن پاک‌نژاد، وزیر نفت با ۲۲۲ رای و حسین سیمایی صراف‌، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با ۲۲۱ رای در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

    چهار وزیری که نمایندگان اصول‌گرا با آنان مخالف بودند کم‌ترین آرا (زیر ۲۰۰ رای اعتماد) را کسب کردند.

    عبدالناصر همتی، برای تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی ۱۹۲ رای موافق، احمد میدری برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۱۹۱ رای موافق، رضا صالحی‌امیری برای وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ۱۶۸ رای موافق و در نهایت محمدرضا ظفرقندی، برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۶۳ رای موافق به دست آوردند.

    از ۲۹۰ نماینده، ۲۸۸ نفر در مجلس برای رای‌گیری حضور داشتند.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۵/۳۱.۳۱ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۸

    تمام وزرای پیشنهادی رای اعتماد گرفتند

    نمایندگان مجلس دوازدهم شورای اسلامی به تمامی وزرای پیشنهادی دولت مسعود پزشکیان رای اعتماد دادند.

    پیش از اعلام رسمی نتایج رای‌گیری، حمیدرضا گودرزی، نماینده الیگودرز در مجلس به خبرگزاری مهر گفت هر ۱۹ وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم توانستند از مجلس رای اعتماد بگیرند‌.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۵/۳۱.۳۱ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۰

    رای‌گیری از نمایندگان مجلس در مورد صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت

    روند رای‌گیری برای اخذ رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وزرای پیشنهادی، پس از پایان سخنرانی مسعود پزشکیان، رییس دولت چهاردهم و دفاع او از فهرست افراد معرفی شده به عنوان وزرای کابینه آغاز شد.

    در صحن مجلس عنوان شد که از ۲۹۰ نماینده، ۲۸۵ نفر برای رای‌گیری در مجلس حضور دارند. با این‌حال در خبرهای تکمیلی، تعداد آرای ماخوذه ۲۸۸ رای اعلام شد.

    هر وزیر پیشنهادی به ۱۴۵ رای نیاز دارد.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۵/۳۱.۳۱ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۸

    پزشکیان: فهرست وزرای پیشنهادی را به خامنه‌ای دادم و او تاییدشان کرد

    مسعود پزشکیان، رییس دولت چهاردهم، با آغاز جلسه نوبت عصر مجلس در روز چهارشنبه ۳۱ مرداد، سخنرانی پایانی خود را در دفاع از کابینه پیشنهادی‌اش انجام داد.

    او در ابتدای صحبت‌هایش گفت شماری از وزرای پیشنهادی مانند عباس عراقچی، عزیز نصیرزاده، علیرضا کاظمی، اسماعیل خطیب و حسین سیمایی صراف را بدون هماهنگی «بالا» انتخاب نکرده است.

    پزشکیان گفت: «امکان ندارد کسی را آورده باشم که حتی تصور ذهنی جزیی وجود داشته باشد که بخواهم از طریق او با مجلس تقابل کنم.»

    رییس‌جمهوری در ادامه تاکید کرد: «در ذهن من ایده‌آل‌هایی بود اما وقتی دیدم توافق و تفاهمی نیست از آن‌ها پایین آمدم. چون تفاهم برایم مهم‌تر است. کوتاه آمدم و باز هم برای وحدت کوتاه خواهم آمد.»

    پزشکیان گفت: «با سازمان‌های امنیتی، سپاه پاسداران و سازمان اطلاعات همه با هم توافق کردیم و این لیست کابینه را ارائه دادیم.»

    او درباره محمدرضا ظفرقندی، وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، احمد میدری، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رضا صالحی‌امیری، وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که بیشترین مخالفت‌ها با آن‌ها در مجلس و از سوی جریان سیاسی اصول‌گرا وجود داشت، گفت: «به من اعتماد کنید. اگر (این افراد) جهت‌گیری مقابل ولایت داشتند با آن‌ها کنار نمی‌آمدم.»

