حضور پررنگ ماموران امنیتی در اطراف خانه و محل دفن مهسا ژینا امینی

خلاصه

  • طبق اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال، خانواده مهسا ژینا امینی تهدید شده‌اند که در صورت ترک خانه برای رفتن بر سر مزار دخترشان، بازداشت خواهند شد
  • طبق اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال، ماموران مسیرهای منتهی به آرامستان آیچی که محل دفن مهسا ژینا امینی است را بسته‌اند. آن‌ها همچنین با برقراری جوی امنیتی، مراجعه بستگان به منزل خانواده امینی را هم محدود کرده‌اند
  • روز یک‌شنبه و در دومین سالگرد قتل حکومتی مهسا امینی، ایرانیان در شماری از شهرهای اروپایی مانند لندن، پاریس و برلین در حمایت از جنبش زن، زندگی، آزادی گرد هم آمدند
  • مژگان افتخاری، مادر مهسا ژینا امینی قاتلان دخترش را «سیه‌رویانی» خواند که «چشم دیدن زیبایی دختر میهن‌شان را نداشتند». او، کشته‌شدگان خیزش انقلابی را نیز «ژینا و مهسای بیشتر ایران و دنیا» توصیف کرد
  • بازاریان و کسبه دست‌کم ۱۱ شهر ایران همچون پیرانشهر، اشنویه، دهگلان، کامیاران، کرمانشاه، مهاباد، سنندج، سقز، دیواندره و بوکان روز ۲۵ شهریور و در دومین سالگرد قتل حکومتی مهسا ژینا امینی مغازه‌های خود را تعطیل کرده و اعتصاب کردند
  • ۳۴ تن از زنان زندانی سیاسی محبوس در بند زنان اوین، روز ۲۵ شهریور در دومین سالگرد قتل مهسا ژینا امینی و در هم‌صدایی با مردم معترض علیه سیاست‌های سرکوبگرانه حکومت، اعتصاب غذا کردند
  • شورای شهر لس‌انجلس اعلام کرد در دومین سالگرد قتل حکومتی مهسا ژینا امینی، نام یکی از چهارراه‌های این شهر در محله ایرانیان، در روز یک‌شنبه ۱۵ سپتامبر به چهارراه «زن، زندگی، آزادی» تغییر می‌یابد
  • یکشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۵.۲۵ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۲۴

    شاهزاده رضا پهلوی: صدای مهسا امینی همچنان زنده است

    شاهزاده رضا پهلوی در پیامی به مناسبت دومین سالگرد قتل مهسا ژینا امینی نوشت: «صدای مهسا امینی همچنان زنده است و راه همه قهرمانان جاویدنام وطن که جان خود را برای آزادی و سربلندی ایران فدا کردند، ادامه دارد.»

    شاهزاده رضا پهلوی افزود: «نام پرافتخارشان را با صدای رسا فریاد بزنید؛ داستان شجاعت‌شان را به اشتراک بگذارید؛ یاور خانواده‌های دلیرشان باشید؛ و دوشادوش هم در برابر رژیم جمهوری اسلامی بایستید. ما با هم قوی‌تریم.»

  • یکشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۵.۲۵ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۰

    تحلیل

    رضا علیجانی، فعال سیاسی: جنبش مهسا، ضربه‌ای تاریخی به مردسالاری عمیق در جامعه زد

    رضا علیجانی، فعال و تحلیل‌گر سیاسی در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال، به دستاوردهای جنبش مهسا پرداخت و گفت در دل آن، به‌طور هم‌زمان شاهد دو جنبش اجتماعی - فرهنگی و سیاسی بودیم.

    به گفته او، این جنبش، ایران را در محیط کار، اجتماع و بین اقشار مختلف دچار تحولی انقلابی کرد و یکی از مهم‌ترین ضربه‌های تاریخ را به مردسالاری عمیق در جامعه زد.

    علیجانی در توضیح گفت که هرچند حجاب اجباری نماد جنبش در سطح اجتماعی و فرهنگی آن بود، اما مسئله فراتر از آن رفت و به کلیت حقوق نادیده گرفته شده زنان کشیده شد.

    این فعال سیاسی در ادامه، سیر هم‌گرایی در جامعه، میان نیروهای سیاسی و مدنی و در طرف مقابل، واگرایی درون قدرت را از دستاوردهای سیاسی این جنبش توصیف کرد.

  • یکشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۵.۲۵ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۰

    تجمع اعتراضی ایرانیان مقیم فرانسه در پاریس

    گروهی از ایرانیان روز یک‌شنبه ۲۵ شهریور در نقاطی از شهر پاریس تجمع کردند.

    تجمع‌کنندگان شعارهای در راستای مخالفت با استبداد دینی، آپارتاید جنسیتی و مجازات اعدام سر دادند.

    لویی آرنو و اولیویه واندکاستیل، دو تن از گروگان‌های فرانسوی آزاد شده از زندان‌های جمهوری اسلامی نیز در این تجمعات حضور دارند.

  • یکشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۵.۲۵ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۵

    بزرگداشت جنبش مهسا ژینا امینی در لندن

    شماری از ایرانیان مقیم بریتانیا، روز یک‌شنبه ۲۵ شهریور و در دومین سالروز قتل حکومتی مهسا ژینا امینی، برای بزرگداشت جنبش اعتراضی مردم، در لندن تجمع کردند.

    معترضان شعارهایی همچون «زن، زندگی، آزادی» سر دادند.

    تجمع‌کنندگان، پلاکاردهایی با نام و تصویر مهسا ژینا امینی و شماری از کشته‌شدگان خیزش انقلابی مانند سارینا اسماعیل‌زاده، نیکا شاکرمی، مهرشاد شهیدی و مهسا موگویی در دست دارند.

  • یکشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۵.۲۵ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۲۵

    تجمع ایرانیان مقیم آلمان در برلین، هم‌زمان با دومین سالگرد قتل مهسا

    ایرانیان مقیم آلمان روز یک‌شنبه ۲۵ شهریور و در دومین سالروز قتل حکومتی مهسا ژینا امینی، در برلین تجمع کردند.

    تجمع‌کنندگان از جامعه جهانی خواستند تا سرکوب شهروندان ایرانی از سوی جمهوری اسلامی را محکوم کنند.

  • یکشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۵.۲۵ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۵

    اعلام آمادگی شهروندان برای حضور بر سر مزار مهسا، در عصر یک‌شنبه

    شماری از شهروندان در پیام‌رسان‌ها و رسانه‌های اجتماعی اعلام کرده‌اند که ساعت پنج عصر به وقت ایران در روز یک‌شنبه «تحت هر شرایطی» در آرامستان آیچی سقز حضور خواهند یافت.

    طبق اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال، ماموران مسیرهای منتهی به آرامستان آیچی که محل دفن مهسا ژینا امینی است را بسته‌اند.

    آن‌ها همچنین با برقراری جوی امنیتی، مراجعه بستگان به منزل خانواده امینی را هم محدود کرده‌اند.

  • یکشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۵.۲۵ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۵

    روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها در ایران، تهدید شدند که چیزی درباره مهسا ننویسند

    اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال حاکی است نهادهای امنیتی به رسانه‌ها هشدار داده‌اند که مطلبی در مورد مهساژینا امینی در سالگرد او منتشر نکنند.

    بر اساس این اطلاعات، روزنامه‌نگاران داخل ایران تهدید شده‌اند که در حساب‌های رسانه‌های اجتماعی خود، در این زمینه چیزی ننویسند.

  • یکشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۵.۲۵ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۵

    تحلیل

    روایت نوجوان‌هایی که برای آزادی جنگیدند و کشته شدند

    ایران‌اینترنشنال در گزارشی به بررسی ۱۳ نوجوان کشته‌شده در خیزش مهسا و شرایطی پرداخت که آن‌ها را مجبور به «کار کردن» کرده است.

    در این گزارش، با نزدیکان ۹ تن از این نوجوان‌ها گفت‌وگو شده است.

    امیرارسلان اژدهاکش ۱۴ ساله، امید صفرزهی ۱۵ ساله، محمداقبال شهنوازی ۱۶ ساله، سیاوش محمودی ۱۶ ساله، ابوالفضل آدینه‌زاده ۱۶ ساله، نیکا شاکرمی ۱۶ ساله، ابوالفضل مهدی‌پور ۱۷ ساله، آریان خوشگوار ۱۷ ساله، مهدی حضرتی ۱۷ ساله، نیما شفق‌دوست ۱۷ ساله، دانیال پابندی ۱۷ ساله، آرتین رحمانی ۱۷ ساله و پویا احمدپور پسیخانی ۱۷ ساله این ۱۳ نوجوان هستند.

    ایران‌اینترنشنال همچنین به انگیزه‌های این ۹ نوجوان برای شرکت در اعتراضات و تصورشان از «ایران آزاد» پرداخت.

    مشروح این گزارش را در این‌جا بخوانید.

  • یکشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۵.۲۵ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۵

    اعتصاب بازاریان دست‌کم ۱۱ شهر ایران در دومین سالگرد قتل مهسا امینی

    شماری از بازاریان و کسبه مریوان، پیرانشهر، اشنویه، دهگلان، کامیاران و کرمانشاه هم به اعتصاب شهرهای کُردنشین ایران در روز یک‌شنبه ۲۵ شهریور پیوستند.

    پیش‌تر هم گزارش‌ها و تصاویری از تعطیلی بازارهای مهاباد، سنندج، سقز، دیواندره و بوکان در دومین سالگرد قتل حکومتی مهسا ژینا امینی منتشر شده بود.

    بر اساس این گزارش‌ها، بخشی از کسبه و بازاریان دست‌کم ۱۱ شهر ایران روز یک‌شنبه در اعتصاب به سر می‌برند.

    در روزهای گذشته، علاوه بر چهره‌های سیاسی، شماری از احزاب سیاسی کُردستان نیز از تمام ایرانیان خواسته بودند تا هم‌زمان با سالگرد قتل مهسا، اعتصاب کرده و دست از کار بکشند.

  • یکشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۵.۲۵ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۲۰

    خبر فوری
    تهدید به بازداشت خانواده مهسا امینی، در صورت حضور بر سر مزار دخترشان

    طبق اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال، خانواده مهسا ژینا امینی تهدید شده‌اند که در صورت ترک خانه برای رفتن بر سر مزار دخترشان، بازداشت خواهند شد.

    ماموران امنیتی علاوه بر محدودیت تردد به آرامستان آیچی سقز، با برقراری جوی امنیتی، مراجعه بستگان به منزل خانواده امینی را هم محدود کرده‌اند.

    منابع نزدیک به خانواده مهسا ژینا امینی پیش‌تر به ایرا‌ن‌اینترنشنال گفته بودند روز یک‌شنبه مراسم دومین سالگرد دخترشان در مزار او در سقز برگزار می‌شود.

  • یکشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۵.۲۵ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۵۵

    تجمع ایرانیان در شهر سیدنی استرالیا با شعار زن، زندگی، آزادی

    ویدیوهای ارسال‌شده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهند گروهی از ایرانیان ساکن استرالیا روز یک‌شنبه ۲۵ شهریور و در دومین سالگرد کشته شدن مهسا ژینا امینی در شهر سیدنی تجمع اعتراضی برگزار کردند.

    تجمع‌کنندگان شعارهای اعتراضی و فریاد «زن، زندگی، آزادی» سر دادند.

  • یکشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۵.۲۵ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۲۵

    مادر مهسا امینی، کشته‌شدگان اعتراضات را «ژینا و مهسای بیشتر ایران و دنیا» خواند

    مژگان افتخاری، مادر مهسا ژینا امینی هم‌زمان با سالگرد قتل دخترش در یک استوری اینستاگرامی نوشت او، «گرفتار سیه‌رویانی» شد که «چشم دیدن زیبایی دختر میهن‌شان را نداشتند».

    او گفت قاتلان مهسا، «رسوای ابدی تاریخ می‌شوند بر پیشانی جهان».

    افتخاری از دختران و پسرانی یاد کرد که به پای مظلومیت و غریبی مهسا، «خون گرمشان را تقدیم کردند» و جانانه، «ژینا و مهسای بیشتر ایران و دنیا» شدند.

  • یکشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۵.۲۵ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۵۵

    تحلیل

    انتقام جمهوری اسلامی از معترضان، با افزایش اعدام‌های سیاسی

    دو سال از قتل حکومتی مهساژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد و آغاز خیزش «زن، زندگی، آزادی» گذشت و جمهوری اسلامی در این مدت زندانیان سیاسی بسیاری را به دار آویخت.

    بسیاری از مدافعان حقوق بشر، این اعدام‌ها را اقدام تنبیهی و انتقام جمهوری اسلامی از مردم معترض به سیاست‌هایش می‌دانند.

    طبق آمار سازمان‌های حقوق بشری، جمهوری اسلامی در رابطه با این خیزش مردمی بیش از ۵۵۰ معترض را کشت، بینایی صدها نفر را گرفت و دست‌کم ۱۰ نفر را اعدام کرد.

    قتل‌های حکومتی به این‌جا ختم نشد و ده‌ها زندانی سیاسی دیگر با اتهام‌های مختلف به سرعت به دار آویخته شدند و برای شماری دیگر نیز حکم اعدام صادر شد.

    نگاهی به لیست افراد اعدام‌شده نشان داد که جمهوری اسلامی از به دار آویختن زندانیان سیاسی-عقیدتی و معترضان بازداشت‌شده به عنوان ابزاری برای ایجاد جو ترس، سرکوب مخالفان سیاسی و انتقام از مردم معترض به سیاست‌هایش استفاده کرده است.

    مشروح تحلیل را در این‌جا بخوانید.

  • یکشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۵.۲۵ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۳۵

    مسیرهای آرامستان آیچی سقز را در سالگرد مهسا بستند

    شهروندی با ارسال ویدیویی به ایران‌اینترنشنال گفت روز ۲۵ شهریور و در دومین سالگرد قتل حکومتی مهسا ژینا امینی، ماموران مسیرهای منتهی به آرامستان آیچی سقز را بسته‌اند.

    این آرامستان محل دفن مهسا و شماری دیگر از کشته‌شدگان خیزش انقلابی است.

    روز شنبه و در آستانه سالگرد نیز گزارش‌ها و تصاویری در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد شرایط عمومی شهر سقز امنیتی و آرامستان تحت نظر ماموران امنیتی است.

  • یکشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۵.۲۵ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۱۰

    اعتصاب غذای ۳۴ زن زندانی سیاسی در دومین سالگرد قتل مهسا

    ۳۴ تن از زنان زندانی سیاسی محبوس در بند زنان اوین، روز یک‌شنبه ۲۵ شهریور در گرامی‌داشت دومین سالگرد خیزش زن، زندگی، آزادی و کشته‌ شدن مهسا ژینا امینی دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

    صفحه‌های اینستاگرام نرگس محمدی و گلرخ ایرایی، دو زندانی سیاسی، با اعلام این خبر گفتند که این اعتصاب، «هم‌صدایی زنان زندانی سیاسی و عقیدتی در اوین با مردم معترض ایران علیه سیاست‌های سرکوبگرانه حکومت» است.

