شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
هفته بیست‌وپنجم لیگ برتر فوتبال انگلستان

منچسترسیتی همچنان در تعقیب لیورپول

 

در هفته بیست‌وپنجم لیگ برتر فوتبال انگلیس، منچسترسیتی در خانه آرسنال را شکست داد، تا فاصله خود را با لیورپول صدر جدولی به دو امتیاز برساند. آرسنال با این شکست به رتبه ششم سقوط کرد تا کسب سهمیه لیگ قهرمانان این تیم، مانند سال گذشته در ابهام قرار گیرد. لیورپول در تنها دیدار باقی‌مانده این هفته لیگ برتر، دوشنبه ۱۵ بهمن‌ماه، در لندن به دیدار وستهم‌یونایتد می‌رود و درصورتی‌که نتواند میزبان خود را شکست دهد، سیتی تهدید جدی برای این تیم در کسب مقام قهرمانی خواهد بود. تاتنهام اگرچه دلی علی و هری‌ کین، بهترین بازیکنان خود را این روزها در اختیار ندارد، اما به لطف درخشش سون هیونگ مین، بازیکن کره‌ای خود، نیوکاسل را شکست داد تا در رتبه سوم جدول بر چلسی و منچستریونایتد پیشی بگیرد. چلسی با گلزنی‌های هازارد و هیگواین، هادرسفیلد انتهای جدول را با چهار گل شکست داد تا همچنان به کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا امیدوار باشد.

منچستریونایتد با سولشایر شکست‌ناپذیر است و موفق شد در خانه لستر و با گل زیبای  رشفورد، این تیم را شکست دهد تا جای آرسنال را در رتبه پنجم بگیرد. منچستریونایتد پس از اخراج مورینیو جانی تازه گرفته است و حالا با چلسی رتبه چهارمی، تنها دو امتیاز اختلاف دارد. یونایتد با مربی‌گری سولشایر می‌تواند به کسب سهمیه لیگ قهرمانان امیدوار باشد؛ موضوعی که با حضور مورینیو غیرقابل دسترس شده بود.

در ادامه، نگاهی می‌اندازیم به حساس‌ترین دیدار این هفته لیگ برتر انگلستان:

 

منچسترسیتی۳ - آرسنال ۱

با وجود اینکه هفته گذشته منچسترسیتی می‌توانست با پیروزی مقابل نیوکاسل و تساوی خانگی لیورپول مقابل لستر به صدر جدول نزدیک‌تر شود، اما با شکست غافلگیرکننده مقابل نیوکاسل، فاصله این تیم با شاگردان کلوپ در سیزده هفته مانده به پایان مسابقات، به پنج امتیاز رسید. گواردیولا در این دیدار، نسبت‌به دیدار گذشته تغییر تاکتیک داده بود. در سیستم ۱-۴-۲-۳ سیتی نوع حرکات دو هافبک دفاعی کاملا متفاوت بود. گوندوگان در سمت چپ بازی می‌کرد و زمانی‌ که آرسنال صاحب توپ می‌شد، به مرکز زمین متمایل می‌شد. در این حالت، فرناندینیو، دیگر هافبک دفاعی سیتی که در سمت راست انجام وظیفه می‌کرد، در بین اوتامندی و کیل واکر قرار می‌گرفت و سیستم سیتی به ۱-۴-۱-۴ تغییر می‌کرد. در چنین شرایطی، واکر مدافع راست می‌شد، لاپورته در سمت چپ قرار می‌گرفت و اوتامندی - فرناندینیو، دو مدافع مرکزی می‌شدند. با این تغییر سیستم، سیتی می‌توانست دو مهاجم آرسنال (اوبه میانگ - لاکازه) را در سیستم ۲-۴-۴  آرسنال به‌خوبی مهار کند.

در زمان‌هایی که سیتی قصد داشت با پرسینگ، بازیکنان آرسنال را تحت فشار قرار دهد، فرناندینیو و گوندوگان به‌خوبی همراه با استرلینگ، برناردو سیلوا، داوید سیلوا، کوین دی بروینه و آگوئرو در همان یک‌سوم دفاعی، آرسنال را تحت فشار قرار می‌دادند.

