شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
تیم ملی والیبال زنان ایران به دنبال حضوری قدرتمند در قهرمانی آسیا

و این زنان بلند قامت

 

تیم ملی والیبال زنان ایران از روز یکشنبه در سئول رقابتی را با هدف قرار گرفتن در جمع ۴ تیم برتر آسیا آغاز می‌کنند. تیمی که از ماه‌ها قبل بدون سر و صدا، توجه پررنگ رسانه‌ای و حمایتی ویژه از سوی مدیریت ورزش ایران خودش را برای رقابت‌های قهرمانی آسیا مهیا می‌کرد، حالا شمارش معکوس را برای اولین دیدارش که قرار نیست از سیمای ایران پخش شود آغاز کرده است.

تغییر حریف ایران در گروه یک

مسابقات والیبال زنان (قهرمانی آسیا) از یکشنبه ۲۷ مرداد تا ۳ شهریور به میزبانی کره‌جنوبی برگزار می‌شود و زنان بلند قامت ایران در گروه اول این رقابت‌ها حضور دارند. در ابتدا ایران به همراه کره جنوبی و سنگاپور در یک گروه قرار داشت اما سنگاپور از شرکت در مسابقات انصراف داد. در حالی که گفته می‌شد با این شرایط ایران به جمع هشت تیم برتر مسابقات قهرمانی آسیا صعود می‌کند، کنفدراسیون والیبال آسیا گروه‌بندی مسابقات را تغییر داد و هنگ‌کنگ از گروه سوم به گروه اول منتقل شد تا به این ترتیب ایران به همراه کره جنوبی (میزبان) و هنگ‌کنگ در گروه اول کنار یکدیگر قرار بگیرند.

هدف؛ حضور در جمع ۴ تیم

زنان والیبالیست ایرانی پیش از این ۶بار در رقابت‌های قهرمانی آسیا حضور داشته‌اند و در بهترین شرایط موفق شدند در رتبه هشتم قرار بگیرند. تیم ملی زنان ایران نخستین بار در سال ۲۰۰۷ موفق به حضور در این رقابت‌ها شد و در رتبه دوازدهم ایستاد اما در رقابت‌های ۲۰۰۹ پیشرفت چشمگیری داشت و موفق شد در جمع ۸ تیم قرار بگیرد. رتبه هشتمی برای زنان والیبالیست ایران در سال‌های ۲۰۱۱، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵ تکرار شد اما در دوره گذشته یعنی سال ۲۰۱۷ با یک پله سقوط در رتبه نهم جای گرفتند. کادر فنی زنان ایران امیدوار است که در رقابت‌های ۲۰۱۹ در جمع ۴ تیم برتر قرار بگیرند، جواد مهرگان (مشاور فنی تیم ملی والیبال زنان) می‌گوید:«از ابتدا برنامه‌ریزی کردیم که جزو چهار تیم برتر باشیم.»

برنامه و شرایط صعود

دور مقدماتی رقابت‌های قهرمانی آسیا در دو مرحله برگزار می‌شود، مرحله اول مسابقات در چهار گروه خواهد بود و از هر گروه ۲ تیم برتر راهی مرحله بعد می‌شوند. مرحله دوم بازیها در ۲ گروه چهار تیمی برگزار خواهد شد و از این مرحله نیز ۲ تیم راهی مرحله بعد خواهند شد تا جمع ۴ تیم نهایی تکمیل شود. زنان ایران در اولین دیدار که البته دشوارترین بازی مرحله اول است ساعت ۹:۳۰ صبح روز یکشنبه به مصاف میزبان خواهند رفت و روز سهشنبه در دومین دیدار با هنگ کنگ روبه‌رو خواهند شد.

یک اتفاق خوب در کرواسی

زنان والیبال ایران پیش از حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا، ۲تورنمت تدارکاتی در اسلوونی و کرواسی حضور پیدا کردند. در اردوی کرواسی ۴بازی دوستانه مقابل تیم ملی کراوسی، (سنری کینران) ژاپن و تیمهای (ام ‌دبل ‌سی) و (بیپ‌اس‌ایی‌یو ۲۳) از آمریکا برگزار که زنان ایران با پیروزی در این دیدارها موفق شدند عنوان نخست تورنمنت کرواسی را به دست بیاورند. در اردوی دوم ایران به اسلوونی سفر کرد و در این کشور نیز ۴ دیدار تدارکاتی داشت. شهر (پولا) در کرواسی میزبان دومین اردوی مهم زنان والیبالیست ایران بود که به ترتیب مقابل ۲ تیم از چین و ۲ حریف از اسلوونی قرار گرفتند. ایران در ابتدا مقابل تیانجین چین و نماینده اسلوونی شکست خورد اما در دیدارهای بعدی مقابل نمایندگان چین و اسلوونی به پیروزی رسیدند. پیش از اردوهای خارجی، تیم ملی در داخل ایران نیز ۸ اردوی تدارکاتی در شهرهای مختلف کشور داشت و بیشتر با تیمهای باشگاهی زنان بازیهای دوستانه‌ای برگزار کرد.

