حذف فیلم مراسم افتتاحیه المپیک پاریس از حساب یوتیوب کمیته بین‌المللی المپیک

در ادامه جنجال‌ها در مورد مراسم افتتاحیه المپیک پاریس، کمیته بین‌المللی المپیک، فیلم این افتتاحیه را از کانال یوتیوب خود حذف کرد. پیش‌تر بازتولید تابلوی «شام آخر» اثر لئوناردو داوینچی در پایان این مراسم، موجی از واکنش‌ها را در سراسر جهان برانگیخت.

فیلم مراسم افتتاحیه پاریس در حالی از کانال یوتیوب کمیته بین‌المللی المپیک حذف شده که مراسم افتتاحیه المپیک لندن یا افتتاحیه‌های المپیک در ریو و توکیو هنوز در این کانال در دسترس است.

قرار است کمیته بین‌المللی المپیک در پی واکنش‌های این مراسم، نشست خبری برگزار ‌کند.

در مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس، یک گروه از «درگ کوئین‌ها» و رقصندگان، نمایشی را اجرا کردند که تقلیدی از «شام آخر» بود.

این اجرا اقتباسی از صحنه معروف کتاب مقدس است که مسیح را در میان حواریون در آخرین شام قبل از مصلوب شدن نشان می‌دهد.

اما اجرای این صحنه با گروهی از درگ کوئین‌ها، یک مدل ترنسجندر و یک خواننده برهنه که به عنوان خدای شراب یونانی دیونوسوس ساخته شده بود، واکنش رهبران مذهبی و برخی احزاب راستگرا در فرانسه و دیگر کشورها را برانگیخت و این نمایش، تمسخر مسیحیت عنوان شد.

توماس ژولی، کارگردان این مراسم، روز شنبه از خود دفاع کرد و گفت: «وقتی می‌خواهیم همه را دربربگیریم، هیچ‌کس را کنار نمی‌گذاریم.»

شورای اسقف‌های فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این مراسم متاسفانه صحنه‌هایی از تمسخر مسیحیت را به همراه داشت که ما عمیقا از آن ابراز تاسف می‌کنیم.»

ماتئو سالوینی از سیاستمداران ایتالیایی نیز نوشت که «افتتاح المپیک با توهین به میلیاردها مسیحی در جهان واقعا شروع بسیار بدی بود.»

ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی نیز که در اوایل ماه جاری از دونالد ترامپ، حمایت کرد، گفت که این نمایش «بی‌احترامی به مسیحیان» بود.

در حالی که اکثریت جمعیت فرانسه مسیحی‌اند، اما این کشور سنت طولانی سکولاریسم و ​​ضد کلیسا نیز دارد.

توهین به مقدسات نه تنها قانونی است، بلکه توسط بسیاری به عنوان یک ستون اساسی آزادی بیان در یک جامعه دموکراتیک در نظر گرفته شده است.

توماس جولی، مدیر هنری مراسم افتتاحیه المپیک روز شنبه در پاسخ به سوالی درباره منتقدان به خبرنگاران گفت: «در فرانسه مردم آزادند هر طور که می‌خواهند دوست داشته باشند، آزادند هرکس را که می‌خواهند دوست داشته باشند، آزادند باور کنند یا باور نکنند.»