پزشکیان در جلسه بررسی کابینه پیشنهادی: به خدا در انتخاب وزرا مشورت کردیم

خلاصه

  • جلسات علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت مسعود پزشکیان از صبح روز شنبه ۲۷ مرداد آغاز شد
  • نمایندگان با برگزاری جلسه نوبت بعد از ظهر از شنبه تا چهارشنبه برابر با ۲۷ تا ۳۱ مرداد موافقت کردند
  • پزشکیان در بخش دوم نطق خود در مجلس در دفاع از وزرای پیشنهادی کابینه خود گفت آن‌ها افرادی مشهور هستند و اضافه کرد: «والله به خدا ما برای انتخاب وزرا مشورت کردیم»
  • پزشکیان در سخنرانی خود در آغاز جلسه امروز به مشارکت پایین مردم در انتخابات و دلسردی جامعه از شیوه حکم‌رانی جمهوری اسلامی اشاره کرد
  • شماری از نمایندگان مخالف به برنامه نداشتن پزشکیان انتقاد کردند و گفتند او، تنها برنامه هفتم را ارائه کرده است
  • محمد قسیم عثمانی، نماینده اهل سنت مجلس با اشاره به وعده‌های پزشکیان برای استفاده از ظرفیت جوانان، زنان و شهروندان اهل سنت گفت که هیچ‌کس مانند پزشکیان اهل سنت را ناامید نکرده است
  • صحبت‌های نماینده اهل سنت مجلس با تذکر محمدباقر قالیباف، رییس مجلس مواجه شد و او گفت دفاع از قومیت‌ها و مذاهب، با «ایجاد دو قطبی‌های جعلی» باعث مشکلات بیشتر می‌شود
  • شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۷.۲۷ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۷

    پایان پوشش زنده اولین روز از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی

    این پوشش زنده به پایان رسید و دیگر بروز نمی‌شود.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۷.۲۷ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۳

    تحلیل

    حسن منصور: برنامه‌های جمهوری اسلامی قابل اجرا نیست

    حسن منصور، اقتصاددان، گفت برنامه‌هایی که در جمهوری اسلامی نوشته می‌شود قابل اجرا نیست.

    او تاکید کرد که هیچ کشوری پیدا نمی‌شود که میان رییس دولت و رییس کشور این همه تناقض باشد.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۷.۲۷ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۰

    وزیر پیشنهادی ارتباطات: دسترسی به اینترنت را ذیل سیاست‌های کلی نظام تعریف خواهم کرد

    ستار هاشمی، وزیر پیشنهادی ارتباطات در آغاز سخنان خود در مجلس، برای علی خامنه‌ای آرزوی «طول عمر و سلامتی» کرد.

    او در بخشی از سخنان خود به بحث «مدیریت فضای مجازی» پرداخت و از اهمیت بحث‌های مرتبط با «امنیت سایبری» و ضرورت دستیابی به «حکمرانی منسجم در فضای مجازی» گفت.

    هاشمی با اشاره به «آسیب‌های جدی استفاده از فیلترشکن»، گفت فیلترشکن‌ها به سبد هزینه خانوار افزوده، امنیت سایبری را کاهش داده و دسترسی کودکان را به محتوای غیراخلاقی و خشن تسهیل کرده است.

    وزیر پیشنهادی ارتباطات با تاکید بر اینکه دولت‌ها تاکنون نتوانسته‌اند با ابزارهای موجود، دغدغه‌های علی خامنه‌ای را پاسخ دهند، گفت سخنان رهبر جمهوری اسلامی در خصوص فضای مجازی برای او و وزارتخانه‌اش تکلیف شرعی و قانونی خواهد بود.

    او خواستار ایجاد «فضای مجازی با قاعده» شد و گفت نوع دسترسی به اینترنت را ذیل سیاست‌های کلی نظام تعریف و برنامه‌ریزی خواهد کرد.

    هاشمی از اصلاح شیوه مدیریت فضای مجازی با در نظر گرفتن مصالح کشور به ویژه در حوزه امنیت ملی و تقویت حکمرانی، مرزبانی جغرافیایی فضای مجازی و حمایت از سکوها و خدمات داخلی به‌عنوان برنامه‌های خود در این وزارتخانه نام برد.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۷.۲۷ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۱۰

    کمال حسین‌پور: اکثر روستاهای ایران اینترنت ندارند

    کمال حسین‌پور، نماینده سردشت که در جایگاه موافق از وزارت ستار هاشمی دفاع می‌کرد، به فقدان اینترنت در اکثر روستاهای کشور و به ویژه در مناطق مرزی اشاره کرد و گفت چند سال است که نتوانسته‌ایم به جوانان روستایی اینترنت برسانیم.