    روز ۲۴ شهریور نیز ویدیویی در حساب اینستاگرام این زندانیان منتشر شد که حاکی از تجمع بیش از ۲۵ نفر از زنان زندانی سیاسی در حیاط بند زنان زندان اوین بود.

    آن‌ها شعارهایی چون «اصلاح‌طلب، اصول‌گرا؛ دیگه تمومه ماجرا» را روی مقواها نوشته و به دیوارهای زندان آویختند و سپس شعارها را در راهروها و حیاط زندان سر دادند.

    طبق این گزارش، زنان زندانی در اعتراض به سیاست‌های سرکوب زنان به خاطر حجاب اجباری، در حیاط زندان شال و روسری آتش زدند.

  • یکشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۵.۲۵ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۵۵

    ابوالفضل قدیانی: با ادامه عزم اجتماعی و سیاسی، تغییر نظام در آینده نه‌چندان دور ممکن است

    ابوالفضل قدیانی، زندانی سیاسی پیشین با انتشار متنی در سالگرد قتل مهسا ژینا امینی، بر سیاست‌ورزی درست و ایستادن پای آرمان کسانی که در جنبش «زن، زندگی، آزادی» هزینه‌های گزاف پرداختند، تاکید کرد.

    او خاطرنشان کرد که «نظام استبداد دینی» باز هم گام به گام به عقب خواهد رفت.

    قدیانی در ادامه افزود: «اگر این عزم اجتماعی و سیاسی ادامه یابد، تغییر نظام با کم‌ترین آسیب، یعنی برگزاری رفراندوم و استقرار نظام جمهوری دمکراتیک سکولار، در آینده نه چندان دور ممکن خواهد بود.»

  • یکشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۵.۲۵ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۲۵

    اعتصاب گسترده بازاریان شماری از شهرهای ایران در سالگرد قتل مهسا ژینا امینی

    روز ۲۵ شهریور و در دومین سالگرد قتل حکومتی مهسا ژینا امینی، بازاریان شماری از شهرهای ایران اعتصاب کردند.

    در شهرهایی چون مهاباد، سنندج، سقز، دیواندره و بوکان کسبه و مغازه‌داران دست از کار کشیده و مغازه‌های خود را بستند.

  • یکشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۵.۲۵ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۰۹

    ایرانیان ادمونتون کانادا در سالگرد خیزش انقلابی تجمع برگزار کردند

    ویدیوهای ارسال‌شده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهند گروهی از ایرانیان ساکن ادمونتون کانادا شنبه ۲۴ شهریور و در آستانه دومین سالگرد کشته شدن مهسا ژینا امینی تجمع اعتراضی برگزار کردند و شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر جمهوری اسلامی» سر‌دادند.

  • یکشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۵.۲۵ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۲۱

    پورزند،فعال حقوق بشر:حکومت برای جلوگیری از خیزش دوباره مردم به همه روش‌های سرکوب روی آورده

    لیلی پورزند، کارشناس مسائل زنان و فعال حقوق بشر، در ارتباط با امنیتی شدن جو شهر سقز هم‌زمان با دومین سالگرد قتل حکومتی مهسا ژینا امینی و اقدام نیروهای امنیتی در رهاسازی سد چراغ‌ ویس و بستن مسیرهای دسترسی به مزار مهسا، به ایران‌اینترنشنال گفت جمهوری اسلامی برای جلوگیری از خیزش دوباره مردم از همه ابزارهای سرکوب خود استفاده می‌کند.

    این فعال حقوق بشر خاطرنشان کرد آنچه که پس از جنبش «زن، زندگی، آزادی» در کشور اتفاق افتاد، زنگ خطری بسیار جدی برای حاکمیت بوده است.

    پورزند با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی در سال‌های حاکمیت خود زبانی جز سرکوب و کشتار نداشته، گفت همبستگی مردم پس از خیزش مهسا جدی‌ترین تهدید برای جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته بوده است.

    او گفت جمهوری اسلامی می‌داند سکوتی که در نتیجه سرکوب‌هایش ایجاد شده موقت و به منزله «آتش زیر خاکستر» است و به همین دلیل حاکمیت برای جلوگیری از خیزش دوباره مردم از همه «دستگاه عریض و طویل سرکوب» خود استفاده می‌کند.

  • یکشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۵.۲۵ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۰۵

    ایرانیان شهر پرت در ایالت استرالیای غربی در همبستگی با خیزش انقلابی تجمع کردند

    ویدیوی ارسالی به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد روز شنبه ۲۴ شهریور‌، به‌مناسبت فرا رسیدن دومین سالگرد کشته شدن مهسا امینی، جمعی از ایرانیان مقیم شهر پرت در ایالت استرالیای غربی، در کینگز پارک تجمع کردند و با روشن کردن شمع، یاد قربانیان جنایات جمهوری اسلامی را گرامی داشتند.

    معترضان با در دست داشتن تصاویر شماری از قربانیان از جمله مهسا ژینا امینی، سارینا اسماعیل‌زاده، حدیث نجفی و مجیدرضا رهنورد، بر همبستگی با جنبش «زن، زندگی، آزادی» تاکید کردند.

  • یکشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۵.۲۵ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۵۲

    گروهی از ایرانیان ارواین کالیفرنیا در سالگرد خیزش انقلابی تجمع کردند

    گروهی از ایرانیان ساکن ارواین در کالیفرنیا شنبه ۲۴ شهریور برای گرامیداشت دومین سالروز قتل حکومتی مهسا امینی در این شهر تجمع برگزار کردند.

    شرکت‌کنندگان در این تجمع ضمن پخش آهنگ‌های انقلابی، علیه جمهوری اسلامی و علی خامنه‌ای شعار دادند.

  • یکشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۵.۲۵ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۰۰

    داریوش اقبالی، خواننده، خواستار همبستگی و برنامه‌ریزی برای پیروزی خیزش انقلابی شد

    داریوش اقبالی، خواننده، در سالروز قتل حکومتی مهسا ژینا امینی در پستی در اینستاگرام خواستار همبستگی و برنامه‌ریزی اصولی اپوزیسیون برای پیروزی خیزش انقلابی مردم ایران شد.

    این خواننده سرشناس با اشاره به اینکه خیزش «زن، زندگی، آزادی» در مدتی بسیار کوتاهدستاوردهای آزادی‌خواهانه ایرانیان را به فرازهای جدید رساند، گفت اگرچه «سرکوب بی‌رحمانه» حکومت و «بی‌برنامگی اپوزیسیون» این خیزش را به «سکون نسبی» رساند، اما دستاوردهای اجتماعی و سیاسی آن پابرجا خواهد ماند.

    داریوش با تاکید بر لزوم کنار گذاشتن اختلاف‌های درونی و رسیدن به همبستگی برای رسیدن به پیروزی در آینده گفت: «باید با برنامه‌ریزی پایه‌ای، اصولی و دراز مدت، خود را برای استفاده بهینه از فرصت‌های پیش رو آماده کنیم. این وظیفه ما در قبال کشته‌ شدگان و قربانیان جنبش‌های آزادی‌خواهانه ایران در دهه‌های اخیر است.»

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴.۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۴۱

    در رشت تراکت‌هایی برای اعتراضات و اعتصابات سراسری پخش شد

    ویدیوی ارسال‌شده از رشت به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد روز جمعه ۲۳ شهریور در آستانه دومین سالگرد جنبش زن، زندگی، آزادی تراکت‌های اعتراضی در این شهر پخش شد.

