شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گسترش اعتراض‌ها به افزایش قیمت بنزین: یک معترض در سیرجان با شلیک ماموران کشته شد

در پی افزایش شبانه قیمت بنزین در ایران،‌ مردم در تعدادی از شهرها از جمله ماهشهر، خرمشهر، اهواز، امیدیه، سیرجان، گچساران، شیراز، زاهدان، مشهد و بهبهان با حضور در خیابان‌ها دست به اعتراض زدند. نیروهای امنیتی از ساعتی قبل در شهرهای اهواز و سیرجان اقدام به تیراندازی به سوی مردم معترض کردند و در سیرجان دستکم یکی از معترضان با شلیک ماموران کشته شد.

در نخستین روز اجرای طرح افزایش  سه برابری قیمت بنزین با تصمیم «شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا»، جمعی از مردم روز جمعه ۲۴ آبان‌ماه در تعدادی از شهرهای ایران از جمله ماهشهر، خرمشهر، اهواز، امیدیه، سیرجان، گچساران، شیراز، زاهدان، مشهد و بهبهان دست به اعتراض خیابانی زده‌اند.

معترضان به افزایش قیمت بنزین در سیرجان، یک پمپ بنزین را در این شهر آتش زدند و با شعار «روحانی حیا کن، مملکت را رها کن» اقدام به تظاهرات کردند. ماموران در جریان سرکوب مردم معترض در سیرجان به سوی آن‌ها شلیک کردند و دستکم یک نفر از معترض بر اثر شلیک ماموران کشته شد.

در اهواز نیز که از ساعاتی پیش صحنه اعتراض، تجمع و شعار مردم بوده است، درحالی که مردم شعارهایی علیه گرانی و بی کفایتی مقام‌های مسئول سر می‌دادند با حضور گسترده ماموران مواجه شدند و  شعار «نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم»  سر دادند.تصاویر رسیده به ایران اینترنشنال از اهواز، حکایت از تیراندازی ماموران برای متفرق کردن معترضان دارد.

ماموران امنیتی و انتظامی همچنین در زاهدان اقدام به ضرب‌و‌شتم معترضان علیه افزایش قیمت بنزین کردند.

در فیلم‌هایی که از سوی کاربران رسانه‌های اجتماعی منتشر شده، معترضان به افزایش قیمت بنزین در اهواز شعار «‌اهوازی با غیرت، ماشینت رو خاموش کن» سر می‌دهند. در خرمشهر نیز برخی مردم در شعارهای خود خواستار «استعفای حسن روحانی» شدند.

همزمان در ماهشهر، رانندگان با بوق ممتد اقدام به اعتراض کرده و تعدادی از مردم نیز در خیابان‌ها لاستیک آتش زده‌اند. مردم معترض در بهبهان شعار «‌نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» سردادند.

معترضان همچنین جاده‌های شوشتر به دزفول و امیدیه به آغاجری در استان خوزستان را برای ساعاتی مسدود کردند.

این در حالی است که صبح روز جمعه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود «طبق اطلاعات واصله از سراسر کشور، بحمدالله طرح سهمیه‌بندی در شرایط مناسب و بدون هیچ‌گونه حادثه‌ای به اجرا درآمد.»

یک «مقام آگاه» در وزارت کشور ایران نیز به خبرگزاری ایسنا گفته بود طبق بررسی‌ها، «تاکنون موردی مبنی ‌بر بروز آشوب، تجمع، درگیری و آتش زدن پمپ بنزین‌ها در هیچ نقطه‌ای از کشور گزارش نشده است.»

این مقام دولتی که نامی از او منتشر نشده بود «آتش زدن جایگاه‌های سوخت» در استان‌های اصفهان، آذربایجان شرقی، خوزستان و دیگر مناطق کشور را رد کرد.

همزمان از شهرهای دیگر ایران نیز گزارش‌هایی مبنی بر هجوم اتومبیل‌ها و تشکیل صف‌های طولانی در برخی جایگاه‌های سوخت‌رسانی منتشر شده است. 

در همین زمینه، عطاپور نایب‌رییس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت کشور در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری ایسنا از ناتوانی جایگاه‌ها برای تامین سوخت با قیمت فعلی خبر داد.

انتشار شبانه خبر افزایش قیمت بنزین،‌ در نخستین ساعات روز جمعه در رسانه‌های اجتماعی با واکنش گسترده کاربران مواجه شد. 

علیرضا محجوب، نماینده تهران و دبیرکل خانه کارگر، این تصمیم را «آتش زدن زندگی فقرا» خوانده بود.

با این حال، حسن روحانی، رییس‌جمهوری ظهر جمعه در دیداری با مسئولان و اعضای هیات دولت اظهار کرد این اقدام «به نفع مردم و کمک به اقشار تحت فشار» است. 

او همچنین اشاره کرده بود که بر اساس آمار موجود «حدود ۷۵ درصد مردم در شرایط فشار قرار دارند.»

اکنون در حالی که عبدالناصر همتی، رییس کلی بانک مرکزی ایران، از افزایش ۴ درصدی نرخ تورم در نتیجه این تصمیم خبر داده، محمود واعظی، رییس‌ دفتر روحانی، می‌گوید که این افزایش قیمت «تصمیم همه ارکان نظام» بوده است.

قیمت بنزین قبل از اجرای سهمیه‌بندی لیتری ۱۰۰۰ تومان بود و اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نشان می‌دهد قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌بندی شده ۵۰ درصد افزایش یافته و قیمت بنزین آزاد نیز با ۲۰۰ درصد به ۳ هزار تومان رسیده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More