شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
رونالدو چه زمانی رکورد دایی را می‌شکند؟

۷رویایی در نزدیکی ۱۰ افسانه ای

کریستیانو رونالدو هفته ای رویایی در بازی‌های ملی پشت سر گذاشت؛ او در دو پیروزی پرتغال مقابل صربستان و لیتوانی در مقدماتی یورو ۲۰۲۰ پنج گل زد تا شمار گل‌های ملی خود را به ۹۳ برساند؛ یک گام بزرگ برای کسب عنوان بهترین گلزن ملی فوتبال جهان.

ستاره پرتغالی یوونتوس سه شنبه شب در برد پنج بر یک تیم ملی کشورش مقابل لیتوانی چهار گل زد و به اولین بازیکن اروپایی تبدیل شد که بالای ۹۰گل ملی در کارنامه دارد. او حالا با رکورددار گل‌های ملی در جهان تنها ۱۶ گل فاصله دارد؛ رکوردی که سال‌هاست در اختیار اسطوره فوتبال ایران، علی دایی، است.

روزی که دایی جاودانه شد

علی دایی هنگامی که پس از جام جهانی ۲۰۰۶با کارنامه ۱۰۹ گل ملی در ۱۴۹ بازی به کار خود در تیم ملی ایران پایان داد کسی تصور نمی کرد رکورد فوق العاده ۱۰۹ گل ملی دایی روزی شکسته شود.

شماره ۱۰ایران در عرصه ملی یک گلزن بینظیر بود. در همان اوایل هزاره جدید پیشبینی می‌شد که روزی دایی رکورد ۸۴ گل ملی فرانس پوشکاش افسانه‌ای را بشکند. این اتفاق در دوم دسامبر ۲۰۰۳رخ داد؛ دایی در بازی ایران و کویت یک گل زد و با رساندن گل‌های ملی‌اش به عدد ۸۵ از پوشکاش عبور کرد و به بهترین گلزن ملی جهان تبدیل شد. عنوان آقای گلی جهان حدود ۱۶سال است که در اختیار کاپیتان پیشین تیم ملی ایران است.

او به پیشروی خود ادامه داد؛ در اواخر سال ۲۰۰۴ خود را از مرز ۱۰۰گل ملی عبور داد و سرانجام با ثبت ۱۰۹ گل ملی، یک رکورد جاودانه خلق کرد. در زمان خداحافظی دایی در بین بازیکنان فعال جهان هیچ بازیکنی در فاصله ۵۰ گل با او هم قرار نداشتند و تصور می‌شد که این رکورد جاودانه باقی خواهد بود.

اوج گیری رونالدو

ابر ستاره پرتغالی فوتبال جهان اما با روند فوق العاده گلزنی اش در سال‌های اخیر زنگ خطر را برای دایی به صدا درآورد. رونالدو ۱۶ سال است که پیراهن تیم ملی پرتغال را بر تن دارد و ۱۶۰بازی ملی انجام داده است(۱۱ بازی بیشتر از دایی). روند گلزنی رونالدو در سال‌های ابتدایی چندان فوق العاده نبود و خطری از سوی او دایی را تهدید نمی کرد. رونالدو اما در سال‌های اخیر در عرصه ملی هم به همان گلزن قهار باشگاهی تبدیل شد. رونالدو در ۲۷ بازی ملی اخیر خود ۳۲ گل زده است. این اوج گیری رونالدو در بازی‌های ملی که از سال ۲۰۱۶ شروع شده به او کمک کرد تا در جدول گلزنان ملی تاریخ، پله به پله بالا بیاید. او ۱۵ماه پیش وارد جدول ۱۰ گلزن برتر ملی شد و در جام جهانی روسیه با گلی که به مراکش زد با عبور از پوشکاش به دومین گلزن ملی جهان و تنها تعقیب کننده دایی تبدیل شد.

فاصله شماره ۱۰و شماره هفت هم اکنون فقط ۱۶ گل است. رونالدو اگر همین روند را ادامه دهد به یک سال و نیم دیگر برای شکستن رکورد دایی و رسیدن به ۱۱۰ گل ملی نیاز دارد، البته اگر قرار باشد در بازی‌های آینده هم به خوبی بازی‌های دو، سه سال اخیر به حریفان پرتغال گل بزند. یورو ۲۰۲۰  شاید زمانی باشد که عنوان آقای گل جهان از دست دایی خارج شود و به رونالدو برسد. این بازیکن ۳۴ ساله نشان داده علاقه ویژه ای به ثبت رکورد دارد و احتمالا به تلاش خود برای شکستن رکورد علی دایی ادامه خواهد داد.

در جدول گلزنان ملی جهان پس از علی دایی(۱۰۹ گل)، رونالدو(۹۳ گل)، فرانس پوشکاش(۸۴) در بین ۱۰ گلزن برتر ملی جهان تنها یک بازیکن فعال دیده می‌شود؛ سونیل چهتری هندی با ۷۲ گل.



 

تازه چه خبر؟
بنا بر اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ جان باخته است. منابع نزدیک به خانواده شاهین...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More