شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
نگاهی تحلیلی به فینال لیگ قهرمانان اروپا

پایان طلسم ناکامی‌های کلوپ

فینال لیگ قهرمانان اروپا با پیروزی لیورپول به پایان رسید تا طلسم تاکامی‌های یورگن کلوپ در فینال بازیهای اروپایی شکسته شود. کلوپ به همراه دورتموند و لیورپول دو بار تجربه حضور در فینال لیگ قهرمانان را در کارنامه داشت اما با شکست مقابل بایرن مونیخ و رئال‌مادرید نتوانسته بود جام قهرمانی را لمس کند.

لیورپول و کلوپ برای دومین بار پیاپی به فینال لیگ قهرمانان رسیده بودند و تجربه شکست مقابل رئال و شاگردان زیدان درس بزرگی برای آنان بود تا با غلبه بر فشار و استرس ناشی از فینال با تمرکزی مثال‌زدنی وارد زمین شوند.

تصمیم حیاتی داور

داور در همان ابتدای بازی برخورد توپ به دست سیسوکو هافبک تاتنهام را پنالتی تشخیص داد تا لیورپول دقیقا به آنچه می‌خواست برسد.

پس از اینکه محمد صلاح پنالتی را به گل تبدیل کرد نوع بازی لیورپول متفاوت شد و بیشتر از آنکه به مانند تمامی بازیهای گذشته حمله و رسیدن به گل اصل اول استراتژی کلوپ قلمداد شود کنترل جریان بازی و کم کردن سرعت بازی در دستور کار قرار گرفت.

لیورپول به خوبی می‌دانست نباید به تاتنهام اجازه بازیسازی از خط دفاعی را بدهد و به همین دلیل با پرسینگ سنگین به خط دفاعی تاتنهام مانع از این می‌شد تا کارگروهی تاتنهام شکل بگیرد.

سادیو مانه

بدون تردید نقش مانه در استراتژی مورد نظر کلوپ و فشار به خط دفاعی تاتنهام غیر قابل انکار است.

مانه با سرعت و تکنیک خود به همراه جنگندگی مثال‌زدنی‌اش شب سختی را برای مدافعین تاتنهام رقم زد.

الکساندر آرنولد - اندی رابرتسون

در سیستم ۳-۳-۴ لیورپول نقش دو مدافع کناری این تیم بسیار حیاتی و ضروری است. صرف‌نظر از قدرت دفاعی این دو اما نقش آنان در زمان حمله از دلایل اصلی موفقیتهای لیورپول است. به عنوان مثال پوشش آرنولد در همان اوایل نیمه اول که به خوبی توانسته بود مانع از گلزنی سان مهاجم تاتنهام در جناح چپ شود نمونه‌ای از نقش غیرقابل انکار این بازیکن در زمان دفاع است. دوازده پاس گل در این فصل لیگ قهرمانان اروپا نیز نشان دهنده نقش حساس آرنولد در حملات است. رابرتسون نیز در جناح راست علاوه بر اینکه در حملات نقش موثری ایفا می‌کرد به خوبی توانسته بود کوین تریپیه مدافع راست تاتنهام را مهار کند.

اما نقش این دو‌مدافع کناری در پوشش هافبک ها و مهاجمین لیورپول که سعی داشتند اجازه ندهند تا تاتنهام در بازی سازی از خط دفاعی موفق باشد بسیار مهم بود. در دقیقه ۵۱ و از معدود دفعاتی که تاتنهام توانسته بود خط ابتدای پرس لیورپول را بشکند عدم حمایت درست آرنولد در پرس فضا نمونه‌ای از نقش حیاتی این دو بازیکن در تاکتیک مورد نظر کلوپ بود .

 

اوریگی

کلوپ به رغم درخشش اوریگی در مرحله نیمه نهایی مقابل بارسلونا همچنان در این دیدار فیرمینو را به اوریگی ترجیح داد.در دقیقه ۵۸ اوریگی به بازی آمد و جایگزین فیرمینو شد و در دقیقه ۸۶ با دقتی مثال زدنی گل دوم لیورپول را به ثمر رساند. اوریگی نشان داد در فوتبال مهم نیست چند دقیقه بازی می‌کند بلکه مهم تاثیرگذاری بازیکن در جریان بازی است که اوریگی در این دیدار به خوبی آن را ثابت کرد.

 

هری کین

پیش از بازی بیشتر کارشناسان اعتقاد داشتند که کین برای این بازی حساس آماده نیست و نباید از ابتدا در ترکیب قرار بگیرد اما پوچتینو به خوبی می‌دانست که در این دیدار تجربه بین‌المللی بازیکنان بزرگی همچون کین تا چه اندازه در این بازی مهم است.

اگرچه کین با روزهای خوب خود فاصله بسیاری داشت اما او حضور او موجب شده بود تا دو مدافع مرکزی لیورپول کاملا درگیر او شوند و نتوانند پوشش مناسبی را در کناره‌ها به وجود بیاورند. همین موضع موجب شده بود تا سان در چند نوبت موقعیتهای خطرناکی نصیبش شده بود که نتوانست از آنان به خوبی استفاده کند

 

یورگن کلوپ - مائوریسیو پوچتینو

نوع بازی دو تیم نسبت به دیدارهای گذشته فاقد کیفیت لازم بود و بیشتر تماشاگران از نوع بازی دو تیم راضی نبودند. فشار و استرس ناشی از این بازی در بین بازیکنان تاتنهام به خوبی مشاهده می‌شد و بازیکنان لیورپول نیز پس از گل اول ترجیح می‌دادند تا ریسک نکنند و با کم کردن سرعت بازی بیشتر به دنبال حفظ نتیجه بودند.

به رغم بازی نه‌چندان با کیفیت این دو تیم در فینال اما کلوپ و پوچتینو فصل بسیار موفقی را پشت سر گذاشتند و نمی‌توان تنها با نتیجه یک دیدار کار بزرگی را که این دو‌مربی انجام دادند را کم ارزش کنیم.

پوچتینو با کمترین هزینه ممکن تیم خود را به فینال لیگ قهرمانان اروپا رساند و یورگن کلوپ نیز با درخشش در لیگ برتر انگلستان و قهرمانی لیگ قهرمانان نشان داد که نه تنها سیستم گگن پرسینگ او سرانجام به نتیجه رسید بلکه طلسم ناکامی‌های او در فینال مسابقات نیز شکسته شد.





 

بازیکن سابق تیم ملی ایران
تازه چه خبر؟
بنا بر اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ جان باخته است. منابع نزدیک به خانواده شاهین...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More