    پزشکیان تاکید کرد که این چهره‌ها و دیگر وزرای پیشنهادی او «در مقابل ولایت نیستند» و افزود: «چرا می‌خواهیم به زور کسی را که با ماست از کشتی پیاده کنیم؟»

    رییس دولت چهاردهم بدون اشاره به موضوعی خاص، به موضع‌گیری‌های پیشین ظفرقندی پرداخت و گفت: «راست یا چپ، ظفرقندی را تایید کردند. او حرف دارد. من هم دارم. می‌دانید من را برای کاندیداتوری نمایندگی مجلس رد (صلاحیت) کردند؟ با اینکه با تمام وجود به نظام اعتقاد دارم.»

    پزشکیان در واکنش به تذکر اطرافیانش درباره اینکه از برخی وزرای کابینه‌ خود نام نبرده است، گفت: «همین نوشته‌ها را می‌دهند دستم نمی‌توانم بخوانم چون آنچه در دلم هست و به آن معتقدم را می‌خواهم بگویم.»

    او از نمایندگان خواست «وفاق و وحدت را در تیمش بر هم نزنند» و گفت: «نمی‌گویم این افراد عیبی ندارند یا ایده‌آل هستیم اما (درباره این‌ها) تفاهم کردیم.»

    پزشکیان درباره عباس صالحی، وزیر پیشنهادی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت که خود علی خامنه‌ای مستقیم به او دستور داده است که بیاید، اگر نه صالحی در برابر این پیشنهاد مقاومت کرده بود.

    او گفت: «[صالحی را] دعوتش کردم، مدام می‌گفت نه. [به خامنه‌ای] گفتم صالحی نمی‌آید، ایشان تلفن را برداشت، گفت به او بگویید بیاید.»

    رییس دولت چهاردهم افزود: «همه لیست را به خامنه‌ای دادم. همه با هماهنگی و تفاهم آمدند. کسانی را که ذره‌ای شک درباره‌شان بود، در لیست نیاوردم.»

    پزشکیان در ادامه اضافه کرد که فرزانه صادق مالواجرد، وزیر پیشنهادی برای وزارت راه و شهرسازی را هم خود خامنه‌ای «گفت باشد».

    او تاکید کرد عباس عراقچی، وزیر پیشنهادی امور خارجه اولین کسی از فهرست وزرا بود که خامنه‌ای قبولش کرد و «گفت خوب است».

    پزشکیان در جواب خنده، تشویق و واکنش نمایندگان گفت: «من را وادار نکنید وارد جزییات شوم. رای بدهید برویم دولت را تشکیل بدهیم.»

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۵/۳۱.۳۱ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۴۵

    قالیباف: شیوه رای‌گیری برای تعیین صلاحیت وزرا با کارت خواهد بود

    محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی گفت طبق آیین‌نامه، رییس‌جمهوری می‌تواند با استفاده از وقت وزیران در پایان و به صورت یک‌جا از آن‌ها دفاع کند و پس از آن رای‌گیری انجام می‌شود.

    به گفته او، شمارش و اعلام نتیجه آرا پس از رای‌گیری برای همه وزرا خواهد بود.

    قالیباف گفت «شیوه رای‌گیری با کارت خواهد بود» اما توضیح بیشتری درباره این فرایند نداد.

    سخنان قالیباف در پاسخ به تذکر عباس گودرزی، نماینده بروجرد بود که خواستار «رای‌گیری تفکیک شده و به صورت جداگانه برای هر وزیر» شد.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۵/۳۱.۳۱ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۳۵

    پایان جلسه صبحگاهی مجلس برای بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت پزشکیان

    جلسه صبحگاهی مجلس در روز چهارشنبه، ساعت ۱۲ ظهر به وقت ایران پایان یافت.

    جلسه عصر امروز نیم ساعت زودتر از جلسات عصرگاهی روزهای پیشین و در ساعت ۱۳:۳۰ آغاز خواهد شد.

    احمد دنیامالی، وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، آخرین نفر از فهرست ۱۹ نفره وزرای کابینه دولت چهاردهم بود که در نوبت صبح مجلس نطق خود را ارائه کرد.

    قرار است در نوبت عصر، مسعود پزشکیان به دفاع از کابینه پیشنهادی خود بپردازد و سپس رای‌گیری نمایندگان آغاز شود.