    او در بخش دیگری از نطق خود از بیکاری جوانان گفت که امان مردم را بریده و افزود گرفتاری‌های معیشتی، زندگی را برای مردم دشوار کرده است.

    حسین‌پور همچنین تاکید کرد که باید خود را برای «سیطره هوش مصنوعی بر دنیا از منظر امنیتی» آماده کنیم.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۷.۲۷ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۵

    ولی داداشی: وزیر ارتباطات باید با مافیای فروش فیلترشکن مبارزه کند

    ولی داداشی، نماینده آستارا و مخالف وزارت ستار هاشمی، گفت اینترنت در کشور گران است و مردم به همان اندازه هم پول فیلترشکن می‌دهند.

    او در ادامه گفت: «ما یا فیلتر داریم یا نداریم. اگر هست پس فیلترشکن‌ها چه می‌گویند؟ آقای هاشمی شما باید با مافیای فروش فیلترشکن مبارزه کنید.»

    داداشی در عین‌حال به انتقاد از سرعت و کیفیت پایین اینترنت در ایران پرداخت و گفت امکانات در ایران به صورت عادلانه توزیع نشده است.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۷.۲۷ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۰

    حمید رسایی: فیلترینگ کنونی ناکامل و شترمرغی است و فقط فحشش را می‌خوریم

    حمید رسایی، نماینده تهران در ابتدای نطق خود در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات، به انتقاد از پزشکیان پرداخت و گفت: «توقع داشتیم پزشکیان به راهکارهایی که برای اجرایی کردن سیاست‌های خامنه‌ای و برنامه هفتم دارد اشاره کند.»

    او با تاکید بر اینکه «مجلس، جای روضه خواندن نیست»، گفت: «استناد به نهج‌البلاغه خوب است اما در جایگاه ریاست‌جمهوری باید برنامه عملیاتی گفته شود.»

    رسایی در ادامه، علت مخالفت کمیسیون فرهنگی مجلس با ستار هاشمی را «ابهامات برنامه» او و «نبود راهکار برای عملیاتی کردن برنامه‌هایش» عنوان کرد.

    این نماینده مجلس گفت هاشمی راهکار یا تمایلی برای ادامه مسیر دولت رئیسی در تکمیل «شبکه ملی اطلاعات»، توسعه شبکه‌های اجتماعی داخلی و مقابله با پلتفرم‌های خارجی ارائه نداده است.

    رسایی رویکرد موجود در فیلترینگ را «سیاست شترمرغی» توصیف کرد و گفت: «اگر نمی‌توانید کامل فیلتر کنید این فیلتر موجود را هم بردارید. اینطوری فقط فحشش را می‌خوریم اما فضا ول و رهاست.»

    او از هاشمی خواست تا «فیلترشکن فروش‌ها» را معرفی کند و گفت : «باید یقه فیلترشکن فروش‌ها را بگیریم.»

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۷.۲۷ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۵

    بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات

    بررسی صلاحیت ستار هاشمی، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با ارائه گزارش دو کمیسیون صنایع و معادن و فرهنگی برگزار شد.

    کمیسیون فرهنگی مجلس صلاحیت هاشمی را «تایید نکرد».

    از هاشمی با ۴۵ سال سن، به‌عنوان جوان‌ترین عضو کابینه پیشنهادی پزشکیان یاد می‌شود.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۷.۲۷ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۵

    وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش: دانش‌آموزانی وطن‌دوست و ولایت‌مدار تربیت خواهیم کرد

    علیرضا کاظمی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در سخنرانی رای اعتماد خود به مشکلات این حوزه مانند «ناترازی، کاهش و کسری بودجه مداوم و کسری شدید نیروی انسانی در آغاز سال تحصیلی» اشاره کرد.

    او از «بحران هویت دینی» به‌عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های آموزش و پرورش یاد کرد و گفت در برنامه‌هایش بر «تقویت پرورش هویت دینی» تاکید خواهد داشت.

    کاظمی از «افزایش شکاف نسلی» به‌عنوان بحرانی دیگر یاد کرد و گفت: «نگاه و رویکرد نسل‌های جدید موسوم به "زِد و آلفا"، با ارزش‌های رسمی نظام آموزشی فاصله گرفته است.»

    وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، اهتمام به «سبک زندگی ایرانی-اسلامی» را از اولویت‌های دوره خود خواند و گفت: «تقویت جنبه مذهبی دانش‌آموزان و نزدیک کردن آن‌ها به ارزش‌های نظام از برنامه‌های ماست.»

    کاظمی در بخشی از سخنانش گفت: «هم‌افزایی خانه، مدرسه و مسجد می‌تواند فضای شادتری برای دانش‌آموزان ایجاد کند.»

    او گفت: «می‌خواهیم با تلاش جهادی، دانش‌آموزانی وطن‌دوست و ولایت‌مدار تربیت کنیم.»

    گزینه پیشنهادی پزشکیان برای وزارت آموزش و پرورش، چند ماهی در دولت ابراهیم رئیسی به‌عنوان سرپرست این وزارت‌خانه فعالیت کرده و همچنین قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر است.

    او برادر محمد کاظمی، رییس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران است.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۷.۲۷ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۰

    تحلیل

    یک روزنامه‌نگار: ترکیب کابینه پزشکیان بیان‌گر عدم موفقیت او در زمینه اقتصاد است

    رضا غیبی، روزنامه‌نگار اقتصادی به ایران‌اینترنشنال گفت برنامه اقتصادی مسعود پزشکیان همچنان مشخص و شفاف نیست.

    به گفته او، وزرایی که برای حوزه اقتصاد در کابینه پیشنهادی پزشکیان معرفی شده‌اند، تاکنون به جز بیان کلیات، هیچ برنامه مشخصی به عنوان مثال در زمینه اشتغال‌زایی ارائه نکرده‌اند.

    به اعتقاد این روزنامه‌نگار، وزرای پیشنهادی هیچ چشم‌انداز روشنی به مخاطب نمی‌دهند و به همین دلیل وضعیت رشد اقتصادی، اشتغال، مسکن و تورم همچنان نامعلوم خواهد بود.

    غیبی گفت ترکیب کابینه پیشنهادی پزشکیان نشان‌دهنده عدم موفقیت او در زمینه اقتصاد خواهد بود زیرا بسیاری از این افراد در دولت‌های پیشین نیز مسئولیت‌های مشابهی داشته‌اند که یا در انجام وظایف خود ناکام بوده‌اند یا با موانع جدی در اجرای برنامه‌هایشان مواجه شده‌اند.

    او تاکید کرد: «در حال حاضر نیز هیچ‌ چیزی تغییر نکرده، بی‌برنامگی‌ها همان است و افراد نیز همان مسئولیت‌های پیشین را دارند.»

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۷.۲۷ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۲۰

    هیچ نماینده‌ای در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش صحبت نکرد

    نمایندگان مجلس بررسی رای اعتماد به علیرضا کاظمی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را آغاز کردند.

    کمیسیون آموزش، تحقیقات و فن‌آوری مجلس اعلام کرد با توجه به برگزاری جلسات متعدد و قول وزیر پیشنهادی در ارائه راهکارهای عملی و اجرایی برای حل مشکلات و ایجاد تحول، با پیشنهاد تصدی او برای پست وزارت آموزش و پرورش موافق است.

    هیچ یک از نمایندگان برای صحبت در مخالفت با او ثبت‌نام نکردند.

    کاظمی پیش‌تر و در زمان معاونت پرورشی این وزارت‌خانه، حجاب اجباری را از دغدغه‌های اول خود خوانده و با تاکید بر اقداماتی برای تحمیل آن بر دانش‌آموزان گفته بود: «خود من ده‌ها ساعت در تدوین محتوا و دستورالعمل این موضوع وقت گذاشتم.»

    علی پورسلیمان، مدیر وب‌سایت صدای معلم و عضو سازمان معلمان ایران، کاظمی را «مدیری دگم، ناموفق و ناکارآمد» توصیف کرده است.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۷.۲۷ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۵

    فرشاد ابراهیم‌پور: پزشکیان در چینش کابینه، تحت تاثیر جریان زنبیل به دست نبود

    فرشاد ابراهیم‌پور نورآبادی، نماینده شهرستان‌های ایذه، باغملک، دزپارت و صیدون در دفاع از کابینه پزشکیان، آن را «فراجناحی» و وزرای پیشنهادی را افرادی «غیر سیاسی و مجرب» خواند.

    او گفت پزشکیان تحت تاثیر «جریان سهم‌خواه و زنبیل به دست» نبوده و نخواهد بود.

    ابراهیمی نبود اهل سنت در کابینه را از «نقاط ابهام‌برانگیز» کابینه پیشنهادی خواند اما گفت: «طبق وعده پزشکیان قرار است از آنان در سایر مناصب استفاده شود.»