گل اول سیتی از پرسینگ سنگین در یک‌سوم دفاعی حریف به‌دست آمد. پس از اینکه آئو‌بی، هافبک کناری آرسنال، در سمت چپ توپ را در اختیار گرفت، پرسینگ عالی لاپورتا و توپ‌ربایی او موجب شد تا آگوئرو در همان دقیقه یک، سیتی را پیش بیندازد.

آرسنال که در همان ابتدا از حریف خود عقب افتاده بود، سعی داشت با حفظ توپ مانع از فشار سیتی شود، اما در سیستم ۲-۴-۴ این تیم، متیو گوندوزی و لوکاس توره‌را، دو هافبک مرکزی تیم، توان حفظ توپ را نداشتند و به همین دلیل آرسنال نمی‌توانست جریان بازی را در اختیار بگیرد و به دروازه سیتی نزدیک شود. در چنین شرایطی، لاکازت و اوبامیانگ بیشتر در کارهای دفاعی شرکت می‌کردند. در دقیقه یازده، نبود هماهنگی مناسب بین واکر و ادرسون، آرسنال را صاحب ضربه کرنر کرد، که مونریال، مدافع چپ این تیم، با ضربه سری زیبا، کوشیلنی، مدافع مرکزی و کاپیتان آرسنال را در موقعیت گلزنی قرار داد تا این بازیکن با جدا شدن از استرلینگ که در این صحنه کاملا از کوشیلنی غافل شده بود، بازی را به تساوی بکشاند.

 

 

سیتی به‌رغم گلزنی آرسنال، به‌خوبی می‌دانست که چگونه باید قفل دروازه آن تیم را باز کند.

در تفکرات گواردیولا، استفاده از کانال‌های دفاعی و یا پوشش این فضاها (فضای بین مدافعان مرکزی و کناری) بسیار مهم است. در دقیقه ۴۱، با تعویض جریان بازی فرناندینیو و حرکت عالی یک-دو استرلینگ با گوندوگان و حمله استرلینگ به کانال سمت چپ و با پاس عرضی او، آگوئرو  توانست به‌راحتی دروازه آرسنال را برای بار دوم باز کند. در این صحنه، حمله هم‌زمان داوید سیلوا و استرلینگ به این فضا نشان از تاکید مخصوص گواردیولا در استفاده از کانال‌ها در فلسفه مربیگری اوست. در دقیقه ۶۱، یک‌بار دیگر رحیم استرلینگ در همین فضا صاحب توپ شد و مانند گل دوم، با پاسی عرضی، آگوئرو را در موقعیت گل‌زنی قرار داد تا این بازیکن آرژانتینی دهمین هت‌تریک خود را در منچسترسیتی جشن بگیرد.

پس از این گل، شاگردان گواردیولا به‌خوبی توانستند با حفظ توپ و کند کردن جریان بازی، پیروزی خود را قطعی کنند. درحالی‌که آرسنال در بازی مالکانه و تحت مربی‌گری اونای امری تخصص دارد، اما سیتی با ۶۲ درصد مالکیت توپ در مقابل  آرسنال که تنها سی‌و هشت درصد مالکیت توپ را در اختیار داشت، توانست پیروزی آسان و ارزشمندی به‌دست آورد.

در ترکیب تیمی سیتی، به‌رغم درخشش آگوئرو که سه گل به ثمر رساند و استرلینگ که در دو گل نقش اساسی داشت، اما نوع بازی فرناندینیو و گوندوگان نشان داد پپ گواردیولا در هر زمانی برای حریفان، اصل غافلگیری را به‌کار می‌گیرد که یکی از دلایل موفقیت این مربی صاحب‌نام در دنیای فوتبال است.

 

 

سایر نتایج:

لسترسیتی ۰ - منچستر یونایتد ۱

تاتنهام ۱ - نیوکاسل ۰

چلسی ۴ - هادر‌سفیلد ۰

کاردیف ۲ - بورنموث ۰

کریستال‌پالاس ۲ - فولام ۰

برنلی ۱ - ساوت‌همپتون ۱

برایتون ۰ - واتفورد ۰

اورتون ۱ - ولورهمپتون ۳

 

بازیکن سابق تیم ملی ایران
تازه چه خبر؟
بنا بر اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ جان باخته است. منابع نزدیک به خانواده شاهین...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More