    روی این تراکت‌ها عبارت‌های «اعتراضات سراسری»، «اعتصابات سراسری» و «مبارزات مدنی» نوشته شده بود.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴.۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۱۶

    ده‌ها کنشگر و مقام کانادایی در سالگرد خیزش مهسا در نشستی در تورنتو شرکت کردند

    حدود ۲۰۰ نفر از فعالان سیاسی و مدنی ایرانی-کانادایی و نمایندگان پارلمان و مقام‌های کانادا در همایشی در سالگرد خیزش انقلابی در نشستی در تورنتو شرکت کردند.

    سخرانان در این نشست درباره نقض گسترده حقوق بشر در ایران، اعدام‌های گسترده و سرکوب معترضان، زنان، اقلیت‌ها و جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌پلاس سخنرانی کردند.

    در این نشست فیلم‌هایی از قربانیان اقدامات جمهوری اسلامی، از جمله قربانیان پرواز اوکراینی، به نمایش درآمد.

     

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴.۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۵۱

    ایرانیان در سالگرد خیزش مهسا در شهر استراسبورگ فرانسه تجمع کردند

    ویدیوی ارسال‌شده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد جمعی از ایرانیان مقیم فرانسه روز شنبه ۲۴ شهریور در آستانه دومین سالگرد قتل حکومتی مهسا ژینا امینی در شهر استراسبورگ تجمع اعتراضی برگزار کرده و شعار‌ «مرگ بر جمهوری اسلامی» سر‌دادند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴.۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۴۸

    ایرانیان کلگری کانادا در سالگرد خیزش انقلابی تجمع برگزار کردند

    ویدیوی ارسال‌شده از کلگری کانادا به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد جمعی از ایرانیان ساکن این شهر روز شنبه ۲۴ شهریور در آستانه دومین سالگرد کشته شدن مهسا ژینا امینی به‌دست ماموران گشت ارشاد جمهوری اسلامی تجمع اعتراضی برگزار کردند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴.۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۴۵

    پخش آهنگ «برای» در یک مکان عمومی در سنندج

    ویدیوی رسیده به ایران‌اینترنشنال از پخش آهنگ «برای» شروین حاجی‌پور در یکی از اماکن عمومی شهر سنندج در آستانه دومین سالگرد قتل حکومتی مهسا ژینا امینی حکایت دارد.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴.۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۲۱

    تحلیل

    محسن سازگارا، فعال سیاسی: جنبش مهسا مهم‌ترین حادثه تاریخ معاصر بعد از انقلاب مشروطه است

    محسن سازگارا، فعال سیاسی در مصاحبه با ایران‌اینترنشنال گفت انقلاب «زن، زندگی، آزادی» بعد از انقلاب مشروطه، مهم‌ترین حادثه تاریخ معاصر ایران است و تداوم آن باعث خواهد شد تاثیرش بر جامعه، حتی از انقلاب مشروطه فراتر رود.

    سازگارا جنبش مهسا را «یک انقلاب عمیق فرهنگی-اجتماعی» توصیف کرد و افزود این جنبش «پارادایم» جدیدی را در جامعه ایران به‌ وجود آورد.

    این فعال سیاسی همچنین تاکید کرد ماشین سرکوب جمهوری اسلامی «پوشالی و شکننده» است.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴.۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۵۸

    نشست فعالان سیاسی و مدنی در تورنتو در حمایت از جنبش مهسا

    جمعی از فعالان سیاسی و مدنی در تورنتو کانادا با برگزاری نشستی از جنبش مهسا حمایت کردند.

    کاوه شهروز، وکیل حقوق بشر، در حاشیه این نشست به خبرنگار ایران‌اینترنشنال گفت نهادسازی در میان فعالان ایرانی خارج از کشور از اهمیت فراوانی برخوردار است.

    شهروز تاکید کرد نهادسازی تمرین دموکراسی است، ارتباط فعالان ایرانی را با سیاستمداران و گروه‌های خارجی شکل می‌دهد و صدای مردم ایران را قوی‌تر به گوش جامعه جهانی می‌رسد.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴.۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۹

    تحلیل

    شیرین شمس، فعال سیاسی: جنبش «زن، زندگی، آزادی» رنسانسی علیه ارتجاع و بردگی جنسی است

    شیرین شمس، یکی از مسئولان نهاد انقلاب زنانه، در مصاحبه با ایران‌اینترنشنال گفت انقلاب «زن، زندگی، آزادی» نقطه عطفی در رویارویی مردم ایران و حکومت جمهوری اسلامی در بیش از چهار دهه گذشته بوده است.

    او افزود جمهوری اسلامی نتوانسته جنبش مهسا را متوقف کند و این جنبش در لایه‌های عمیق جامعه و زیست روزمره مردم مشاهده می‌شود.

    شمس جنبش «زن، زندگی، آزادی» را رنسانسی علیه «ارتجاع و هرگونه بردگی جنسی» خواند و تاکید کرد مردم توانسته‌اند خاکریز اول حکومت را که حجاب اجباری است، فتح کنند.

    به گفته این فعال سیاسی، خیزش مردم ایران دستاوردهای اجتماعی زیادی داشته و برای دستیابی به پیروزی سیاسی این جنبش، هنوز زمان لازم است.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴.۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۱

    تجمع اعتراضی ایرانیان در برابر سفارت جمهوری اسلامی در نیکوزیا

    بر اساس ویدیوهای رسیده به ایران‌اینترنشنال، ایرانیان در قبرس جنوبی روز شنبه ۲۴ شهریور، مقابل سفارت جمهوری اسلامی در نیکوزیا دست به تجمع اعتراضی زدند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴.۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۹

    تحلیل

    فروغ کنعانی، جامعه‌شناس: دستاوردهای جنبش مهسا برای جامعه ایران برگشت‌ناپذیر است

    فروغ کنعانی، پژوهش‌گر جامعه‌شناسی، در مصاحبه با ایران‌اینترنشنال گفت خیزش مهسا باعث به وجود آمدن «تفکر انقلابی و انقلاب فکری» در جامعه ایران شد و به همین دلیل، همچنان ادامه دارد.

    او دستاوردهای خیزش ۱۴۰۱ را برگشت‌ناپذیر خواند و افزود جامعه‌ای که آگاه است و طعم آزادی را چشیده، به عقب بازنمی‌گردد.

    کنعانی با اشاره به حمایت برخی «سلبریتی‌ها» از جنبش مهسا تاکید کرد باید از اقدامات ترانه علیدوستی، هنگامه قاضیانی، کتایون ریاحی و دیگر هنرمندانی که در جریان خیزش انقلابی در کنار مردم بودند، تجلیل کرد.

    این پژوهش‌گر همچنین گفت پیروزی نهایی خیزش مهسا تنها زمانی محقق خواهد شد که قوانین سرکوب‌گرانه در ایران تغییر کنند و این امر جز با براندازی جمهوری اسلامی ممکن نیست.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴.۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۱۸

    تجمع ایرانیان در بروکسل به مناسبت دومین سالگرد قتل حکومتی مهسا امینی

    گروهی از ایرانیان روز شنبه ۲۴ شهریور به مناسبت دومین سالگرد قتل حکومتی مهسا ژینا امینی و آغاز خیزش انقلابی مردم ایران، در بروکسل، پایتخت بلژیک تجمع اعتراضی برپا کردند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴.۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۹

    تحلیل

    فهمیه خضری، روزنامه‌نگار: دستاورد خیزش ۱۴۰۱، پایان دادن به دهه‌ها نامرئی‌سازی زنان بود

    فهمیه خضری، روزنامه‌نگار، در مصاحبه با ایران‌اینترنشنال گفت چیزی تحت عنوان پیروزی تمام‌عیار در رابطه با جنبش‌های اجتماعی پیشرو وجود ندارد و باید این جنبش‌ها بر اساس دستاوردهایشان ارزیابی شوند.

