توماج صالحی به دلیل انتشار آهنگ «تیفوس» محاکمه شد

توماج صالحی، رپر معترض در ایران که حدود ۸۰ روز پیش با پایان دوران محکومیت از زندان آزاد شد، بابت یک پرونده تازه که به دلیل انتشار آهنگ «تیفوس» علیه او گشوده شده است، از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی محاکمه شد.
صالحی با انتشار ویدیویی در استوری اینستاگرام خود اعلام کرد سهشنبه ۳۰ بهمن جلسه دادگاهش در بخش نخست این پرونده برای انتشار قطعه «تیفوس» برگزار شد و دادگاه در روزهای آینده حکم خود را صادر خواهد کرد.
این رپر معترض با اشاره به اینکه بابت انتشار این قطعه موسیقی قرار است در دادگاه دیگری نیز محاکمه شود، گفت که این اطلاعرسانی را برای نگران نشدن هوادارانش انجام داده است.
او پیش از این و در ۲۰ بهمن، با انتشار ویدیویی در کانال یوتیوب خود، با اعلام اینکه برای انتشار قطعه «تیفوس» به دادگاه احضار شده، نوشت: «این دادگاه میتواند بهانهای باشد تا باز هم بگویم کسی نباید به خاطر بیان عقایدش دستگیر و تهدید شود و تحت فشارهای روانی قرار بگیرد.»
این رپر معترض با اشاره به اینکه در این پرونده با چند اتهام مختلف از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی مواجه شده است، افزود که او نباید به دلیل انتشار آهنگ «تیفوس» دادگاهی شود؛ مگر اینکه افرادی که در این قطعه خطاب قرار گرفتهاند، «با در دست داشتن کارت ملی به دادگاه مراجعه و شکایت خود را طرح کنند».
صالحی طی سالهای گذشته بارها به دلیل حمایت از اعتراضات مردمی و پرداختن به موضوعاتی چون فساد در جمهوری اسلامی، اعتصابات کارگری، اعدام و زندانی کردن مخالفان در آثار خود، بازداشت، شکنجه و زندانی شده است.
این خواننده رپ که در آخرین پرونده خود ماهها زیر سایه حکم اعدام در زندان بود، پس از تبرئه از برخی اتهامات و پایان یافتن ایام حبس در پروندههای دیگر، ۱۱ آذر از زندان دستگرد اصفهان آزاد شد.
صالحی در سالهای گذشته توانسته جوایز معتبر بینالمللی را از آن خود کند.
مجله موسیقی «اسپین»، ۲۱ دی ماه او را بهعنوان تاثیرگذارترین چهره موسیقی جهان در سال ۲۰۲۵ معرفی کرد.
این خواننده رپ، خرداد ماه نیز برنده جایزه واتسلاو هاول بنیاد حقوق بشر (HRF) در سال ۲۰۲۴ شد.
قطعه «تیفوس» با کلام و اجرای صالحی در اسفند ۱۴۰۲ و زمانی که او در زندان بود، منتشر شد.
حساب کاربری صالحی همان زمان اعلام کرد که این اثر در سال ۱۴۰۱ ضبط شده است و تاکید کرد که مخاطب آن «ایدئولوژیِ همسو با حکومت نهفته و آشکار در رفتار رپرهای قلمفروش» است.