شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
مصطفی دنیزلی با چهارمین حضورش در ایران به دنبال تحقق رویای قهرمانی است

پروژه نیمه­ تمام مصطفی پاشا

بعد از پایان فصل لیستی از مربیان پرآوازه دنیا برای هدایت تراکتورسازی به خط شدند اما در میان گزینه ­ها نامی از (مصطفی دنیزلی) وجود نداشت و کمتر کسی فکر می­ کرد (افندی) برای چهارمین بار چمدانش را برای سفر به ایران ببندد. مالک تراکتور بی­سر و صدا و مخفیانه در استانبول با سرمربی سابق تیم­ ملی ترکیه مذاکره کرد تا در فاصله کمتر از ۲۴ساعت بعد از توافق استقلال با استراماچونی، لیگ­ برتر فوتبال ایران یکبار دیگر سوپرایز شود. تراکتورسازی که تبدیل به تیم کهکشانی­ ها شده است، حالا با انتخاب مصطفی دنیزلی به دنبال تکمیل پازل قهرمانی است.

ورود به دنیای فوتبال با حمایت مادر

مصطفی دنیزلی در دهم نوامبر ۱۹۴۹ در روستای آلاچاتی شهر ازمیر و در خانواده­ای پرجمعیت متولد شد. وقتی دنیزلی از علاقه ­اش به فوتبال گفت، تقریبا تمام اعضای خانواده با این انتخاب مخالف بودند اما به پشتوانه حمایت مادرش فوتبال را شروع کرد و خیلی زود تبدیل به مهاجم گلزنی شد که تمام ترکیه تحسینش می­کردند. دنیزلی در فاصله سالهای ۱۹۶۶ تا ۱۹۸۳ برای (آلتای اسکای ازمیر) به میدان رفت و در ۴۷۶بازی برای تیم زادگاهش ۸۳گل به ثمر رساند. مهاجم چپی با شم گلزنی و گلسازی بالا که سران گالاتاسرای را مجاب کرد در سال ۸۳ و با قراردادی که در زمان خودش گرانقیمت به شمار می­رفت او را جذب کنند. مصطفی پاشا در ۱۵بازی برای گالا به میدان رفت و ۳گل به ثمر رساند اما در پایان همان فصل از بازی فوتبال خداحافظی کرد تا وارد دنیای مربیگری شود.

عصر مربیگری

دنیزلی دوران پر فراز و نشیبی را در مربیگری تجربه کرد. بعد از اینکه کفش­هایش را آویخت، به مدت ۳سال دستیار (یوپ دروال) آلمانی در گالاتاسرای بود تا اینکه در سال ۱۹۸۷ نفر اول کادرفنی گالا شد و این تیم را مقتدرانه قهرمان لیگ ترکیه کرد. افندی در پایان همان فصل و برای دوره­ای بسیار کوتاه هدایت تیم­ملی ترکیه را در دست گرفت. حاصل ۶دیداری که کشورش را هدایت کرد، یک پیروزی، یک تساوی و چهار شکست بود تا خیلی زود از تیم ملی جدا شود و مجددا هدایت گالاتاسرای را در دست بگیرد. دنیزلی مربی مجبوب تماشاگران گالا بود و در سال ۱۹۸۹ با این تیم به نیمه­نهایی جام یوفا صعود کرد اما شکست سنگین با ۵گل مقابل استوا بخارست، مصطفی پاشا را مجاب کرد برای ادامه مربیگری و تجربه­‌ای جدید به دسته دوم بوندس­لیگا برود. تجربه­‌ای تلخ که با سقوط (آلمانیا آخن) به دسته سوم همراه شد تا او خیلی زود بلیت بازگشت به ترکیه را رزرو کند. اوج مربیگری دنیزلی اما با تیم ملی ترکیه در جام­‌ملتهای ۲۰۰۰ اروپا بود، جایی که او موفق شد برای نخستین بار در تاریخ کشورش با تیم ملی به جمع ۸تیم برتر اروپا صعود کند.