    او همچنین «اتهام بی‌توجهی به اهل سنت از سوی دولت جمهوری اسلامی» را «حرفی بی‌اساس» توصیف کرد.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۷.۲۷ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۵

    تحلیل

    یک تحلیل‌گر سیاسی: کابینه پزشکیان نشان داد او قصدی برای تغییر سیاست‌ها ندارد

    روح‌الله رحیم‌پور، تحلیل‌گر سیاسی، به ایران‌اینترنشنال گفت: «کشور با چندین ابر بحران از جمله بحران امنیتی، اجتماعی، بین‌المللی و بحران اقتصادی مواجه است. این ابربحران‌ها در درون خود بحران‌های متعدد دیگری را تولید و تقویت می‌کنند.»

    به گفته او، علت اصلی بروز این بحران‌ها، ابلاغ سیاست‌های کلی از سوی علی خامنه‌ای و اجرای آن از سوی دولت‌ها و کارگزاران اوست.

    رحیم‌پور به سخنان مسعود پزشکیان در جلسه شنبه ۲۷ مرداد بررسی وزرای پیشنهادی در مجلس اشاره کرد که در آن گفت در منطقه «تنش و خون‌ریزی» وجود دارد.

    این تحلیل‌‌گر سیاسی یادآور شد که پزشکیان به نقش جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی‌اش در این وضعیت اشاره‌ای نکرد.

    به گفته رحیم‌پور، پزشکیان نه تنها راهکاری درباره سیاست خارجی، مذاکرات با آمریکا و رفع تحریم‌ها ارائه نکرد، بلکه وزیر امور خارجه‌ای را پیشنهاد داد که صراحتا اعلام کرده بود «برجام احیاشدنی نیست».

    او انتخاب مجدد اسماعیل خطیب به‌عنوان وزیر اطلاعات را به‌ویژه دو هفته پس از کشته ‌شدن اسماعیل هنیه در تهران، بیان‌گر این دانست که مسعود پزشکیان هیچ قصدی برای تغییر در سیاست‌های کشور ندارد.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۷.۲۷ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۰

    کریم معصومی: پزشکیان با معرفی یک وزیر زن، مرزهای جنسیتی را فرسنگ‌ها جابه‌جا کرد

    کریم معصومی، نماینده فومن و شفت در مجلس در دفاع از پزشکیان و کابینه‌اش گفت انتخاب یک زن به عنوان وزیر راه و شهرسازی، «مرزهای جنسیتی را فرسنگ‌ها جابه‌جا و بانوان را به مشارکت سیاسی امیدوار کرد».

    او در بخشی دیگر از نطق خود گفت: «مبرهن است که پزشکیان مغلوب بازی‌های سیاسی نشده، تن به سهم‌دهی نداده و مرزهای سهم‌خواهی و سهم‌دهی را در نوردیده است.»

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۷.۲۷ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۰

    غلامرضا تاجگردون: نگذاریم ۵۰ درصد جامعه که رای ندادند به ریش ما بخندند

    غلامرضا تاجگردون، نماینده گچساران و باشت در دفاع از مسعود پزشکیان گفت: «یادمان نرود نیمی از جامعه رای ندادند و ما را قبول ندارند.»

    او خطاب به نمایندگان افزود: «نگذاریم آن‌ها به ریش ما بخندند. نباید حرفی بزنیم که درست نباشد.»

    این نماینده مجلس، برنامه نداشتن پزشکیان را نقطه قوت او خواند.

    تاجگردون یادآور شد: «امروز روز زیبایی بود که مخالف پزشکیان در انتخابات، در دفاع از او صحبت کرد و حامی او در انتخابات، در مخالفت با او سخنرانی کرد.»

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۷.۲۷ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۰

    علیرضا سلیمی: ستادی موازی تشکیل دادند تا کلیات کابینه موفق نشود

    علیرضا سلیمی، نماینده تهران در موافقت با کلیات کابینه پیشنهادی گفت پزشکیان تحت فشار سهم‌خواهان قرار نگرفته است.

    او گفت: «یک ستاد موازی تشکیل شده برای اینکه اجازه ندهند کلیات کابینه موفق شود. افراد این ستاد دنبال پست و مقام و وزارت بودند.»

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۷.۲۷ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۵

    پزشکیان: والله به خدا ما برای انتخاب وزرا مشورت کردیم

    مسعود پزشکیان بخش دوم نطق خود در مجلس را با شعرخوانی در پاسخ به انتقادات برخی نمایندگان آغاز کرد و گفت: «هر کس به طریقی دل ما می‌شکند/ بیگانه جدا دوست جدا می‌شکند.»