    روح‌الله رحیم‌پور، تحلیل‌گر سیاسی، درباره روند جلسات بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم به ایران‌اینترنشنال گفت: «در جریان رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس، صف‌آرایی جریان‌های سیاسی تندرو در برابر همدیگر بسیار روشن است، به این شکل که جریان‌های تندروی اصول‌گرا روی چند گزینه تمرکز کرده‌اند و حمله‌های دامنه‌داری را علیه برخی از وزرای پیشنهادی اجرا کردند.»

    به تاکید کرد که روزنامه کیهان نیز حملات طراحی شده را علیه برخی وزرای پیشنهادی انجام داد.

    رحیم‌پور در ادامه گفت: «نمایندگان به طرز عجیبی در حال دروغ‌گویی بودند و اتهامات عجیبی را علیه برخی وزرا مطرح کردند. البته این موضوع ضعف‌های ساختاری در نظام جمهوری اسلامی را بیشتر آشکار می‌کند.»

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۵/۳۱.۳۱ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۲۵

    هشدار وزیر پیشنهادی ورزش درباره کاهش میزان فرزندآوری و افزایش طلاق

    احمد دنیامالی، وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، «بالا رفتن سن ازدواج، کاهش میزان فرزندآوری زوج‌های جوان و افزایش نگران‌کننده طلاق نسبت به ازدواج» را از چالش‌ها و مسائل جدی حوزه خود دانست.

    دنیامالی، «تقویت سیاست‌های تشویقی در جهت ازدواج جوانان و فرزندآوری» را از اولویت‌های برنامه خود اعلام کرد.

    او گفت باید تغییر نسل‌ها و این نکته را پذیرفت که نمی‌توان با «روش‌های سنتی» در حوزه خانواده به دستاورد جدید رسید.

    به گفته این وزیر پیشنهادی دولت مسعود پزشکیان، «مصوبه و سند» نمی‌تواند مشکل نوجوانان و جوانان را حل کند.

    دنیامالی تاکید کرد: «باید برای نهادینه کردن هویت دینی و انقلابی جوانان تلاش کنیم.»

    وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان همچنین گفت زنان ورزشکار با داشتن «حجاب اسلامی» در مسابقات جهانی، «نقشه پلید دشمن برای عفت‌زدایی از جامعه را خنثی کردند».

    او تاکید کرد که همه باید در زمینه «تبدیل محیط ورزش به فضایی معنوی» تلاش کنند.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۵/۳۱.۳۱ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۳۰

    انتقاد یک نماینده از حضور تعداد زیاد ورزشکاران ایرانی مهاجر و پناهنده در المپیک

    حمیدرضا عزیزی، نماینده فارسان، کیار و کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری و مخالف وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به انتقاد از تعداد بالای ورزشکاران ایرانی پناهنده و مهاجر به دیگر کشورها در تیم‌های ورزشی حاضر در المپیک ۲۰۲۴ پاریس پرداخت.

    او گفت باید بررسی شود که چرا برخی ورزشکاران ایرانی در المپیک زیر پرچم کشورهای دیگر یا در تیم پناهندگان به میدان می‌روند.

    او ایرانیان مهاجر یا پناهنده در سه المپیک ۲۰۱۶، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۴ را به ترتیب ۶۳، ۶۵ و ۴۰ نفر اعلام کرد.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۵/۳۱.۳۱ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۵۵

    نماینده مخالف وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان: دنیامالی متخصص رشته‌های لاکچری است

    مجتبی زارعی، نماینده تهران و مخالف وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت تحصیلات و اطلاعات علمی احمد دنیامالی نسبتی با امر ورزش و جوانان ندارد.

    او گفت دنیامالی در «رشته‌های لاکچری» ورزش مانند کانوئینگ وارد شده و در حوزه عمومی ورزش تخصصی ندارد.

    این نماینده مجلس تاکید کرد: «رشته‌های لاکچری با توده‌های مردم ارتباطی ندارد.»

