شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
هفته اول لیگ برتر فوتبال ایران

پیروزی خانگی پرسپولیس و شکست تلخ استقلال 

اولین هفته لیگ برتر فوتبال ایران با پیروزی پرسپولیس و شکست تلخ استقلال در تبریز همراه بود. تراکتوردر مسجد سلیمان تا حدودی کم رمق و بی انگیزه نشان می داد و نتوانست مقابل حریفش چهره مناسبی به نمایش بگذارد و به نتیجه تساوی رضایت داد .

ذوب آهن که با دو گل از میهمانش سایپا پیش افتاده بود اما در نهایت با نتیجه سه بر دو شکست خوردتا با جدایی سعید آذری مدیر عامل موفق این تیم مشکلات علی منصوریان سرمربی ذوبی ها دو‌چندان شود.

 

پرسپولیس ۱ - پارس جم ۰

گابریل کالدرون سرمربی آرژانتینی و امسال پرسپولیس فصل را با پیروزی خانگی شروع کرد تا با روحیه دوچندان خود را برای دیدار حساس هفته دوم مقابل تراکتور آماده کند.

بزرگترین تغییر پرسپولیس نسبت به فصل گذشته رایش تیمی این تیم بود.در حالیکه پرسپولیس در سه فصل گذشته و با ترکیب ابتدایی ۲-۴-۴ توانسته بود قهرمان بلامنازع فوتبال ایران شود در اولین دیدار این فصل با ترکیب ۳–۳-۴ که در زمان دفاع به ۱-۴-۱-۴ تبدیل می‌شد به میدان آمد.

علی علیپور بعنوان تک مهاجم انجام وظیفه می‌کرد. علیپور در قهرمانی‌های پرسپولیس نقش غیرقابل انکاری داشت اما در سیستم تک مهاجم هنوز به وظایف خود آشنا نیست. علیپور بازیکنی است که با سرعت خوب خود در فضاهای پشت مدافعین حریف بخوبی صاحب توپ می شود و خود را در موقعیت گلزنی قرار می‌دهد اما در سیستم تک مهاجم تیم پرسپولیس نیاز به مهاجمی دارد که بتواند در جلو خط دفاعی حریف صاحب توپ شود و دیگر هافبکهای تیم را با بازی ترکیبی صاحب توپ کند. بازیکنی که حلقه ارتباط با بازیکنانی به مانند امید عالیشاه، وحید امیری باید باشد تا بتواند آنها را در موقعیت گلزنی قرار دهد.

 در سیستم ۳-۳-۴ کالدرون استفاده از کناره‌ها بیشتر مد نظر بود. امیر روستایی، مهدی ترابی دو مهاجم کناری پرسپولیس بودند که بیشتر در کناره‌ها فعالیت می‌کردند و همین موضوع موجب می‌شد تا پرسپولیس در زمان حمله تعداد نفرات کمتری در داخل محوطه جریمه داشته باشد.

ترابی از معدود دفعاتی که در درون محوطه جریمه حاضر شده بود توانست تگ گل پیروزی این تیم را به ثمر برساند. پرسپولیس در فصل‌های گذشته بیشتر از مرکز زمین و با بازی ترکیبی دو مهاجم خود به گل می رسید اما در این دیدار نشان داد که استفاده از کناره‌ها و حضور مدافعین کناری در حمله تاکتیک اصلی آنان برای رسیدن به گل است. محمد نادری و‌مهدی شیری ابزار اصلی پرسپولیس در زمان حمله هستند که به همراه مهدی ترابی و امیر روستایی وظیفه داشتند جم را تحت فشار قرار دهند. پرسپولیس اگرچه از روزهای اوج خود فاصله داشت اما همچنان توانست دروازه‌اش را بسته مگه دارد و با یگ گل پیروز میدان شود که نشان از ویژگی‌های یک تیم قهرمان است، تبمی که در روز نه چندان خوب خود هم می تواند پیروز شود و مانع از باز شدن دروازه‌‌اش شود. مطمئنا پرسپولیس در هفته‌های آینده به مراتب بهتر خواهد شد و با آشنایی بازیکنان از تفکرات تاکتیکی کالدرون همچنان این تیم مدعی اصلی قهرمانی خواهد بود

 

ماشین‌ سازی ۱ - استقلال ۰

استقلال در این دیدار خارج از خانه به هیچ عنوان سزاوار و شایسته این شکست نبود. نیمه اول تا حدودی هر دو تیم ناهماهنگ بودند که به دلیل اولین بازی طبیعی هم بنظر می‌رسید. اما در همان نیمه اول مشکلی که در خط دفاعی استقلال کاملا مشهود بود نبود هماهنگی مناسب بین دو مدافع مرکزی این تیم بود.

ماشین سازی با ارسال بلند به پشت محمد دانشگر و شاهین طاهرخانی دو مدافع مرکزی استقلال می توانست در همان دقایق ابتدایی به گل برسد که درخشش حسین حسینی دروازه بان استقلال مانع از باز شدن دروازه استقلال شد . نبود عمق در خط دفاعی استقلال در سیستم دفاعی این تیم کاملا مشهود بود. در چنین شرایطی و در زمان ارسالهای بلند عقب نشینی یکی از مدافعین میانی استقلال برای پوشش این فضا حیاتی بود اما نه طاهرخانی و نه دانشگر فاقد چنین تجربه‌ای بودند که بتوانند با تیزهوشی این فضا را پوشش دهند.

در حالیکه استقلال در نیمه دوم به مراتب هماهنگ تر شده بود و با حضور دیاباته در خط حمله خطرناک نشان می داد اما مشکل استقلال در زدن صربات آخر بود که موجب شده بود تا به رغم برتری مطلق نتواند دروازه ماشین سازی را باز کند. در فوتبال مدافعین همواره باید مراقب باشند و بدانند که هر لحظه ممکن است توپ از دست برود و باید خود را برای هر اتفاقی آماده کنند اما در آخرین دقیقه بازی ودر حالیکه استقلال سراپا حمله بود غفلت مدافعین و فضای موجود پشت مدافعین میانی استقلال کار دست این تیم داد. 

دقیقه ۹۳ و در یک لحظه سامان نریمان جهان در پشت دو مدافع میانی صاحب توپ شد که با خطای دانشگر و اخراج او در خطرناک منطقه از زمین بازی ( فضای پشت محوطه جریمه)ماشین سازی صاحب ضربه ایستگاهی شد. اتابک زارعی که جانشین علی آل کثیر تنها مهاجم ماشین سازی شده بود با ضربه ای دیدنی و عالی آنرا به گل تبدیل کرد تا استراماچونی سرمربی ایتالیایی استقلال در اولین بازی طعم تلخ شکست را بچشد. 

بازیکن سابق تیم ملی ایران
تازه چه خبر؟
بنا بر اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ جان باخته است. منابع نزدیک به خانواده شاهین...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More