    خضری افزود مهم‌ترین دستاورد جنبش «زن، زندگی، آزادی» پایان دادن به چهار دهه نامرئی‌سازی و سرکوب زنان از طریق حجاب اجباری بود.

    این روزنامه‌نگار تاکید کرد زنان پس از خیزش انقلابی ۱۴۰۱، «مشاهده‌پذیرتر» شدند و مساله‌ای به نام زنان در دستور کار جامعه قرار گرفت.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴.۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۲۵

    فریاد «مرگ بر دیکتاتور» در تجمع اعتراضی ایرانیان در برلین

    ویدیوهای رسیده به ایران‌اینترنشنال حاکی از آن است که گروهی از ایرانیان مقیم آلمان روز شنبه ۲۴ شهریورماه در آستانه دومین سالگرد قتل حکومتی مهسا ژینا امینی، در شهر برلین دست به تجمع اعتراضی زدند و فریاد «مرگ بر دیکتاتور» سردادند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴.۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۶

    تحلیل

    مسعود کاظمی، روزنامه‌نگار: مساله جمهوری اسلامی، فراموشی و عادی‌سازی است

    مسعود کاظمی، روزنامه‌نگار، در مصاحبه با ایران‌اینترنشنال گفت جمهوری اسلامی همانند سال گذشته می‌کوشد از برگزاری هرگونه مراسم بزرگداشت در دومین سالگرد خیزش انقلابی مردم ایران جلوگیری کند.

    کاظمی افزود: «برگزاری یک مراسم سالگرد مشخصا منجر به سقوط حکومت نمی‌شود، حتی خطر امنیتی بزرگی را برای حکومت ایجاد نمی‌کند، اما مساله جمهوری اسلامی، فراموشی و عادی‌سازی است.»

    به گفته این روزنامه‌نگار، مقام‌های جمهوری اسلامی می‌خواهند جنایات انجام‌شده در جریان خیزش انقلابی به فراموشی سپرده شود و اوضاع در جامعه «عادی» به نظر آید.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴.۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۴۳

    تجمع اعتراضی ایرانیان در رم و میلان در آستانه دومین سالگرد قتل حکومتی مهسا امینی

    ویدیوهای ارسال‌شده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهند گروهی از ایرانیان مقیم ایتالیا روز شنبه ۲۴ شهریور در آستانه دومین سالگرد کشته شدن مهسا ژینا امینی، در شهرهای رم و میلان تجمع اعتراضی برپا کردند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴.۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۵

    زنان زندانی در اوین شعار «اصلاح‌طلب اصولگرا، دیگه تموم ماجرا» سردادند

    ویدیوی منتشرشده در صفحه‌های نرگس محمدی و گلرخ ایرایی حاکی از آن است که روز ۲۴ شهریورماه در دومین سالگرد جنبش «زن، زندگی، آزادی» و در شب کشته‌شدن مهسا ژینا امینی، بیش از ۲۵ نفر از زنان زندانی سیاسی در حیاط بند زنان زندان اوین تجمع کردند.

    آن‌ها در این تجمع شعارهایی از جمله «اصلاح‌طلب اصولگرا، دیگه تموم ماجرا» را روی مقواها نوشته و به دیوارهای زندان آویختند و سپس شعارها را در راهروها و حیاط زندان سردادند.

    «زن، زندگی، آزادی»، «آزادی، آزادی، آزادی»، «جان برود، سر برود، آزادی هرگز»، «بند زنان اوین، هم‌صدا و هم‌پیمان، تا لغو حکم اعدام، ایستاده‌ایم تا پایان» و «صدور حکم اعدام، انتقام حاکمان، از زنان و کردستان، تا هر گوشه در ایران» دیگر شعارهایی است که این زنان زندان در تجمع خود سر دادند.

    طبق این گزارش، زنان زندانی در اعتراض به سیاست‌های سرکوب زنان به خاطر حجاب اجباری، در حیاط زندان شال آتش زدند.

    این زنان معترض زندانی اعلام کرده‌اند که هم‌گام و هم‌صدا با مردم به‌پاخاسته و معترض ایران، روز یک‌شنیه ۲۵ شهریور در اعتصاب غذا خواهند بود.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴.۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۸

    ایرانیان در آلمان و قبرس شعار «زن، زندگی، آزادی» سردادند

    ویدیوهای ارسال‌شده به ایران‌اینترنشنال حاکی از آن است که گروهی از ایرانیان مقیم قبرس و فرانکفورت آلمان روز ۲۴ شهریور و هم‌زمان با دومین سالگرد کشته شدن مهسا ژینا امینی تجمع اعتراضی برگزار کردند.

    آن‌ها در جریان این تجمع شعارهایی از جمله «زن، زندگی، آزادی» سردادند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴.۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۷

    فعالان حقوق زن: مبارزه را تا رسیدن به آزادی، برابری و سکولاریسم ادامه می‌دهیم

    جمعی از فعالان و مدافعان حقوق زن بیانیه‌ای به مناسبت دومین سالگرد قتل حکومتی مهسا ژینا امینی و آغاز انقلاب «زن، زندگی، آزادی» منتشر کردند.

    امضاکنندگان این بیانیه اعلام کردند: «مقابل هرگونه تهدید و سرکوب از زندان گرفته تا شکنجه و اعدام، ایستاده‌ایم و با اتحاد و همبستگی، مبارزه را تا رسیدن به آزادی، برابری، سکولاریسم و عدالت به سرانجام می‌رسانیم.»

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴.۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۲۲

    مادر بهار خورشیدی: کاش می‌تونستم یک بار دیگر به آغوش بکشمت

    زهرا مولوی، مادر بهار خورشیدی، معترض کشته‌شده در خیزش انقلابی با انتشار ویدیویی از دختر جان‌باخته‌اش در اینستاگرام نوشت: «شادی روزی که خبر برنده شدن لاتاری رو بهت دادم، هیچ‌وقت فراموش نمی‌کنم... کاش می‌تونستم یک‌بار دیگر به آغوش بکشمت.»

    خورشیدی، معترض ۲۳ ساله‌ای بود که در جریان خیزش انقلابی ۱۴۰۱ در رباط کریم کشته شد.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴.۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۱

    ایرانیان در آلمان نام مهسا امینی را فریاد زدند

    ویدیوهای رسیده به ایران‌اینترنشنال حاکی است گروهی از ایرانیان مقیم هامبورگ آلمان در تجمع اعتراضی خود در روز شنبه ۲۴ شهریور نام مهسا امینی را فریاد زدند.

    ویدیوهای ارسال‌شده به ایران‌اینترنشنال حاکی از آن است که گروهی از ایرانیان مقیم آلمان در این روز در شهر اشتوتگارت تجمع اعتراضی برگزار کردند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴.۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۹

    شعار «مرگ بر خامنه‌ای» بر دیوارهای فردیس

    ویدیوهای رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد روز ۲۴ شهریور و در دومین سالگرد قتل حکومتی مهسا ژینا امینی روی دیوارهای شهر فردیس شعارهایی چون «مرگ بر خامنه‌ای» نوشته شده است.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴.۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۴

    سردادن شعار «زن، زندگی، آزادی» در تجمع ایرانیان در مالمو

    ویدیوهای ارسال‌شده به ایران‌اینترنشنال حاکی از آن است که گروهی از ایرانیان مقیم سوئد روز ۲۴ شهریور به مناسبت دومین سالگرد کشته شدن مهسا ژینا امینی، در شهر مالمو تجمع اعتراضی برگزار کردند.