    او گفت همیشه از حق مذاهب و قومیت‌ها دفاع کرده است.

    رییس دولت چهاردهم افزود: «الان وضعیتی نیست که با هم دعوا کنیم. من هر چه گفتم در عمل امتحانم کنید.»

    پزشکیان در دفاع از وزرای پیشنهادی کابینه خود گفت آن‌ها افرادی مشهور هستند و اضافه کرد: «والله به خدا ما برای انتخاب وزرا مشورت کردیم.»

    او بدون اشاره مستقیم به اصلاح‌طلبان منتقد خود گفت: «در تمام مراحل انتخاب وزرای پیشنهادی مشورت‌های لازم را با افرادی که باید انجام می‌دادیم انجام دادیم. مشورت‌ها در سطح بالا انجام شده و بدون مشورت اینجا نیامده‌ایم.»

    رییس‌جمهوری خطاب به نمایندگان مجلس درباره بررسی وزرای کابینه‌اش گفت: «به آن‌هایی که گیر می‌دهید بیشتر کمک کنید.»

    پزشکیان به نمایندگان وعده داد که وزیرانش «در دفاع از نظام» و شخص رهبر جمهوری اسلامی کوتاه نخواهند آمد.

    رییس دولت چهاردهم بار دیگر تکرار کرد که مجبور است بخشی از سخنانش را از روی متن بخواند و گفت: «وقتی از روی کاغذ می‌خوانم، خرابش می‌کنم.»

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۷.۲۷ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۰

    نماینده قاینات، عضو فراکسیون اهل سنت مجلس را به ایجاد خدشه در امنیت ملی کشور متهم کرد

    سلمان اسحاقی، نماینده قاینات و زیرکوه در اخطاری به سخنان محمد قسیم عثمانی، نماینده بوکان و عضو فراکسیون نمایندگان اهل سنت مجلس اعتراض کرد.

    او صحبت‌های عثمانی را «خدشه وارد کردن به «امنیت ملی کشور» دانست و گفت: «می‌خواهم نمایندگان از دوقطبی‌سازی خودداری کنند.»

    عثمانی در نطق خود گفته بود هیچ‌کس به اندازه ترکیب کابینه پزشکیان باعث دلسردی و ناامیدی زنان و جامعه اهل سنت نشده است.

    او خطاب به پزشکیان گفت: «شما حتی حاضر نشدید به ما توضیح بدهید چرا در بین نخبگان اهل سنت به هیچ کدام میدان ندادید؟ در جواب من گفتید در کردستان که رای ندادند.»

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۷.۲۷ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۵

    احمد فاطمی: ۵۰ درصد کابینه پزشکیان، آرای او را نمایندگی نمی‌کنند

    احمد فاطمی، نماینده بابل، خطاب به پزشکیان گفت که او در ایام انتخابات وعده تشکیل کابینه‌ای با وزرای پیشنهادی «فراجناحی» داد و به این وعده عمل کرد اما «با انتقاداتی در جامعه» مواجه شد.

    او در ادامه گفت: «بخشی از رای‌دهندگان شما که فکر می‌کردند می‌توانستند سیاست‌ها را تغییر دهند، به کابینه پیشنهادی شما معترض بودند.»

    فاطمی همچنین گفت ۵۰ درصد اعضای کابینه کسانی هستند که پزشکیان و آرای او، آن‌ها را نمایندگی نمی‌کند اما باید به برنامه‌ها و شعارهای رییس دولت چهاردهم «ایمان» داشته باشند.

    این نماینده مجلس گفت زمزمه‌هایی در راهروهای مجلس شنیده می‌شود مبنی بر اینکه چهار وزیر پزشکیان رای نخواهند آورد.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۷.۲۷ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۰

    تحلیل

    یک استاد دانشگاه: پزشکیان باید در قفس نمایندگان و خامنه‌ای، مثل یک کارمند رفتار کند

    احمد علوی، استاد دانشگاه و اقتصاددان مقیم سوئد به ایران‌اینترنشنال گفت این مجلس، اکثریت مردم ایران را نمایندگی نمی‌کند و از «اقلیتی وابسته به جناح افراطی» تشکیل شده است که «پایداری‌چی‌»ها بر آن سلطه دارند.

    به گفته او، پزشکیان نمی‌تواند در این مجلس به طور علنی درباره «گشایش به جهان» صحبت کند.

