شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر خارجه آمریکا:سوگواری برای ۱۵۰۰ نفری که به دستور خامنه‌ای سلاخی شدند، حق مردم ایران است

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در واکنش به اعزام هزاران نیروی امنیتی و یگان ویژه از سوی جمهوری اسلامی به خیابان‌ها، میادین و گورستان‌ها و بازداشت‌ ده‌ها تن برای جلوگیری از برگزاری مراسم چهلم کشته‌شدگان اعتراضات سراسری در ایران، گفت: «رژیم ایران از شهروندان خودش می‌ترسد و بار دیگر به خشونت و قطع کردن اینترنت روی آورده است.»

وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه ششم دی ماه، سوگواری برای کشته‌شدگان را حق خانواده‌های آنها و مردم ایران دانست و در صفحه توییتر خود نوشت: «مردم ایران حق دارند برای هزار و ۵۰۰ قربانی که خامنه‌ای در طول اعتراض‌های ایران سلاخی کرده است عزاداری کنند. رژیم از شهروندان خودش می‌ترسد و بار دیگر به خشونت و قطع کردن اینترنت روی آورده است.»

وزیر خارجه آمریکا، پیشتر و عصر سه‌شنبه سوم دی ماه، نیز به بازداشت منوچهر بختیاری و ناهید شیرپیشه، پدر و مادر، و دیگر اعضای خانواده پویا بختیاری از سوی دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی، واکنش نشان داده و در یک پیام توییتری با محکوم کردن بازداشت خانواده پویا بختیاری، خواهان آزادی فوری آنها شد.

او در پیام خود نوشت: «اکنون زمانی است که جامعه جهانی به طور یکپارچه در کنار مردم ایران بایستد و رژیم آن را پاسخگو کند.»

مقام‌های جمهوری اسلامی از روز چهارشنبه، چهارم دی، برای جلوگیری از برگزاری چهلم کشته‌شدگان اعتراضات سراسری و سرگرفتن دوباره اعتراضات، هزاران نیروی امنیتی و ماموران یگان ویژه انتظامی را در خیابان‌ها و میادین و همچنین گورستان‌هایی که مزار کشته‌شدگان اعتراضات اخیر در آن قرار داشت مستقر کردند.

این نیروها از جمله خیابان‌ها و میادین شهر تهران تهران، کرج، اهواز، اصفهان، مشهد، شیراز، بهبهان، شهریار، اسلامشهر، قلعه حسن‌خان، رشت، تبریز، ارومیه، جوانرود، ایلام، اهواز، ماهشهر، بندرعباس و ده‌ها شهر دیگر مستقر شدند.

در روز پنج‌شنبه پنجم دی ماه و همزمان با اعتراضات سراسری نیروهای امنیتی و انتظامی مزار تعدادی از کشته شدگان به ویژه گورستان بهشت سکینه کرج را که مزار پویا بختیاری در آن قرار داشت به محاصره خود در آوردند و با بازداشت و ضرب و شتم و تهدید مردمی که برای شرکت در این مراسم آمده بودند، از نزدیک شدن مردم به مزار این جوان کشته شده در اعتراضات سراسری جلوگیری کردند.

به گفته منابع مطلع از بازداشت دست‌کم یازده نفر در مراسم چهلم نوید بهبودی در روستای گوراب زرمیخ صومعه سرا و دست‌کم ۳۰ نفر در جریان برگزاری مراسم چهلم پویا بختیاری در بهشت سکینه کرج بازداشت شدند.

از جمله بازداشت شدگان در بهشت سکینه کرج، حوریه فرج‌زاده، خواهر شهرام فرج‌زاده است که برادر او ده سال قبل در ششم دی سال ۱۳۸۸ در میدان ولیعصر تهران کشته‌ شد.

شماری از شرکت کنندگان در مراسم چهلم نوید بهبودی، یکی دیگر از کشته‌شدگان اعتراضات سراسری که مزار او اکنون در روستای گوراب‌زرمیخ صومعه‌سرار است، نیز بازداشت شدند. جلوه جواهری، فروغ سمیع‌نیا، كاوه مظفری، احمد زاهدی، هومان تحریری‌، فراز روشن، فهيمه كاملی، امير اسلامی، سارا ظاهركردار، آذر جعفری، و ماهرخ روستايی که اغلب از فعالان حقوق زنان در ایران هستند در این مراسم بازداشت و به بازداشتگاهی در رشت منتقل شدند.

سایت مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هرانا، نیز خبر داد که شماری از شرکت کنندگان در مراسم چهلم کشته‌شدگان اعتراضات سراسری روز پنج‌شنبه پنجم دی ماه در شهرهای کرج، تهران، و شهریار از سوی ماموران امنیتی در مواردی همراه با ضرب و شتم بازداشت شدند.

در قزوین نیز  تعدادی از کسانی که قصد شرکت در چهلم حمید رسولی را داشتند بازداشت شدند. او از کشته‌شدگان اعتراض‌های آبان‌ماه کرج است که در آرامستان شهر الوند قزوین به خاک سپرده شده است.

مادربزرگ پویا بختیاری روز چهارشنبه در پیام تصویری گفت که ماموران به او نیز اجازه حضور بر سر مزار نوه‌اش در قطعه ۲۶ بهشت سکینه کرج را ندادند.

تازه چه خبر؟
بنا بر اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ جان باخته است. منابع نزدیک به خانواده شاهین...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More