    زارعی همچنین گفت که وزیر پیشنهادی، هیچ تخصصی در هم‌زبانی با جوانان و هیچ نسبتی با آنان ندارد.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۵/۳۱.۳۱ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۳۸

    آغاز بررسی صلاحیت احمد دنیامالی به‌عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان

    بررسی صلاحیت احمد دنیامالی، وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

    کمیسیون فرهنگی مجلس صلاحیت دنیامالی را برای تصدی این وزارت‌خانه تایید کرد.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۵/۳۱.۳۱ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۳۰

    هشدار وزیر پیشنهادی نیرو درباره ناترازی ۱۸ هزار مگاواتی سالانه برق و خطر کمبود آب

    عباس علی‌آبادی، وزیر پیشنهادی نیرو، ناترازی برق و آب در کشور را مشکلی حاکمیتی خواند و گفت این موضوع، فراتر از گرمای هواست.

    او گفت طبق برآوردها، ناترازی در حوزه برق در سال به بیش از ۱۸ هزار مگاوات می‌رسد.

    علی‌آبادی در ادامه یادآور شد که صندوق توسعه ملی، سرمایه‌گذاری در حوزه برق را از اولویت خود خارج کرده است و همچنین گفت انباشت تعهدات وزارت نیرو باعث شده سرمایه‌گذاران قبلی متضرر شوند و سایر سرمایه‌گذاران به این عرصه نیایند.

    وزیر پیشنهادی نیرو با «بدنه سنگین دولتی» مخالفت و تاکید کرد: «دولت نباید و نمی‌تواند اجراکننده باشد.»

    علی‌آبادی در برنامه‌های خود وعده داد: «به مردم اجازه می‌دهیم سهمیه برقشان را در یک بازار رقابتی بفروشند.»

    او توضیح داد: «مردم مخیر هستند که برقشان را مصرف کنند یا به قیمت‌های بین‌المللی یا صنعتی گران بفروشند و به این ترتیب به ارزش واقعی آنچه در اختیار دارند پی ببرند.»

    وزیر پیشنهادی نیرو در زمینه آب نیز گفت: «بیلان منفی حوزه آب اکنون سالانه شش میلیارد متر مکعب است.»

    علی‌آبادی هشدار داد: «آب وضعیت خوبی ندارد. ما در خطریم و ادامه این روند امکان‌پذیر نیست.»

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۵/۳۱.۳۱ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۰۵

    نماینده موافق وزیر پیشنهادی نیرو: سوزنمان در انتخابات گیر نکند

    روح‌الله لک علی‌آبادی، نماینده درود و ازنا و موافق وزیر پیشنهادی نیرو گفت: «اگر می‌خواهیم با عدالت حکم کنیم باید بدانیم که انتخابات تمام شد. سوزنمان در انتخابات گیر نکند.»

    او خطاب به نمایندگان دیگر گفت: «هیجانی رفتار و به کسی توهین نکنیم.»

    این نماینده با دفاع از عملکرد وزیر پیشنهادی نیرو، گفت: «مخالفت حق نماینده است اما ما باید انصاف را هم در مخالفت رعایت کنیم.»

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۵/۳۱.۳۱ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۳۵

    یک نماینده خطاب به وزیر پیشنهادی نیرو: عملکرد شما در مپنا، دلیل کمبود آب و برق امروز است

    حمیدرضا گودرزی، نماینده الیگودرز و مخالف وزیر پیشنهادی نیرو، ناترازی انرژی و قطع آب و برق را «ابرچالش جمهوری اسلامی» خواند و گفت این مساله خسارت گسترده به صنایع و افزایش نارضایتی مردم را در پی خواهد داشت.

    او عباس علی‌آبادی را در حوزه نیرو بدسابقه خواند و گفت فعالیت‌هایش «لطمه‌هایی جبران‌ناپذیر به صنعت آب و برق کشور وارد کرده است».

    گودرزی، انتخاب علی‌آبادی را «تیر خلاصی به امید مردم در شرایط خشکسالی، کاهش منابع آبی و ناترازی انرژی» توصیف کرد و گفت: «عملکرد فاجعه‌آمیز ایشان در مپنا (شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران) فراموش نشده است.»

