شب فراموش‌نشدنی اوپنهایمر در مراسم اسکار با هفت جایزه

بابک مستوفی

روزنامه‌نگار

«اوپنهایمر» جوایز بهترین فیلم، بهترین کارگردان و بهترین بازیگر مرد، بهترین فیلمبرداری، بهترین تدوین، بهترین موسیقی متن و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از آن خود کرد.

نود و ششمین دوره مراسم اسکار یکشنبه شب دهم مارس در تالار دالبی لس‌‌آنجلس برگزار شد و همان‌گونه که انتظار می‌رفت فیلم «اوپنهایمر» درباره خالق بمب اتم با هفت اسکار از جمله جوایز اصلی نظیر بهترین فیلم، بهترین کارگردان و بهترین بازیگر مرد، موفق‌ترین فیلم امسال بود.

نود و ششمین دوره مراسم اسکار این بار با شور و حال بیشتری بر پا شد. پس از دو سال‌ کرونایی، این مراسم سال گذشته با اعتصاب بازیگران و فیلمنامه‌نویسان روبه‌رو شد و چندان شوری نداشت، امسال اما با فیلم‌هایی که هم در گیشه بسیار موفق بودند و هم منتقدان را به وجد آورند، این مراسم با استقبال گسترده‌تری همراه شد و فرش‌هایش که سال گذشته رنگ عوض کرده بود، امسال باز به رنگ قرمز درآمد و باشکوه‌تر از چند سال گذشته به نظر می‌رسید.

اجرای مراسم این دوره برای چهارمین بار به جیمی کیمل سپرده شد، مجری‌ای که یک بار به اشتباه فیلم «لالا لند» را به عنوان بهترین فیلم سال اعلام کرده بود. کیمل در شروعی پر سر و صدا با میهمانان اسکار شوخی کرد. او حرف‌هایش را با فیلم «باربی» آغاز کرد، فیلمی که آشکارا مورد بی‌توجهی رأی دهندگان قرار گرفت و گرتا گرویگ، کارگردان آن و مارگو رابی، بازیگر زن اصلی آن جزو نامزدها نبودند. زمانی که حضار گرتا گرویگ را تشویق کردند، کیمل گفت: «البته این خود شما بودید که به او رای ندادید!»

امسال برای اهدای اسکار بازیگری در هر رشته مختلف، پنج برنده همان جایزه در سال‌های قبل بر روی صحنه حاضر شدند و درباره پنج نامزد هر بخش صحبت کردند.

جایزه بهترین بازیگر مرد همان‌طور که انتظار می‌رفت به کیلین مورفی برای فیلم «اوپنهایمر» رسید؛ اولین نامزدی و اولین اسکار این بازیگر. او که نقش اوپنهایمر خالق بمب اتم را بازی می‌کند به هنگام دریافت این جایزه گفت: «ما چه بخواهیم یا نخواهیم در عصر اوپنهایمر زندگی می‌کنیم، اما می‌خواهم این جایزه را به همه صلح‌طلبان تقدیم کنم.»

جایزه بهترین بازیگر زن به اما استون رسید، برای بازی فوق‌العاده‌اش در نقش بلا باکستر در فیلم «بیچارگان»، در نقش زنی با مغز یک بچه که جهان را از نو کشف می‌کند.

امسال تنها نماینده سینمای ایران در این مراسم از دریافت اسکار جا ماند. یگانه مقدم که با انیمیشن کوتاه «روپوش ما» به جمع نامزدهای این بخش راه یافته بود، داستان کودکی خود و مسأله حجاب اجباری کودکان در مدرسه را دستمایه این فیلم قرار داده است.

همان گونه که پیش بینی می‌شد، اسکار بهترین فیلم بین المللی (که پیش‌تر فیلم غیر انگلیسی زبان نامیده می‌شد) به فیلم «منطقه مورد علاقه» ساخته جاناتان گلایزر از بریتانیا رسید. اولین فیلم بریتانیایی که این جایزه را دریافت می‌کند، فیلمی است که داستان خانواده ژنرال مسوول آشویتس را در همسایگی این اردوگاه به طرزی هوشمندانه و متفاوت روایت می‌کند. گلایزر به هنگام دریافت جایزه به کشتار اسرائیلی‌ها توسط حماس در ماه اکتبر اشاره کرد. این فیلم که استفاده خلاقانه‌ای از صدا دارد (و در واقع تماشاگر اتفاقات داستان را بیشتر می‌شنود و از طریق صدا دنبال می‌کند)، اسکار صدا را هم از آن خود کرد.

اسکار بهترین فیلم مستند به فیلم «۲۰ روز در ماریوپل» رسید، فیلمی که مستیسلاو چرنوف در ماه مارس ۲۰۲۰ زمانی که بیست روز را در شهر محاصره شده ماریوپل اوکراین گذرانده، ساخته است. این اولین اسکار سینمای اوکراین است و چرنوف به هنگام دریافت جایزه گفت: «من اولین کارگردان روی این صحنه هستم که می‌گویم‌ ای کاش این فیلم را نساخته بودم.‌ای کاش روسیه به اوکراین حمله نکرده بود.»

جایزه بهترین فیلمنامه اوریژینال همان طوری که انتظار می‌رفت به فیلم «تشریح یک سقوط» نوشته ژوستین تریه و آرتور حراری رسید و جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی از آن فیلم «فیکشن آمریکایی» نوشته کورد جفرسون شد.

جایزه گریم و آرایش مو و همین طور طراحی صحنه و لباس (که اهدا کننده‌ جایزه‌اش برهنه بود) به فیلم «بیچارگان» رسید.

جایزه بهترین بازیگر زن مکمل نصیب دیواین جوی راندالف برای فیلم «جاماندگان» شد؛ فیلمی که در آن نقش یک زن ساده را بازی می‌کند که اشراف کاملی به زیر و بم‌های زندگی دارد. اسکار بهترین بازیگر مرد مکمل نصیب رابرت داونی جونیور برای فیلم اوپنهایمر شد که اولین اسکار این بازیگر باتجربه پس از چند دهه کار بود و اولین اسکاری هم بود که طی این مراسم نصیب فیلم «اوپنهایمر» شد. اسکار بهترین تدوین و فیلمبرداری و موسیقی هم به فیلم اوپنهایمر رسید.

جایزه جلوه‌های ویژه که توسط دنی دوویتو و آرنولدشوارتزنگر (همراه با شوخی‌های آنها با فیلم «بتمن» اهدا شد) به فیلم ژاپنی «گودزیلا منهای یک» رسید.

طبق معمول مراسم اسکار، امسال هم این مراسم مملو از اجرای موسیقی بود. سرخپوستان وام گرفته از فیلم مارتین اسکورسیزی - که بزرگ‌ترین بازنده این شب بود و دست خالی ماند، در حالی که «قاتلان ماه کامل» یکی از بهترین آثارش سازنده‌اش است- یکی از این گروه‌های موسیقی بودند که با تشویق گسترده حضار روبه‌رو شدند. آندره‌آبوچلی به هنگام نمایش عکس‌های درگذشتگان سینما در سال گذشته، یکی از آثار مشهورش را اجرا کرد و جدای از آن، طبق معمول نامزدهای اسکار بهترین ترانه، به اجرای زنده آثار خود پرداختند و سرانجام همان‌گونه که انتظار می‌رفت، بیلی آیلیش و فینیس اوکانل برای فیلم «باربی» این جایزه را از آن خود کردند.