از دشمن خونی گالا تا سفر به ایران

رقابت و دشمنی گالاتاسرای و فنرباغچه ریشه در تاریخ فوتبال ترکیه دارد و نقل وانتقال بین این دو تیم تقریبا غیرممکن است اما دنیزلی جزو معدود افرادی بود که در هر دو تیم مربیگری کرد. در سال ۲۰۰۰ و بعد ازاینکه فنرباغچه ۵سال در رقابت با رقیب دیرینه، دستش از جام کوتاه مانده بود با هدایت مصطفی دنیزلی موفق به قهرمانی در ترکیه شد. دنیزلی در سال ۲۰۰۴ تصمیم گرفت به ایران سفر کند تا هدایت پاس تهران را دست بگیرد، تیمی که در آن زمان بهترین بازیکنان و امکانات را در اختیار داشت و شاکله اصلی تیم ملی ایران را تشکیل می­داد.

یک قهر بدموقع

دنیزلی از پاس تیم قدرتمندی ساخت که فوتبالی تهاجمی و زیبا به نمایش می­‌گذاشت. بزرگترین ویژگی دنیزلی ارتباط عمیق و دوستانه‌­ای بود که با شاگردانش ایجاد می­‌کرد. افندی بسیار جدی، منظم و سختگیر بود اما نوع ارتباطش با بازیکنان به شکلی بود که محمد نصرتی (مدافع سابق پاس و تیم­ملی ایران) درباره­اش گفته بود: (بازیکنان حاضرند درون و بیرون زمین برای دنیزلی جان بدهند.) پاس دنیزلی در کورس با استقلال قلعه­ نویی تا روز آخر برای قهرمانی جنگید اما دنیزلی در فاصله ۲هفته مانده به پایان لیگ در اعتراض به عدم دریافت مطالبات خود و شاگردانش، قهر کرد و در حالی که در تهران و از خانه ­اش بازی را تماشا می­‌کرد به اصفهان نرفت تا شکست مقابل ذوب­آهن باعث شود پاس با یک امتیاز کمتر کورس قهرمانی را واگذار کند.

ایمون زاید؛ تعویض طلایی

پرسپولیس دومین تیم ایرانی بود که مصطفی پاشا هدایتش را در دومقطع برعهده گرفت. نخستین بار در سال ۲۰۰۶به پرسپولیس آمد و در حالیکه یکی از هجومی­‌ترین تیم­‌های تاریخ پرسپولیس را ساخته بود در نهایت با ۳امتیار کمتر نسب به سایپا از قهرمانی بازماند. دنیزلی بعد از اولین حضورش در پرسپولیس به ترکیه بازگشت و اینبار هدایت بشیکتاش را برعهده گرفت تا اینکه نهایتا در سال ۲۰۱۱یکبار دیگر به نیمکت سرخپوشان بازگشت و خاطره­‌ای پاک­ نشدنی در ذهن هواداران این تیم به ثبت رساند. تعویض طلایی او در دربی پایتخت و فرستادن (ایمون زاید) به میدان که به یکباره سرنوشت دربی که استقلال تا دقیقه ۸۸ از حریف پیش بود را تغییر داد تا تبدیل به یکی از محبوبترین سرمربیان تاریخ پرسپولیس شود.

دومین مربی گرانقیمت لیگ­ برتر

دنیزلی که سال گذشته در سوپرلیگ ترکیه با کاسیم پاشا خودی نشان داد و تا هفته­ ها در کورس قهرمانی بود، به رسم عادت چندین ساله­ اش فصل را به اتمام نرساند و در فاصله ۲هفته مانده به پایان لیگ به دلایل شخصی از سمتش کناره­ گیری کرد. موضوعی مسبوق به سابقه برای افندی که وقتی از کورس قهرمانی با تیم ­هایش ناامید شود، ترجیحمی دهد زودتر از سمتش کناره ­گیری کند. دنیزلی حالا برای پایان ناکامی­اش در رسیدن به عنوان قهرمانی در لیگ­برتر ایران هدایت تراکتور را در دست گرفته است و م‌ی­خواهد رویای قهرمانی کهکشانی­های ایران را به واقعیت تبدیل کند. رقم قرارداد او اما نکته­ ایست که به رسم سایر قراردادهایی که مالک تراکتورسازی امضا می­کند فاش نشده است، رقمی که به گفته یک منبع آگاه و از دوستان نزدیک دنیزلی، یک میلیون و پانصد هزار دلار برای یک فصل است و بعد از استراماچونی تبدیل به دومین مربی گرانقیمت لیگ برتر ایران خواهد شد.

 

خبرنگار ورزشی
تازه چه خبر؟
بنا بر اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ جان باخته است. منابع نزدیک به خانواده شاهین...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More