    او توضیح داد: «در سال ۹۵ وقتی دولت به‌دنبال چشم‌اندازی برای رفع مشکل برق بود و قراردادی برای ساخت نیروگاه بست، آقای علی‌آبادی جلوی آن را گرفت.»

    به گفته این نماینده، اگر آن قرارداد اجرا می‌شد، «امروز نه مشکل آب داشتیم نه مشکل برق».

    گودرزی همچنین «احداث بی‌رویه نیروگاه و سد» از سوی علی‌آبادی در مپنا را عامل ناترازی کنونی گاز و آب در کشور دانست.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۵/۳۱.۳۱ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۲۰

    نمایندگان موافق وزیر پیشنهادی نیرو، از چالش کمبود آب و قطع مکرر برق گفتند

    غلامرضا شریعتی، نماینده بهشهر و موافق وزیر پیشنهادی نیرو از کمبود آب و قطع شدن مکرر برق در بخش‌های مختلف صنعتی و مصرف خانگی به‌عنوان دو چالش مهم در ایران نام برد.

    رحمت‌الله نوروزی، نماینده علی‌آباد کتول از استان گلستان و دیگر موافق وزیر پیشنهادی نیرو نیز از تنش عمده آبی، ناترازی برق و عدم بهره‌وری نیروگاه‌ها به عنوان چالش‌هایی اساسی نام برد.

    او گفت: «اکنون شاهد مهاجرت ایرانیان از برخی استان‌های دچار تنش آبی شدید و مشکلات فرونشست مانند سیستان و بلوچستان به استان‌های شمالی چون گلستان هستیم.»

    نوروزی به مشکل «عدم آزادسازی حقابه از سوی کشورهای همسایه» مانند افغانستان اشاره کرد و گفت: «آقای علی‌آبادی قول داده چالش‌های آب با کشورهای همسایه را حل کند.»

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۵/۳۱.۳۱ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۱۰

    نماینده سقز خطاب به وزیر پیشنهادی نیرو: قول می‌دهید تابستان آینده برق قطع نشود؟

    محسن بیگلری، نماینده سقز و مخالف وزیر پیشنهادیِ نیرو گفت کاش عباس علی‌آبادی از سوی مسعود پزشکیان به عنوان وزیر پیشنهادی در وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) معرفی شده بود تا در موافقت با او ثبت‌نام می‌کرد.

    علی‌آبادی در دولت ابراهیم رئیسی وزیر صمت بود.

    او گفت: «بسیاری از وزرای قبلی گناه کبیره مرتکب شدند که سد را در استانی ساخته و مدیریتش را به استان دیگری داده‌اند. برنامه آقای علی‌آبادی برای این موضوع مشخص نیست.»

    بیگلری از فقدان برنامه وزیر پیشنهادی نیرو درباره بازسازی و نگهداری تاسیسات آب و برق انتقاد کرد و گفت: «آیا به ما قول می‌دهید در تابستان سال آینده مشکل قطع‌ شدن برق نداشته باشیم؟»

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۵/۳۱.۳۱ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۴۵

    آخرین روز بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم در مجلس

    نهمین جلسه بررسی صلاحیت، سوابق و برنامه‌های وزیران پیشنهادی کابینه دولت مسعود پزشکیان صبح روز چهارشنبه ۳۱ مرداد در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

    قرار است امروز با رای اعتماد نمایندگان، وزیران کابینه دولت چهاردهم مشخص شوند.

    جلسه روز چهارشنبه مجلس با بررسی صلاحیت عباس علی‌آبادی، وزیر پیشنهادی نیرو آغاز شد.

    مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد نیز در دو جلسه صبح و عصر خود به بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم پرداخت.

    همانند روزهای پیشین، افراد معرفی شده از سوی پزشکیان برای تصدی ۱۹ وزارت‌خانه، در سخنرانی‌های خود در مجلس، بر پیروی از سیاست‌های علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی تاکید کردند.

    گزارشی از دو جلسه نوبت صبح و بعدازظهر مجلس در روز سه‌شنبه را در اینجا بخوانید.