    علوی افزود: «البته او یک متن مبهم خواند و به گفته خودش برنامه منسجمی هم ندارد. این موضوع مورد اشاره نمایندگان مخالف هم قرار گرفت.»

    این استاد دانشگاه یادآور شد که پزشکیان در واقع باید «در قفس نمایندگان مجلس و رهبر ولایی به عنوان کارمند و کارگزار رفتار کند» و انتظار نمی‌رود که دگرگونی خاصی برای بهبود معیشت مردم و رفع تحریم‌ها و رفع تبعیض‌ها ایجاد شود.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۷.۲۷ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۳۰

    معاون دولت روحانی: پزشکیان حتی حوصله خواندن نوشته‌های خودش را هم ندارد

    حمید ابوطالبی، معاون سیاسی ریاست‌جمهوری در دولت حسن روحانی به انتقاد از نطق مسعود پزشکیان در مجلس پرداخت.

    او در ایکس نوشت: «پزشکیان دائما در روخوانی اشتباه می‌کند، همواره می‌گوید حرف زدن نمی‌داند و حتی حوصله خواندن نوشته‌های خودش را هم ندارد.»

    ابوطالبی افزود: «این راه و رسم کشورداری نیست.»

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۷.۲۷ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۱۰

    موافقت نمایندگان با برگزاری جلسه نوبت بعد از ظهر مجلس تا روز چهارشنبه

    نمایندگان مجلس با برگزاری جلسه نوبت بعد از ظهر در روزهای شنبه تا چهارشنبه برابر با ۲۷ تا ۳۱ مرداد موافقت کردند.

    بر اساس این تصمیم، علاوه بر صبح‌ها، از ساعت دو تا هفت عصر نیز مجلس جلساتی برای بررسی کابینه پیشنهادی پزشکیان برگزار خواهد کرد.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۷.۲۷ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۴۵

    نماینده سراب: توجه به قومیت و مذاهب را به قیمت تفرقه و دوقطبی‌سازی نمی‌خواهیم

    مجید نصیرپور سردهایی، نماینده سراب و مخالف کلیات برنامه کابینه چهاردهم خطاب به پزشکیان گفت: «شما به جوانان و بانوان وعده دادید اما متوسط سن کابینه ۶۰ سال است.»

    او ادامه داد: «از بانوان در پست‌های غیر‌تخصصی استفاده می‌کنید.»

    این نماینده استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به نطق محمد قسیم عثمانی، نماینده بوکان و عضو فراکسیون نمایندگان اهل سنت مجلس گفت که توجه به قومیت و مذاهب باید باشد اما «نه به قیمت تفرقه و دوقطبی‌سازی».

    محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی نیز پس از سخنرانی عثمانی خطاب به او گفت: «بعضی اوقات از تریبون مجلس حرف‌هایی در دفاع از قومیت‌ها و مذاهب می‌زنیم که با دو قطبی‌های جعلی باعث مشکلات بیشتر می‌شود.»

    عثمانی در نطق خود گفته بود هیچ‌ چیز به اندازه ترکیب کابینه پزشکیان باعث دلسردی و ناامیدی زنان و جامعه اهل سنت نشده است.

    او خطاب به پزشکیان گفت: «شما حتی حاضر نشدید به ما توضیح بدهید چرا در بین نخبگان اهل سنت به هیچ کدام میدان ندادید؟ در جواب من گفتید در کردستان که رای ندادند.»

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۷.۲۷ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۲۵

    علی بابایی کارنامی: مگر برنامه هفتم برنامه نیست؟

    علی بابایی کارنامی، نماینده موافق کابینه، در نطق خود گفت پزشکیان تاکنون نشان داده است راه دولت قبل را به خوبی ادامه می‌دهد.

    او خطاب به نمایندگان مخالف گفت: «منتقدان می‌گویند آقای پزشکیان برنامه ندارد؛ مگر برنامه هفتم برنامه نیست؟»

    او مهم‌ترین حُسن دولت چهاردهم را معرفی برنامه هفتم خواند.

    چند نماینده مخالف در نطق‌های خود گفتند پزشکیان برنامه‌ای مجزا از برنامه هفتم به مجلس نداده که بتوان با آن مخالفت کرد.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۷.۲۷ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۱۰

    سارا فلاحی: پزشکیان رقبا را به کابینه آورده تا درگیر سروکله زدن با آن‌ها نباشد

    سارا فلاحی، نماینده ایلام، در جایگاه موافق کابینه گفت این از «هوشمندی» پزشکیان بوده است که از رقبای خود در کابینه استفاده کرده تا چهار سال درگیر سر و کله زدن و چانه زدن با رقبایش نباشد.

