شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
نودمین داربی شهر تهران

یک گل ودیگر هیچ

در نودمین داربی شهر تهران پرسپولیس در دیداری نه چندان مهیج و تاکتیکی حریف قدیمی اش را شکست داد تا هم امتیاز با شهرخودرو و تنها به دلیل تفاضل گل کمتر در رتبه دوم جدول قرار بگیرد. استقلال با این شکست به رده پانزدهم جدول سقوط کرد تا هواداران خونگرم این تیم به آینده تیمشان خوشبین نباشند و در پایان بازی با اعتراض به مدیریت باشگاه نارضایتی خود را نشان دهند. 

ترکیب دو تیم:

استقلال به عنوان میزبان این دیدار با ترکیب جدیدی به میدان آمد. در سیستم ۲-۵-۳ استقلال که در بیشتر دقایق بازی به ۲-۳-۵ تبدیل می‌شد استراماچونی سعی داشت با اضافه کردن یک مدافع مرکزی همراه در عمق با یک بازیکن اضافی در مقابل دو مهاجم پرسپولیس برتری عددی بوجود بیاورد تا در صورت اشتباهات فردی هریک از مدافعان خود بازیکن اضافی عمل پوشش را انجام دهد.در میانه میدان بازی کردن مسعود ریگی که اولین تجربه داربی و همینطور اولین بازی رسمی خود با پیراهن استقلال را تجربه می‌کرد تا حدودی غافلگیر کننده بود. ریگی به رغم کم تجربگی بازی نسبتا خوبی از خود به نمایش گذاشت. ریگی وظیفه داشت با بازی تخریبی‌اش شرایط را برای بازی سازی علی کریمی دیگر هافبک دفاعی استقلال را فراهم کند. کریمی به رغم بازی درگیرانه ریگی و آزادی عمل خوبی که داشت نتوانسته‌بود جریان بازی را به سود استقلال تغییر دهد و در بیشتر زمانهای بازی کاملا محو بود. کریمی در دقیقه ۲۶ پنالتی را گل نکرد و پس از آن نیز دیگر نتوانست بر فشار ناشی از این موضوع غلبه کند. آرش رضاوند در جلو خط هافبک استقلال وظیفه داشت در زمان حمله به کمک مرتضی تبریزی و داریوش شجاعیان دو مهاجم استقلال بیاید. رضاوند در بیشتر دقایق بازی در دفاع شرکت می‌کرد و‌کمتر می توانست به خط حمله اضافه شود. شجاعیان و تبریزی دو‌مهاجم استقلال نیز توان نزدیک شدن به دروازه پرسپولیس را نداشتند و به همین دلیل استقلال در فاز تهاجمی کم رمق بنظر می‌رسید.

 

ترکیب پرسپولیس؛

گابریل کالدرون بر خلاف استراماچونی که قصد داشت با ترکیبی جدید پرسپولیس را غافلگیر کند با همان آرایشی که پرسپولیس زیر برانکو توانسته بود سه دوره قهرمان لیگ شود شاگردانش را به میدان فرستاد. در سیستم ۲-۳-۱-۴ پرسپولیس به مانند بازی گذشته کنعانی‌زادگان جانشین جلال حسینی مصدوم شد و در میانه میدان نیز احمد نورالهی به عنوان تنها هافبک دفاعی وظیفه پوشش فضاها را در جلو خط دفاع به عهده داشت.

جونیور و علی علیپور به عنوان دو مهاجم بازی می کردند که در تقابل با دفاع سه نفره استقلال کار چندانی نمی‌توانستند انجام دهند. اضافه شدن مهدی ترابی ، سیامک نعمتی و وحید امیری سه هافبک پرسپولیس که با حضور پرتعداد بازیکنان استقلال در دفاع همراه بود نیز نمی توانست کمک چندانی به دو مهاجم این تیم بکند.

 

پرس اولیه استقلال و کمبود سرعت در پرسپولیس:

 

استقلال در این دیدار با پرس پنج بازیکن اجازه بازیسازی از خط دفاع به پرسپولیس را نمی داد اما مهمترین ضعف استقلال فضای زیادی بود که در بین خط اولیه پرس و مدافعین وجود داشت. در حالیکه مدافعین پرسپولیس در چندین نوبت توانسته بودند از خط اولیه پرس توپ را خارج کنند اما نبود سرعت کافی و نبود بازی ترکیبی در فاز تهاجمی پرسپولیس موجب شده بود که بازیکنان استقلال که از جریان بازی خارج شده بودند زمان کافی برای بازگشت و کمک به خط دفاعی را داشته باشند و پرسپولیس نمی‌توانست به هیچ عنوان دروازه استقلال را به خطر بیاندازد.

 

پنالتی استقلال دقیقه ۲۶:

 در این دقیقه حرکت قطری شجاعیان در سمت چپ که با درگیری شجاع خلیل‌زاد همراه بود را داور پنالتی اعلام کرد که علی کریمی این پنالتی را به راحتی از دست داد. صرف نظر از اینکه داور در این صحنه سخت گیری زیادی داشت اما نباید درخشش بیرانوند را نادیده گرفت که به خوبی مسیر ضربه را تشخیص داد و آن را مهار کرد.

 دقیقه ۸۱ و گل بخودی حسین حسینی:

 در شرایطی که بازی سرد و کسل کننده در حال انجام بود و بنظر می رسید که هر دو تیم هم از این نتیجه راضی هستند کالدرون ، مهدی عبدی جوان را جایگزین وحید امیری کرد. عبدی در اولین تماس خود با شوتی نه چندان قدرتمند و ضعف حسینی در مهار آن دروازه استقلال را باز کرد.

در حالیکه استراماچونی در این دیدار با گذاشتن سه مدافع مرکزی سعی داشت مشکل مدافعین مرکزی خود را در سیستم دفاع چهارنفره برطرف کند، دفع ناقص محمد دانشگر در سمت راست موجب شد تا این بازیکن از منطقه بازی خود خارج شود و در حالیکه عارف غلامی نیز نمی دانست که چگونه باید مهدی ترابی را مهار کند مهدی عبدی با پاس ترابی در کانال سمت راست صاحب توپ شد و در زاویه‌ای بسته شوت کرد. در این صحنه سیاوش یزدانی کاملا از فضای پشت غلامی غافل شده بود تا عدم پوشش مناسب مدافعین مرکزی استقلال در کانالها یکبار دیگر کار دست این تیم بدهد.. حسینی دروازه بان استقلال هم در این صحنه در زاویه بندی اشتباه آشکاری داشت و بعد از برخورد توپ به تیرک عمودی و پس از تماس با او وارد دروازه شد تا تنها گل بازی به ثمر برسد. 

 

ویژگی مثبت پرسپولیس:

 پرسپولیس به رغم اینکه نسبت به روزهای خوب خود فاصله دارد و کالدرون نیز پس از جدایی برانکو هنوز نتوانسته از لحاظ تاکتیکی این تیم را به روزهای اوج خود برگرداند اما تیم تحت مربیگری او در نتیجه گیری خوب عمل می‌کند. ویژگی‌ تیمهای بزرگ و قهرمان، پیروزی در هر شرایطی است که پرسپولیس تنها تیم ایرانی است که دارای چنین ویژگی مثبتی است. 

 

بازیکن سابق تیم ملی ایران
تازه چه خبر؟
بنا بر اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ جان باخته است. منابع نزدیک به خانواده شاهین...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More