تیم با لباس‌های جدید

لباس زنان والیبالیست ایران پیش از این انتقادات فراوانی به خود دید و حتی در مقطعی مائده برهانی (کاپیتان تیم ملی) با انتقاد از کیفیت لباسها گفته بود: «ظاهر و کیفیت لباس‌هایمان اصلا خوب نیست و در آن راحت نیسیتم امیدوارم فدراسیون فکری به حال این موضوع کند. سال گذشته در مورد تغییر استایل لباس‌ها با خانم کعبی‌زاده صحبت کردم تا شبیه بسکتبال و فوتبال بشویم.» در آستانه سفر تیم ملی به کره‌جنوبی اما از لباس‌های جدید تیم رونمایی شد، لباس‌هایی که متین زبردست (سرپرست نایب رئیسی بانوان فدراسیون) دربارهاش گفته است: «لباس‌های جدید حدود ۲۵۰ گرم سبک‌تر از لباس‌های قبلی است و وقتی در اختیار بازیکنان قرار گرفت از کیفیت و همچنین طراحی آن ابراز راضی کردند.»

کسی ما را نمی‌شناسد

بسیاری از بازیکنان و همچنین کادرفنی تیم ملی زنان ایران در ماهه‌ای گذشته از عدم توجه و پوشش رسانه ای انتقاداتی داشته‌اند و بر این باورند که بسیاری از مردم و علاقه‌مندان به والیبال حتی نام بازیکنان تیم را نمی‌دانند. انتقادی که البته درست به نظر میرسد چرا که ورزش بانوان در ایران با محدودیت‌های خاصی همراه است و به دلیل همین محدودیت‌ها شناخت کمی از تیم‌های زنان وجود دارد. مونا آشفته (جوان‌ترین لژیونر والیبال زنان ایران) می‌گوید: «خیلی حس بدی است. در کشورهای دیگر بازی تیم‌هایشان را پخش می‌کنند و تمام کشورشان بازیکنان را می‌شناسند. الان اگر کسی حتی اسمی از خانم برهانی ببرد، می‌گویند مگر تیم ملی والیبال زنان داریم. متاسفانه چون بازیهای ما پخش نمی‌شود هیچکس ما را نمیشناسد.»

باور ذهنی برای موفقیت

نکته جالب در مورد تیم ملی زنان والیبال ایران، عدم وجود سرمربی است و در تمامی اخبار در رسانه‌های داخلی از واژه (کادرفنی) استفاده می‌شود اما مهمترین شخص در کادر هدایت این تیم جواد مهرگان است که به عنوان مشاور فنی و به نوعی نفر اول کادرفنی در کنار تیم حضور دارد. مهرگان درباره شرایط تیم ملی در آستانه آغاز رقابتهای قهرمانی آسیا می‌گوید: « فکر می‌کنم این باور ذهنی در تیم وجود دارد، مخصوصا  بعد از قهرمانی در تورنمنت اسلوونی این باور بیشتر شده است. البته باور ذهنی، عملکرد و نتایج با هم جلو می‌روند، یعنی وقتی نتایج بهتری کسب کنیم، باورمان هم بیشتر می‌شود. ما بر این باوریم که می‌توانیم نتایج درخشانی بگیریم.»

این ۱۴ نفر

 ۱۴ بازیکن در لیست نهایی کادر فنی تیم ملی برای حضور در رقابت‌های قهرمانی زنان آسیا در سال ۲۰۱۹ حضور خواهند داشت و براساس اعلام فدراسیون والیبال، مائده برهانی (کاپیتان)، شبنم علیخانی، نگین شیرتری، ندا چملانیان، مهسا کدخدا، مهسا صابری، مونا آشفته، شکوفه صفری، پوران زارع، مونا دریس محمودی، تهمینه درگذنی، فرزانه مرادیان، هاله متقیان و زهرا بخشی نفرات تیم را تشکیل میدهند.

 

خبرنگار ورزشی
تازه چه خبر؟
بنا بر اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ جان باخته است. منابع نزدیک به خانواده شاهین...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More