شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مستند | طاق کسری، شگفتی معماری

“طاق کسری: شگفتی معماری”  نخستین فیلم مستند  درباره این بنای افسانه‌ای است. این فیلم ۳۰ دقیقه ای به پیشینه و ویژگی‌های این کاخ عظیم که در زمان ساسانیان در قلب امپراتوری ایران (تیسفون) ساخته شده می‌پردازد. طاق کسری که به نام‌ “ایوان مدائن” نیز نامیده می‌شود، روزگاری نماد ثروت و قدرت در امپراتوری بود ولی در پی یورش اعراب به ایران در سده هفتم میلادی غارت و به مرور متروکه شد. طاقِ این کاخ که عظیم‌ترین طاق گِلی بدون ستون در دنیا به شمار می‌رود، همچنان استوار و در طول تاریخ، الهام بخش شاعران بوده است؛ یکی از پرآوازه‌ترین سروده‌ها با الهام از این کاخ، قصیده “ایوان مدائن” از خاقانی، شاعر ایرانی در سده دوازدهم میلادی است.

دگرگونی‌های سیاسی در مرزهای ایران، طاق کسری را امروزه در بیرون از مرزهای ایران، در نزدیکی بغداد قرار داده است؛ منطقه‌ای که کمتر از دویست کیلومتر با ایران فاصله دارد. داعش در سال ۲۰۱۶ تا نزدیکی طاق کسری پیش رفت. پژمان اکبرزاده، مستند ساز مقیم هلند، همان زمان در پی دو سفر پرخطر به عراق رفت تا پیش از آسیب احتمالی طاق، از آن مستندی بسازد. او در این فیلم علاوه بر ارائه نماهای دیده نشده از طاق، با باستان‌شناسان و پژوهشگران در کشورهای گوناگون درباره جنبه‌های تاریخی و معماری این بنا به گفتگو نشسته است. در فیلم همچنین آثار پیدا شده در کاوش‌های باستان شناسی در تیسفون در موزه‌های گوناگون ردیابی شده و به رویکرد دولتمردان ایرانی و عراقی در استفاده تبلیغاتی از طاق کسری نیز پرداخته شده است.