شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر دفاع ایالات متحده:‌ آمریکا به اماکن فرهنگی ایران حمله نخواهد کرد

مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه شانزدهم دی ماه تاکید کرد که ارتش آمریکا هرگز با حمله به اماکن فرهنگی ایران، قوانین جنگ‌های مسلحانه را نقض نخواهد کرد. اسپر در پاسخ به اینکه آیا آمریکا به اماکن فرهنگی حمله خواهد کرد یا نه گفت:‌ «ما از قوانین جنگ‌های مسلحانه پیروی می‌کنیم.»

پیشتر دونالد ترامپ رییس‌جمهوری ایالات متحده گفته بود که کشورش آماده است تا به ۵۲ نقطه ارزشمند برای ایران و فرهنگ ایران حمله کند. این اظهار نظر آقای ترامپ در واکنش به اظهارات انتقام‌جویانه مقامات جمهوری اسلامی پس از حمله مرگبار ارتش آمریکا به قاسم سلیمانی و اعضای گروه شبه‌نظامی حشد شعبی در عراق ابراز شد.

حمله به اماکن فرهنگی با اقدام نظامی تحت قوانین بین‌المللی، از جمله قطعنامه شورای امنیت که دولت دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷ امضا کرد و همچنین کنوانسیون ۱۹۵۴ لاهه در حمایت از مکان‌های فرهنگی، جرم جنگی تلقی می‌شود. 

قاسم سلیمانی که  نزدیک به ۲۳ سال قبل فرمانده نیروی قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران و از چهره‌های موثر و مورد اعتماد خامنه‌ای بود در نخستین ساعات بامداد جمعه در جریان هدف قرار دادن دو خودرو در نزدیکی فرودگاه بغداد به همراه ابومهدی مهندس، معاون حشد شعبی عراق  و ده تن از محافظان و همراهان‌شان کشته شد. پس از آن بود که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ساعاتی بعد از کشته شدن سلیمانی تاکید کرد که «انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او آلودند.»

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا ابتدا عصر جمعه در یک کنفرانس خبری تاکید کرده بود «دستور هدف قرار دادن سلیمانی را برای جلوگیری از جنگ صادر کرده است، نه برای آغاز آن.»

با تداوم هشدارهای مقام‌های جمهوری اسلامی بر «پاسخ نظامی» به کشته شدن قاسم سلیمانی، شامگاه شنبه چهاردهم دی ماه در صفحه توییتر خود نوشت: «هشدار می‌دهم اگر ایران به هر آمریکایی، یا مواضع آمریکایی‌ها حمله کند،ما به ۵۲ نقطه به نیت شمار آمریکایی‌های گروگان‌ گرفته شده ازسوی ایران در گذشته حمله می‌کنیم. برخی از این نقاط برای ایران و فرهنگ ایرانی بسیار مهم‌اند. این اهداف و خود ایران، بسیار سریع و بسیار سخت زده خواهند شد. تهدید آمریکا دیگر بس است.»

از نخستین دقایق پس از انتشار توییت جدید ترامپ طی شامگاه شنبه ۱۴ دی‌ماه، کاربران ایرانی رسانه‌های اجتماعی نسبت به دو موضوع «احتمال آغاز جنگ» علیه ایران و «تخریب میراث فرهنگی کشور» ابراز نگرانی کردند و در این میان‌ موضوع حمله به اماکن فرهنگی ایران با حساسیت ویژه کاربران رسانه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها مواجه شد.

ترامپ روز یک‌شنبه نیز  در گفت‌و‌گو با خبرنگاران درباره سخنان روز شنبه خود و تهدید به هدف قرار دادن اماکن مهم فرهنگی ایران،گفت‌: «آنها اجازه دارند مردم ما را بکشند، به آنها آسیب بزنند و شکنجه کنند. اجازه دارند با بمب‌های کنار جاده‌ای مردم ما را به کشتن دهند. ولی ما اجازه نداریم به اماکن فرهنگی آنها دست بزنیم؟ اینطوری نمی‌شود.»

محمدجواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه ایران،‌ در واکنش به این توییت پیام، روز یک‌شنبه در صفحه توییتر خود نوشت که هدف گرفتن اماکن فرهنگی یک «جنایت جنگی» است.«کنوانسیون لاهه» در سال ۱۹۵۴ برای محافظت از اماکن فرهنگی هدف گرفتن آن‌ها را «جنایت جنگی» به شمار می‌آورد. همچنین، شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۷ قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که نابود کردن میراث فرهنگی را محکوم می‌کند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا،‌ اما روز یک‌شنبه در پاسخ به واکنش‌ها در زمینه تهدید توییتری دونالد ترامپ مبنی بر حمله نظامی به ۵۲ نقطه از ایران از جمله اماکن «دارای اهمیت فرهنگی»، اعلام کرد که رییس‌جمهوری آمریکا نگفته که به اماکن فرهنگی حمله می‌کند.

پمپئو به شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز گفت: «رییس‌جمهور ترامپ نگفت كه به دنبال (حمله به) اماکن فرهنگی است، آن‌چه را كه او گفته است بخوانید.» او در همین زمینه در گفت‌و‌گویی با شبکه ای‌بی‌سی نیز اظهار کرد:«هر هدفی در ایران که ارتش آمریکا در صورت اقدام تهران برای تلافی‌ کشته‌شدن قدرتمندترین ژنرالش مورد حمله قرار دهد،‌ تحت قوانین درگیری نظامی قانونی خواهد بود.»

تازه چه خبر؟
بنا بر اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ جان باخته است. منابع نزدیک به خانواده شاهین...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More