    او افزود: «پزشکیان اجازه نداده است تندروهای طیف‌های سیاسی در قلب کابینه‌اش قرار بگیرند.»

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۷.۲۷ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۰۰

    مسلم صالحی: پزشکیان مسن‌ترین کابینه جمهوری اسلامی را معرفی کرده است

    مسلم صالحی، نماینده اقلید، اظهار امیدواری کرد تنها زن در لیست وزرا که به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی معرفی شده است، از سوی نمایندگان رای اعتماد بگیرد و رد نشود.

    صالحی گفت: «جوان‌گرایی شعار پزشکیان بود. قرار بود میانگین سن کابینه پایین باشد ولی الان میانگین سنی کابینه ۶۰ سال است که تقریبا مسن‌ترین کابینه جمهوری اسلامی است.»

    او گفت انتظار می‌رفت یک کابینه جوان‌تر شکل بگیرد.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۷.۲۷ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۴۰

    تمجید روح‌الله ایزدخواه از اقدام پزشکیان در کنار گذاشتن اصلاح‌طلبان از کابینه

    روح‌الله ایزدخواه، نماینده تهران در مجلس گفت: «شنیدم در روزهای اخیر برخی در جناح اصلاحات به آقای پزشکیان اعتراض کردند که چرا از افراد افراطی و تندرو استفاده نشده؛ اتفاقا این، نقطه قوت کابینه ایشان است.»

    او در بخش مخالفت با کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه دولت چهاردهم گفت: «وزارت و مسئولیت در جمهوری اسلامی کاسبی نیست. چه کاسبی اقتصادی باشد، چه کاسبی سیاسی.»

    ایزدخواه ادامه داد: «ما امروز در هر دو جناح چوب تندروی‌ها و افراط‌ها را خورده‌ایم.»

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۷.۲۷ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۲۰

    پزشکیان: بلد نیستم زیاد حرف بزنم

    مسعود پزشکیان در جلسه دفاع از وزرای پیشنهادی خود در مجلس گفت: «بلد نیستم زیاد حرف بزنم، چیزهایی هم که باید از روی کاغذ بخوانم بدتر خراب می‌کنم.»

    او افزود: «وزرا بلدند از خودشان دفاع کنند»

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۷.۲۷ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۱۰

    علیرضا سلیمی: پزشکیان برنامه‌ای جدا از برنامه هفتم ارائه نکرده است

    علیرضا سلیمی، نماینده تهران در مجلس، به نقد عدم ارائه برنامه از سوی پزشکیان پرداخت و گفت او تنها می‌گوید برنامه‌اش برنامه هفتم است.

    سلیمی در ادامه گفت: «برنامه هفتم قبلا تصویب شده و شورای نگهبان آن را تایید کرده است. برای همین مخالفت و موافقت با برنامه هفتم معنی ندارد.»

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۷.۲۷ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۰۰

    عضو فراکسیون نمایندگان اهل سنت مجلس: پزشکیان «دولت اشتراکی» تشکیل داده نه وفاق ملی

    محمد قسیم عثمانی، نماینده بوکان و عضو فراکسیون نمایندگان اهل سنت مجلس، گفت که پزشکیان «دولت اشتراکی» تشکیل داده است نه کابینه وفاق ملی.

    او خطاب به پزشکیان گفت: «شما به مخالفان خود سمت وزارت دادید اما به اهل سنت نه یک صندلی وزارت، بلکه یک چهارپایه معاونت هم ندادید.»

    عثمانی افزود: «آقای پزشکیان، آبروی ما به‌خاطر حمایت از شما دارد در فضای مجازی لگدمال می‌شود و شما و یاران‌تان کک‌تان هم نمی‌گزد.»

    مسعود پزشکیان در نطق خود خطاب به نمایندگان مجلس گفت سعی کرده است در کابینه‌اش اعضای دولت ابراهیم رئیسی، حسن روحانی و محمود احمدی‌نژاد را در کنار هم قرار دهد.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۷.۲۷ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۴۵

    کوچک‌زاده: پزشکیان برنامه نداد، باید با نهج‌البلاغه و برنامه هفتم مخالفت کنیم؟

    مهدی کوچک‌زاده، نماینده مجلس، در تذکری آیین‌نامه‌ای گفت اصل جلسه امروز «بررسی برنامه دولت» است و در ادامه خطاب به محمدباقر قالیباف، رییس مجلس گفت: «آیا برنامه آقای پزشکیان به شما ارائه شده که به ما بدهید؟»

