شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ناکامی نمایندگان ایران و شکست سنگین استقلال

هفته اول لیگ قهرمانان آسیا با ناکامی نمایندگان فوتبال ایران همراه بود. روز گذشته ذوب‌آهن در خانه به نتیجه بدون گل رضایت داد. ذوب‌آهن این روزها شرایط خوبی ندارد و  در لیگ داخلی با علی منصوریان هنوز هیچ بردی را تجربه نکرده است و جز‌تیمهای انتهای جدولی است .این تیم در مرحله پلی‌آف توانسته بود نمایندگان کویت و قطر را شکست داد اما در مقابل الزورا نماینده عراق نتوانست از میزبانی خود بهره بگیرد و با نتیجه مساوی بدون گل تنها یک امتیاز کسب کرد.

پرسپولیس که در لیگ قهرمانان فصل گذشته تا فینال نیز پیش رفته بود در تهران نتوانست حریف پاختاکور ازبکستان شود. پاختاکور در همان  ابتدای بازی و با اشتباه آشکار داوری دروازه پرسپولیس را باز کرد اما بودیمیر مهاجم کروات پرسپولیس نتیجه را مساوی کرد تا پرسپولیس در خانه تنها یک امتیاز کسب کند.

الدحیل ۳ - استقلال ۰

الدحیل نماینده فوتبال قطر یکی از سخت‌ترین شکستهای استقلال را در لیگ قهرمانان آسیا رقم زد.

روی فاریا سرمربی پرتغالی الدحیل که چندین و چند سال دستیار ژوزه مورینیو بود نشان داد که شاگرد بسیار شایسته‌ای برای مورینیو بود.

فاریا بخوبی استقلال را آنالیز کرده بو در این دیدار می‌دانست در صورتیکه بخواهد برای پیروزی به میدان بیاید ریسک بزرگی خواهد کرد.

آرایش الدحیل:

فاریا  با سیستم ۱-۴-۵ که آرایش بسیار تدافعی است به میدان آمد که در زمان حمله به ۳-۴-۳ تبدیل می‌شد.

با حرکت مراد ناجی و البراک و قرار گرفتن در کنار بوزیاف و لوییز سیرا خط هافبک چهار نفره این تیم  در میانه میدان شکل تهاجمی می‌گرفت. در این صورت شویا بازیکن ژاپنی و ادمیلسون کنار العربی تک مهاجم الدحیل قرار می‌گرفتند و سیستم الدحیل از ۱-۴-۵ به ۳-۴-۳ تبدیل می شد. اما در زمان دفاع دو مدافع کناری الدحیل با بازگشت به عقب و قرار‌گرفتن در کنار الراوی، محمد بن عطیه و یاسر سه مدافع مرکزی الدحیل خط دفاع پنج نفره این تیم را شکل می دادند و الدحیل ۱-۴-۵ تغییر سیستم می‌داد.

 

آرایش استقلال:

استقلال بدون تغییر در استراتژی تیمی اش نسبت به لیگ داخلی با همان سیستم ۳–۳-۴ به میدان آمد. تنها تغییر استقلال نوع بازی فرشید باقری بود که نسبت به بازیهای دیگر کمی عقب تر و در کنار امید نورافکن بازی می‌کرد و در زمانهایی  سیستم استقلال به ۱-۳-۲-۴ تبدیل می‌شد که البته با عقب نشینی داریوش شجاعیان و فرشید اسماعیلی در دفاع به ۲-۴-۴ تغییر سیستم می‌داد.

نیمه اول دو تیم تنها به دنبال ارزیابی از یکدیگر بودند اما نوع بازی الدحیل نشان می‌داد که این تیم بسیار محافظه کارانه بازی می‌کند و سعی دارد که ابتدادروازه‌اش را بسته نگه دارد و از روی ضربات  ایستگاهی به گل برسد.

دقایقی قبل از گل اول بن عطیه می‌توانست از روی ضربه کرنر دروازه استقلال را باز کند و‌ بازیکنان استقلال به خوبی او را یارگیری نکردند اما در دقیقه ۵۶ بن عطیه راحتی و در حالیکه هیچکس مزاحم او شده بود به راحتی دروازه استقلال را باز کرد.

در ضربات ایستگاهی یارگیری من تو من و یا دفاع منطقه‌ای و یا ترکیبی از این دو سیستم مهمترین روش تقابل در چنین شرایطی است اما مدافعین استقلال هیچیک از این موارد را رعایت نکردند تا الدحیل به راحتی به گل برسد.

استقلال پس از گل کاملا سردرگم و بی برنامه بازی می‌کرد. در فوتبال ترانزیشن ها( مرحله انتقال توپ از حمله به دفاع و برعکس) بسیار مهم است و استقلال در هردو موارد ضعیف  عمل می‌کرد.

در دقیقه ۷۳ و زمانی که چهار مدافع  استقلال در مقابل تک مهاجم الدحیل قرار گرفته بو‌دند و شکل دفاعی مناسبی هم داشتند اما اشتباه محمد دانشگر در قطع توپ موجب شد تا یوسف العربی تک مهاجم الدحیل براحتی با رحمتی تک به تک شود و گل دوم را بثمر برساند.در این صحنه جایگیری عالی شویا بازیکن ژاپنی الدحیل در فضای بین خط دفاع و هافبک استقلال و پاس عالی او از دلایل اصلی گلزنی العربی بود.

شفر پس از گل دوم الدحیل ،غفوری و نورافکن را تعویض کرد. ایسما و خسرو حیدری که مدتهاست در ترکیب استقلال بازی نمی‌کند به میدان آمد. حیدری فاصله بسیاری از روزهای اوج خود دارد.

در دقیقه ۹۱ علی عفیف که تازه به میدان آمده بود از پاس ادمیلسون در سمت راست گل سوم را به ثمر رساند. در این دقایق بازیکنان خط دفاع و میانی استقلال کاملا احساسی شده بودند و به دنبال باز‌کردن دروازه حریف بودند و از دفاع کاملا غافل شده بودند. در گل سوم ضعف استقلال از حمله به دفاع و کندی خسرو حیدری در بازگشت به دفاع کاملا مشخص بود.

فاریا از همان ابتدا به دنبال این بود که بتواند استقلال را وادار به حمله کند و در ضد حملات دروازه این تیم را باز کند. در دقایق پایانی استقلال دقیقا وارد تله تاکتیکی این مربی خوشفکر شد تا یکی از سنگین ترین شکستهای تاریخ استقلال رقم بخورد.



 

بازیکن سابق تیم ملی ایران
تازه چه خبر؟
بنا بر اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ جان باخته است. منابع نزدیک به خانواده شاهین...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More