    آن‌ها در این تجمع فریاد «زن، زندگی، آزادی» سردادند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴.۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۲

    ایرانیان لاهه و آمستردام شعار «جمهوری اسلامی نابود باید گردد» سردادند

    ویدیوهای ارسال‌شده به ایران‌اینترنشنال حاکی از آن است که گروهی از ایرانیان مقیم هلند روز ۲۴ شهریور، در شهرهای لاهه و آمستردام تجمع اعتراضی برگزار کردند.

    آن‌ها در تجمعات خود در این شهرها که به مناسبت دومین سالگرد کشته شدن مهسا ژینا امینی برگزار شد، شعارهایی چون «جمهوری اسلامی نابود باید گردد» سردادند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴.۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۸

    مراسم سالگرد مهسا امینی در توکیو برگزار شد

    ویدیوهای رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد گروهی از ایرانیان مقیم ژاپن روز ۲۴ شهریور برای دومین سالگرد کشته شدن مهسا ژینا امینی، در شهر توکیو تجمع اعتراضی برگزار کردند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴.۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۸

    مراسم سالگرد مهسا امینی در گوتنبرگ و وین برگزار شد

    ویدیوهای ارسال‌شده به ایران‌اینترنشنال حاکی از آن است که هم‌زمان با سالگرد کشته شدن مهسا ژینا امینی، گروهی از ایرانیان مقیم اتریش روز ۲۴ شهریور در شهر وین تجمع اعتراضی برگزار کردند.

    ویدیوهای ارسال‌شده به ایران‌اینترنشنال حاکی از آن است که گروهی از ایرانیان مقیم سوئد نیز در شهر گوتنبرگ تجمع اعتراضی برای سالگرد کشته شدن مهسا ژینا امینی برگزار کردند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴.۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۳

    ایرانیان هامبورگ شعار «مرگ بر خامنه‌ای» سردادند

    ویدیوهای رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد گروهی از ایرانیان مقیم آلمان روز ۲۴ شهریور در شهر هامبورگ تجمع اعتراضی برگزار کردند.

    آن‌ها در این تجمع که برای دومین سالگرد کشته شدن مهسا ژینا امینی برگزار شد، شعارهایی از جمله «مرگ بر خامنه‌ای، لعنت برخمینی» سر دادند.


  • شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴.۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۲۹

    اجرای پرفورمنس اعتراضی برای سالگرد مهسا

    ویدیوهای رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد پرفورمنسی اعتراضی در تجمع ایرانیان شهر کپنهاگ دانمارک برای سالگرد کشته شدن مهسا ژینا امینی برگزار شده است.


  • شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴.۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۲۶

    ایرانیان استکهلم در سالگرد خیزش مهسا تجمع کردند

    ویدیوهای ارسال‌شده به ایران‌اینترنشنال حاکی است گروهی از ایرانیان مقیم سوئد روز ۲۴ شهریور در شهر استکهلم تجمع اعتراضی برگزار کردند.

    این تجمع هم‌زمان با دومین سالگرد کشته شدن مهسا ژینا امینی برگزار شد.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴.۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۱

    شهروندان بر مزار علی روزبهانی، معترض کشته‌شده گل گذاشتند

    ویدیوی رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد که روز شنبه ۲۴ شهریور و هم‌زمان با دومین سالگرد کشته شدن مهسا ژینا امینی، شهروندان روی مزار علی روزبهانی، معترض کشته‌شده گل گذاشتند.

    روزبهانی روز چهارم آبان ۱۴۰۱ با شلیک گلوله ماموران حکومتی در خیابان بنی‌هاشم تهران مجروح شد و چند روز بعد جان باخت.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴.۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۸

    ایرانیان در خرونینگن هلند برای سالگرد مهسا به خیابان آمدند

    ویدیوهای ارسال‌شده به ایران‌اینترنشنال حاکی است گروهی از ایرانیان مقیم هلند روز ۲۴ شهریور هم‌زمان با دومین سالگرد کشته شدن مهسا ژینا امینی، در شهر خرونینگن تجمع اعتراضی برگزار کردند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴.۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۳

    فعالان حقوق زن سنندج برای روز یک‌شنبه فراخوان تجمع دادند

    ویدیوی منتشر شده در «کانال بیدارزنی» نشان می‌دهد که جمعی از فعالان حقوق زنان سنندج، اعلام کردند روز یک‌شنبه ۲۵ شهریور در دومین سالگرد انقلاب «زن، زندگی، آزادی» بر مزار کشته‌شدگان تجمع و از فراخوان اعتصاب کردستان حمایت می‌کنند.

    آن‌ها در این ویدیو اعلام کردند: «زنان مبارز سنندج، در دومین سالگرد انقلاب زن، زندگی، آزادی و به‌یاد جان‌باختگان انقلاب ژینا، برای گرامی‌داشت بیش از چهار دهه جان‌باختگان عزیزمان، بر سر مزار آن‌ها تجمع می‌کنیم و از فراخوان اعتصاب عمومی کردستان حمایت می‌کنیم».

    حاضران در این ویدیو تصاویری از زینب جلالیان، پخشان عزیزی، وریشه مرادی، نسیم غلامی‌ سیمیاری و شریفه محمدی، زندانیان سیاسی در دست دارند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴.۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۴

    ایرانیان سوئیس در سالگرد مهسا تجمع کردند

    ویدیوهای رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد گروهی از ایرانیان مقیم سوئیس روز ۲۴ شهریور هم‌زمان با دومین سالگرد کشته شدن مهسا ژینا امینی، در شهر برن علیه جمهوری اسلامی تجمع اعتراضی برگزار کردند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴.۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۷

    شرایط امنیتی آرامستان آیچی سقز در سالگرد قتل حکومتی مهسا

    بر اساس گزارش‌ها و برخی تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، هم‌زمان با دومین سالگرد قتل حکومتی مهسا ژینا امینی، شرایط عمومی شهر سقز امنیتی است.

    طبق این گزارش‌ها، آرامستان آیچی، محل مزار مهسا تحت نظر ماموران امنیتی قرار دارد.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴.۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۴

    ایرانیان سیدنی به یاد معترضان جان‌باخته شمع روشن کردند

    ویدیوهای ارسال‌شده به ایران‌اینترنشنال حاکی است گروهی از ایرانیان مقیم استرالیا روز ۲۴ شهریور در شهر سیدنی تجمع برگزار کردند.

    آن‌ها در جریان این تجمع که همزمان با دومین سالگرد کشته شدن مهسا ژینا امینی برگزار شد، به یاد معترضان کشته‌شده و زندانیان سیاسی در ایران شمع روشن کردند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴.۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۵

    بزرگداشت جنبش مهسا در لندن و استکهلم

    همزمان با دومین سالروز قتل حکومتی مهسا امینی و آغاز جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» علیه جمهوری اسلامی، ایرانیان در لندن و استکهلم تجمعی برگزار کردند.

    کوروش صحتی و مهران عباسيان، خبرنگاران ایران‌اینترنشنال از این تجمعات گزارش دادند و با برخی از حاضران در این تجمع گفت‌وگو کردند.


  • شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴.۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۳

    مهسا امینی که بود

    مهسا ژینا امینی، دختر ۲۲ ساله اهل سقز، روز ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ در جریان سفر خانوادگی به تهران به دست نیروهای گشت ارشاد بازداشت شد و مورد ضرب و شتم آنها قرار گرفت.