    او در ادامه با اشاره به اینکه پزشکیان گفته است برنامه‌اش بر اساس نهج‌البلاغه و چشم‌انداز مورد نظر رهبر جمهوری اسلامی است و حرفی از برنامه خود نزده، گفت: «آیا نمایندگان مخالف با نهج‌البلاغه و برنامه هفتم مخالف هستند؟»

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۷.۲۷ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۳۰

    عضو کمیسیون اصل ۹۰: انتظار دیگری از نطق پزشکیان داشتیم

    حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، اولین نماینده مخالف کابینه پیشنهادی دولت پزشکیان بود که گفت: «نطق آقای پزشکیان شبیه نطق‌های مناظرات بود. انتظار دیگری در این جلسه داشتم.»

    او افزود «شکی نیست» که پزشکیان برای حل مشکلات کشور آمده است اما به عنوان مثال باید دیدگاه‌هایش را درباره ارز می‌گفت و برنامه‌هایش را اعلام می‌کرد.

    حاجی‌دلیگانی گفت انتظارش از نطق پزشکیان این بود که به صراحت دیدگاه‌های خود را در مورد مسائل مختلف بیان کند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۷.۲۷ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۰۰

    پزشکیان در نطق خود بر نارضایتی گسترده مردم تاکید کرد

    مسعود پزشکیان سخنرانی ابتدایی خود را به‌جای فرصت ۱۵۰ دقیقه‌ای، در ۵۴ دقیقه خلاصه کرد.

    او در این سخنرانی بارها از «نارضایتی، سرخوردگی و ناامیدی» مردم و «بی‌میلی آنان» برای مشارکت در انتخابات گفت.

    پزشکیان با تاکید بر اینکه امروز مردم از حکومت ناراضی هستند، گفت مقصر این وضعیت «آمریکا و بیگانگان» نیستند: «این که ما باید مردم را راضی نگه داریم به کسی ربطی ندارد.»

    رییس دولت چهاردهم با انتقاد از رویه‌ای که در آن مقام‌های حکومتی «دستور می‌دهند تا مردم اطاعت کنند»، گفت چنین سیاستی در نهایت «تغییرات و دگرگونی‌ها و انقلاب‌ها را نزدیک می‌کند».

    او آمریکا و تحریم‌هایش را «بزرگ‌ترین تهدید» حکومت خواند و دیگر تهدیدها را «تنش‌ها در منطقه، روابط ضعیف با همسایگانمان، کاهش سرمایه اجتماعی، ضعف انسجام داخلی و کاهش اعتبار دولت نزد مردم» توصیف کرد.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۷.۲۷ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۳۰

    جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان چگونه خواهد بود؟

    جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، از صبح روز شنبه ۲۷ مرداد برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت مسعود پزشکیان آغاز شد.

    پزشکیان در این جلسه حضور دارد تا در سخنرانی دو ساعت و نیمه، از ۱۹ وزیر پیشنهادی خود دفاع کند.

    او پس از حدود یک ساعت سخنرانی، گفت که چندان بلد نیست صحبت کند و وقتی هم از روی کاغذ می‌خواند، «بدتر خراب می‌کند».

    رییس دولت چهاردهم گفت که از بقیه وقت سخنرانی‌اش در مجلس در فرصت‌های بعدی استفاده می‌کند.

    او در مورد «تشریح برنامه و خط‌مشی دولت چهاردهم» به خواندن سرفصل‌ها اکتفا کرد و دلیل آن را خسته شدن نمایندگان از سخنرانی خود عنوان کرد.

    پزشکیان این استدلال را در برابر سر و صدای برآمده از نمایندگان مطرح کرد.

    طبق برنامه‌های اعلام شده پس از سخرانی پزشکیان، پنج نفر نماینده موافق و پنج نماینده مخالف، هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه در خصوص کلیت ترکیب پیشنهادی ورزا صحبت می‌کنند.

    پس از آن، سخنگوی کمیسیون‌های تخصصی گزارشی از برنامه‌های وزرای پیشنهادی مربوط به کمیسیون خود ارائه می‌کنند.

    در ادامه دو نماینده مخالف و دو نماینده موافق هریک در ۱۵ دقیقه از هر وزیر پیشنهادی حرف می‌زنند.

    وزیر پیشنهادی بعد از این مرحله می‌تواند از برنامه‌ها و صلاحیت خود دفاع کند. به جای او، پزشکیان هم می‌تواند این دفاع را انجام دهد.

ویدیوهای مرتبط