شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
منچستر سیتی ۰. ( ۴) - چلسی ۰ (۳)

منچسترسیتی قهرمان جام حذفی شد

 

فینال جام حذفی لیگ فوتبال انگلستان با دیدار دو تیم منچستر سیتی و چلسی در استادیوم ویمبلی لندن برگزار شد. این دیدار در پایان وقت معمولی و اضافه گلی در بر نداشت تا ضربات پنالتی قهرمان امسال لیگ حذفی انگلیس را مشخص کند. سیتی در ضربات پنالتی موفق‌تر عمل کرد تا اولین مقام قهرمانی‌اش را در سال ۲۰۱۹ میلادی به دست بیاورد.

ترکیب دو تیم

مائوریتزیو ساری سرمربی ایتالیایی چلسی پس از شکست تحقیرآمیز دو هفته گذشته مقابل سیتی در لیگ برتر انگلستان استراتژی تیمی‌اش را در این دیدار کاملا تغییر داد. در تفکرات ساری بازی تهاجمی و پرسینگ از زمین حریف اصل اول مربیگری ساری است اما او بخوبی می‌دانست که در مقابل منچستر سیتی این نوع بازی کردن به نوعی خودکشی تاکتیکی است.

به همین دلیل سیستم ۳-۳-۴ همیشگی چلسی به ۱-۴-۱-۴ تغییر کرد. آلونسو مدافع سمت چپ جایش را به امرسون داده بود و در نوک حمله نیز ادین هازارد جایگزین هیگواین کند شده بود و ویلیان سرعتی و تکنیکی جای کواچیچ فیزیکی و تخریبی در خط هافبک بازی می‌کرد.

در این آرایش بازیکنان چلسی به محض از دست دادن توپ به یک سوم میانی برمی‌گشتند و با ایجاد دو خط دفاعی فضاهای موجود را در یک سوم میانی زمین به خوبی پوشش می دادند و مانع از این می‌شدند تا بازیکنان تکنیکی سیتی به راحتی به دروازه چلسی نزدیک شوند. نوع آرایش چلسی در زمان دفاع را می توانید بخوبی در تصویر آرایش دو تیم ببینید.

با توجه به نوع بازی سیتی و داشتن بازیکنانی همچون کوین دی بروینه و داوید سیلوا که استاد جایگیری در فضاهای بین خطوط دفاعی هستند. جورجینیو تنها هافبک چلسی وظیفه داشت فضای بین دو خط دفاعی را که از مدافعین و هافبک ها تشکیل میشوند را پوشش دهد.

در استراتژی مورد نظر ساری تاکتیک ضد حمله و استفاده از سرعت و تکنیک دیدنی آزارد برای رسیدن به گل مهمترین فاکتور بود.

آزارد با سرعت دیدنی‌اش و حمایت همیشگی انگولو کانته در چندین مورد دروازه سیتی را به صورت جدی به خطر انداخته بود.

سیتی به مانند همیشه و با همان تاکتیک  ۳-۳-۴ همیشگی‌اش به بازی آمده بود. اما با تغییر تاکتیک چلسی، سیتی دیگر نمی توانست به مانند بازی گذشته دروازه چلسی را به خطر می اندازد.

پس از ضد حملات مرگ‌آور چلسی، گواردیولا به خوبی می ‌دانست که باید در نیمه دوم چه کند. با تعویض داوید سیلوا و اضافه شدن ایلکای گوندوگان تا حدودی سیستم دفاعی سیتی بهتر شد اما با مصدومیت فرناندینیو سیتی کاملا تغییر سیستم داد.

سیتی پس از تعویض فرناندینیو به ۱-۳-۲-۴ تبدیل شد. در این شرایط دنیلو و گوندگان دو هافبک دفاعی شده بودند و با تعویض دی بروینه، لروی سانه به بازی آمد تا او و رحیم استرلینگ از کناره‌ها چلسی را تحت فشار قرار دهند.

هر دو تیم در ترانزیشن مثبت و منفی یعنی از دفاع به حمله و برعکس بسیار هوشمندانه عمل می کردند تا به رغم صحنه‌های دیدنی‌ این دیدار گلی در بر نداشته باشد تا قهرمان را ضربات پنالتی مشخص کند.

جورجینیو و لوییز پنالتی خود را از دست دادند و به رغم اینکه آریزابالاگا پنالتی سانه را مهار کرده بود اما استرلینگ پنالتی آخر را با ضربه‌ای دیدنی به گل تبدیل کرد تا سیتی قهرمان جام حذفی انگلستان شود.

اتفاق ویژه:

اما مهمترین موضوعی که تمامی جریان بازی را تحت تاثیر خود قرار داده بود حرکت کاملا خودخواهانه و غیر حرفه ای دروازه بان چلسی کپا آریزابالاگا بود. در دقیقه ۱۱۹ بازی و پس از اینکه آریزابالاگا مصدوم شد و بنظر می رسید که دیگر نمی تواند بازی کند ساری قصد داشت ویلی کابایرو دروازه بان ذخیره و آرژانتینی تیمش را به میدان بیاورد.

کابایرو که استاد مهار ضربات پنالتی است سه فصل پیش موفق شده بود با مهار پنالتی در ترکیب سیتی این تیم را به مقام قهرمانی جام حذفی برساند. در حالیکه داوران و تمامی استادیوم منتظر تعویض بودند اما آریزابالاگا به رغم اصرار ساری و جیان فرانکو زولا کمک مربی چلسی از زمین بازی خارج نشد و به مربیان اشاره می‌کرد که نباید او را تعویض کنند.

ساری که از این حرکت دروازه بان خود کاملا شگفت زده شده بود در شرایط بسیار دشواری قرار گرفته بود و در حالی که قصد داشت از زمین بازی خارج شود با اصرار رودیگر مدافع چلسی و دیگر بازیکنان این تیم دوباره به میدان بازگشت تا چلسی با شرایطی کاملا دشوار خود را برای ضربات پنالتی آماده کند. آریزابالاگا به رغم مهار پنالتی سانه نتوانست منجی تیمش در ضربات پنالتی باشد. اگر ساری از سمتش اخراج نشود دروازه بان چلسی باید تا در چند روز آینده منتظر تصمیمات سخت کادر فنی این تیم باشد.

بازیکن سابق تیم ملی ایران
تازه چه خبر؟
بنا بر اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ جان باخته است. منابع نزدیک به خانواده شاهین...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More