    او سه روز پس از دستگیری در روز ۲۵ شهریور به دلیل شدت جراحات وارده در بیمارستان کسری تهران جان خود را از دست داد.

    از زمان قتل حکومتی او و با اعلام خبر جان باختنش، تجمع‌های اعتراضی مردم در مقابل بیمارستان کسری تهران و روز بعدش در سقز، هنگام دفن مهسا آغاز شد و بزرگ‌ترین خیزش انقلابی ایرانیان علیه جمهوری اسلامی را رقم زد.

    در چنین شرایطی، نام مهسا ژینا امینی آن‌چنان که دو سال پیش بر مزارش نوشتند، به رمز تبدیل شد.

    با وجود تلاش حکومت برای سرکوب معترضان با بازداشت‌های گسترده، کشتار، اعدام و مجروح کردن صدها شهروند، زنان و دختران همچنان در برابر سرکوبگری جمهوری اسلامی مقاومت می‌کنند.

    اکنون در دومین سالروز قتل حکومتی مهسا موج دیگری از تجمع‌های اعتراضی در شهرهای مختلف جهان شکل گرفته است.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴.۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۵

    ایرانیان مقیم دانمارک شعار «ما همه با هم هستیم» سر دادند

    ویدیوهای رسیده به ایران‌اینترنشنال حاکی است گروهی از ایرانیان مقیم دانمارک روز ۲۴ شهریور در شهر آرهوس، تجمع اعتراضی علیه جمهوری اسلامی برگزار کردند.

    آن‌ها در جریان این تجمع که هم‌زمان با دومین سالگرد کشته شدن مهسا ژینا امینی برگزار شد، شعارهایی از جمله «ما همه با هم هستیم» سردادند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴.۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۴

    هر کجا هستی، شاخه گلی به یادشان بگذار

    تعدادی از خانواده‌های دادخواه خیزش انقلابی ۱۴۰۱، ضمن یادآوری فرا رسیدن دومین سالگرد قتل حکومتی مهسا ژینا امینی، با هشتگ «شاخه گلی بگذار» در شبکه‌های اجتماعی نوشتند: «سرتاسر ایران از خون عزیزان ما پوشیده شده. از امروز، هر کجا هستی، شاخه گلی به یادشان بگذار.»

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴.۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۹

    عبدالله مهتدی از فراخوان اعتصاب کردستان در روز یک‌شنبه حمایت کرد

    هم‌زمان با انتشار فراخوان‌های اعتراض و اعتصاب در دومین سالگرد قتل حکومتی مهسا ژینا امینی، عبدالله مهتدی، دبیرکل حزب کومله کردستان ایران، در گفت‌وگویی با ایران‌اینترنشنال از فراخوان اعتصاب کردستان در روز یک‌شنبه ۲۵ شهریور حمایت کرد.

    پیش از این شماری از احزاب سیاسی کردستان ایران از مردم کردستان و سایر مناطق ایران خواستند تا روز یک‌شنبه دست از کار بکشند و اعتصاب کنند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴.۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۰

    خانواده مهسا ژینا امینی از برگزار کردن مراسم یادبود برای ژینا خبر دادند

    منابع نزدیک به خانواده مهسا ژینا امینی به ایرا‌ن‌اینترنشنال گفتند روز یک‌شنبه ۲۵ شهریور، مراسم دومین سالگرد دخترشان در مزار او در سقز برگزار می‌شود.

    پیش از این امجد امینی، پدر مهسا ژینا گفته بود که اگر حکومت محدودیت ایجاد نکند، مراسم فرزندشان برگزار می‌شود.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴.۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۷

    ایرانیان کپنهاگ زنجیره انسانی تشکیل دادند

    ویدیوهای ارسال شده به ایران‌اینترنشنال حاکی از آن است که گروهی از ایرانیان مقیم دانمارک روز ۲۴ شهریور و هم‌زمان با سالگرد کشته شدن مهسا ژینا امینی، در شهر کپنهاگ تجمع کردند.

    آن‌ها در جریان این تجمع زنجیره انسانی تشکیل دادند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴.۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۲

    ایرانیان بریزبن علیه جمهوری اسلامی تجمع کردند

    ویدیوهای رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهند گروهی از ایرانیان مقیم استرالیا روز ۲۴ شهریور و هم‌زمان با سالگرد کشته شدن مهسا ژینا امینی، در شهر بریزبن علیه جمهوری اسلامی تجمع اعتراضی برگزار کردند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴.۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۲۵

    رضا علایی، فیلمساز کُرد در بانه بازداشت شد

    رضا علایی، فیلمساز و کارگردان، روز ٢١ شهریور به دست نیروهای امنیتی در شهر بانه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

    سایت حقوق‌بشری کردپا، روز ۲۵ شهریور با اعلام این خبر به نقل از یک منبع مطلع نوشت که نیروهای امنیتی بدون ارائه حکم قضایی او را در مقابل منزل شخصی‌اش بازداشت کردند.

    بازداشت این فیلمساز هم‌زمان با دومین سالگرد قتل حکومتی مهسا ژینا امینی صورت گرفته و پیگیری‌های خانواده علایی برای کسب اطلاع از سرنوشت او تاکنون نتیجه‌ای در پی نداشته است.

    طبق گزارش کردپا، علایی چندین فیلم بلند و کوتاه ساخته و فیلم «زمین‌های کثیف» به کارگردانی او موفق به شرکت در جشنواره فیلم بین‌المللی کن شده بود.

    رضا علایی
  • شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴.۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۱۰

    ایرانیان در سیدنی شعار «خامنه‌ای ضحاک، می‌کشیمت زیر خاک» سر دادند

    ویدیوهای رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد گروهی از ایرانیان مقیم استرالیا روز شنبه ۲۴ شهریور در شهر سیدنی تجمع اعتراضی برگزار کردند.

    آن‌ها در تجمع خود شعارهایی چون «خامنه‌ای ضحاک، می‌کشیمت زیر خاک» سر دادند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴.۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۰۳

    برادر محسن قیصری: تا روز دادخواهی ایستاده‌ایم

    مصطفی، برادر محسن قیصری، معترض کشته‌شده در خیزش انقلابی، با انتشار ویدیویی در شبکه اجتماعی ایکس، درباره پیگیری‌ها در خصوص کشته شدن برادرش نوشت: «سیاه بر تن تا روز دادخواهی و قصاص جنایتکاران ایستاده‌ایم و هرگز کوتاه نخواهیم آمد.»

    محسن قیصری روز ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ در اعتراضات ایلام با شلیک گلوله ماموران جمهوری اسلامی کشته شد.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴.۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۳۹

    کانون نویسندگان ایران: «زن، زندگی، آزادی» بانگ بلند آزادی‌خواهی است

    کانون نویسندگان ایران با صدور بیانیه‌ای هم‌زمان با دومین سالگرد قتل حکومتی مهسا ژینا امینی، نوشت که «زن، زندگی، آزادی» بانگ بلند آزادی‌خواهی است.

    این تشکل صنفی خواست آزادی بیان را در پیوند با دستاوردهای جنبش «زن، زندگی، آزادی» دانست و تاکید کرد که بار دیگر، به بانگ بلند، حمایت خود را از خواسته‌های بر حق مردم، دادخواهان و زندانیان سیاسی اعلام می‌کند.

    نویسندگان این بیانیه ضمن اشاره به نقش تعیین‌کننده زنان در جنبش آزادی‌خواهی سال ۱۴۰۱ یادآور شدند که اکنون خواسته‌های زنان تنها منحصر به خودشان نیست و به بخشی جدایی‌ناپذیر از مطالبات دانشجویان، اصناف، کارگران، بازنشستگان و دیگر تشکل‌ها بدل شده است.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴.۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۰۰

    یک چهارراه در لس‌آنجلس به نام «زن، زندگی، آزادی» نام‌گذاری می‌شود

    شورای شهر لس‌انجلس اعلام کرد در دومین سالگرد قتل حکومتی مهسا ژینا امینی، نام یکی از چهارراه‌های این شهر در محله ایرانیان، در روز یک‌شنبه ۱۵ سپتامبر به چهارراه «زن، زندگی، آزادی» تغییر می‌یابد.

    این مراسم با حضور شهردار، اعضای شورای شهر و جمعیت بزرگی از ایرانیان برگزار می‌شود.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴.۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۴۵

    مادر دادخواه: خاکمان بوی شرف و شجاعت می‌دهد

    مادر علی سیدی، جان‌باخته خیزش انقلابی، به‌ مناسب زادروز فرزندش ویدیویی را در اینستاگرام منتشر کرد و نوشت: «با من از درد حرف نزنید. امشب تولد گل پسرم علی است. ما خاکمان بوی شرف و شجاعت می‌دهد، بوی جاویدنام‌های قهرمان را می‌دهد.»

    این مادر دادخواه در ادامه نوشت: «جاوید‌نام وطن، علی سیدی، تولد ۲۷ سالگی‌ات در آسمان‌ها، کنار هم‌رزمانت مبارک باد!»

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴.۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۳۰

    تصاویر مهسا و جان‌باختگان خیزش انقلابی مقابل کتابخانه مرکزی ملبورن

    ویدیوی ارسال‌شده از ملبورن به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد روز شنبه ۲۴ شهریور، هم‌زمان با دومین سالگرد قتل حکومتی مهسا ژینا امینی و آغاز جنبش «زن، زندگی، آزادی»، تصاویری از قربانیان جنایت‌های جمهوری اسلامی از جمله مهسا امینی و کیان پیرفلک مقابل کتابخانه مرکزی این شهر قرار داده شده است.

    برگزار‌کنندگان این برنامه خواستار «تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران» از سوی دولت استرالیا شدند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴.۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۱۰

    فراخوان احزاب کردستان ایران برای اعتصاب در دومین سالگرد خیزش «زن، زندگی، آزادی»

    در ادامه فراخوان‌های صادر شده برای بزرگداشت دومین سالگرد قتل حکومتی مهسا ژینا امینی و آغاز خیزش «زن، زندگی، آزادی»، علاوه بر چهره‌های سیاسی، شماری از احزاب سیاسی کُردستان ایران از مردم کردستان و سایر مناطق ایران خواستند تا روز یک‌شنبه ۲۵ شهریور اعتصاب کرده و دست از کار بکشند.

    حزب دمُکرات کردستان ایران با انتشار بیانیه‌ای تحلیلی ضمن اشاره به جنبش ژینا و شعار محوری آن «زن، زندگی، آزادی» و اهمیت همراهی مردم سراسر ایران با اعتراضات در کردستان، تاکید کرد: «رفتار و موضع قاطعانه‌ی مردم کردستان و پیام‌های این جنبش در خیابان‌های کردستان آن‌قدر مدرن، حق‌طلبانه و متمدنانه بود که مردم دیگر مناطق ایران با شعارهای "کردستان، کردستان، حمایتت می‌کنیم" و "کردستان، کردستان، چشم و چراغ ایران" به این جنبش پیوستند.»

    حزب کومله کردستان ایران هم در بیانیه‌ای به مناسبت دومین سالگرد جنبش ژینا نوشت: «تنوع و تکثر، شکوه، عمق و گستردگی جنبش "زن، زندگی، آزادی" تمامی ارکان و پایه‌های حاکمیت تمامیت‌خواه و سرکوبگر جمهوری اسلامی را به لرزه درآورده است و ما همچنان شاهد ادامه‌ مبارزات راسخ و راستین مردم برای دست یابی به آزادی، عدالت و دموکراسی هستیم.»

    این حزب در ادامه بیانیه‌ خود با اشاره به این‌که «مقاومت، شجاعت و ایستادگی مردم در کردستان، مقابل ستم و سرکوب، الگویی برای تمام مردم ایران و چه بسا جهان بوده است»، نوشت: «خواسته‌ها و آرمان‌های جنبش زن، زندگی، آزادی در ذهن هزاران زن و مرد مبارز ریشه دوانیده و هیچ قدرت سرکوبگری قادر به مقابله با آن نیست.»

    درباره این فراخوان‌ها در اینجا بیشتر بخوانید.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴.۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۰۰

    تحلیل

    «زن، زندگی، آزادی»: از تفاوت‌ تا همدلی

    قتل حکومتی مهسا ژینا امینی در شهریور ۱۴۰۱، هزاران زن و مرد را در جای‌جای ایران به خیابان کشاند. کسانی که ماه‌ها در خیابان‌ها رو در روی ماموران حکومتی مسلح ماندند و خیزش «زن، زندگی، آزادی» را شروع کرده و رقم زدند.

    خیزشی که تاکنون که دو سال از آن گذشته هم‌چنان به راه خود ادامه می‌دهد؛ هر چند به شکلی دیگر.

    اما دست بردن به ریشه تبعیض و استبداد، همان مقدار که حکومت را ترساند، مشعل خیزش مهسا را نیز فروزان نگه داشت؛ با چهره‌ها و نام‌هایی که توانستند با همراهی با حرکت مردم ماندگار شوند.

    این خیزش در قالب این چهره‌ها و نام‌ها تکرار و تکثیر شد اما به آن‌ها محدود نماند.

    نام‌ها و چهره‌های بسیاری از فرهنگ و هنر، سیاست، ورزش و فعالان مدنی و مذهبی در این دو سال حجاب از سر برداشتند و همراه این جنبش شدند، نگاهی به برخی از آن‌ها گستردگی و رشد جنبش مهساژینا را نشان می‌دهد.

    ادامه این مطلب را در این لینک بخوانید.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴.۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۳۰

    تحلیل

    دو سال بعد؛ حکومتی که تمایلی به تغییر رفتار ندارد

    جنبشی که جرقه آن پس از قتل مهسا ژینا امینی در شهریور ۱۴۰۱ زده شد، به یکی از مهم‌ترین و گسترده‌ترین اعتراض‌های اجتماعی در تاریخ معاصر ایران تبدیل شد.

    این جنبش نه‌تنها به دلیل قتل مهسا امینی که در بازداشت گشت ارشاد جان باخت، بلکه به دلیل نمادین شدن او به عنوان قربانی نظامی که محدودیت‌های شدیدی بر زنان اعمال می‌کند، توجه بسیاری را به خود جلب کرد.

    اکنون که دو سال از آغاز این جنبش می‌گذرد، شواهد نشان می‌دهد تغییرات عمده و مثبتی در رویکرد و رفتار حکومت نسبت به زنان رخ نداده است.

    متن کامل این تحلیل را در اینجا بخوانید.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴.۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۰۹

    دومین سالگرد کشته شدن مهسا امینی: نگاهی به واکنش‌ها در اولین سالگرد

    سال گذشته و در آستانه اولین سالگرد قتل حکومتی مهسا ژینا امینی، شماری از کشورها به سرکوب‌های سیستماتیک در ایران واکنش نشان دادند. آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی علیه مقام‌ها و نهادهای دخیل در سرکوب معترضان ایرانی وضع کردند.

    جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با انتشار بیانیه‌هایی مقاومت مردم ایران را ستودند:

    واکنش‌های جهانی در اولین سالگرد مهسا؛ بیانیه رهبران و تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی

ویدیوهای مرتبط