شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
بررسی انتصاب جنجالی مدیر در سایه فدراسیون فوتبال در کمیته فوتسال

مردی برای تمام پست‌ها

یک انتصاب آرامش فوتسال ایران را به هم ریخت. مردی که رسانه­‌های داخل ایران به او لقب «ابوالمشاغل» فدراسیون فوتبال ایران داده­ اند، در ادامه پست­‌های پرتعدادش به کمیته فوتسال ورود کرد. انتصاب محمدرضا ساکت به عنوان عضو کمیته فنی فوتسال و فوتبال ساحلی حواشی و البته هزینه بالایی برای مهدی تاج داشت و باعث شد چهره­ه ای سرشناس فوتسال ایران در اعتراض به این حکم از سمت خود کناره­ گیری کنند.

کلکسیونی از پست­‌ها

مهدی تاج در اردیبهشت ماه سال ۹۵ رئیس فدراسیون فوتبال ایران شد و اولین حکم دوران ریاستش بر فوتبال را برای ساکت صادر کرد. مدیرعامل سابق باشگاه سپاهان که فعالیت­‌های انتخاباتی مفیدی برای تاج داشت در ابتدا به عنوان «مشاور و مسئول حوزه ریاست و مدیر تیم‌های ملی فدراسیون فوتبال» وارد ساختمان خیابان سئول شد و ۲ماه بعد با حفظ سمت به عنوان «رییس سازمان تیم‌های ملی» منصوب شد. در جلسه هیات رئیسه فدراسیون فوتبال که بهمن ۹۵ برگزار شد، چند سمت دیگر نیز به مشغله­‌های ساکت اضافه شد تا وی با حفظ سمت­‌های قبلی به عنوان عضو «کمیته فنی و توسعه فوتسال و فوتبال ساحلی»، عضو «کمیته فنی و توسعه فوتبال» و همچنین عضوی از «کمیته بازاریابی» نیز انتخاب شد تا به این ترتیب هر جایی از فدراسیون ردپایی از مرد ساکت وجود داشته باشد. ۳ماه بعد یعنی در اردیبهشت ۹۶ طی حکمی از سوی مهدی تاج، ریاست بر «مرکز ملی فوتبال ایران» نیز به رفیق دیرینه­‌اش واگذار شد اما باز هم این پایان ماجرا نبود چرا که در شهریور همان سال محمدرضا ساکت در کنار در تمام سمت­‌های قبلی به عنوان «دبیرکل فدراسیون فوتبال» نیز انتخاب شد تا کلکسیونی از پست­‌های مختلف را در اختیار داشته باشد.

همه در برابر قانون برابرند اما

تصویب قانون «منع به کارگیری بازنشسته­‌ها» فدراسیون­‌های ورزشی ایران را زیر و رو کرد و بسیاری از مدیران باتجربه به ناچار پست­‌های خود را ترک کردند. هرچند در ابتدا این مسئله با موضع­گیری سخت رئیس فدراسیون فوتبال همراه شد و مهدی تاج با تاکید بر این موضوع که طبق اساسنامه مورد تایید «فیفا»، فدراسیون فوتبال مجموعه­‌ای غیردولتی است سعی بر عدم اجرای این قانون داشت اما اصرار وزارت ورزش در نهایت باعث اجرایی شدن نیم بند این قانون در فدراسیون فوتبال شد. مهدی تاج به کمک رئیس کمیته ملی المپیک ایران و ماده ۶۰ از مهلکه گریخت تا قانون برای سایر اعضای فدراسیون اجرایی شود. علی کفاشیان یکی از مهمترین چهره­ه‌ایی بود که با تهدید نهادهای امنیتی از سمتش استعفا کرد و رئیس فدراسیون علی­رغم میل باطنی ناچار به کنار گذاشتن محمدرضا ساکت از پست دبیرکلی شد. کنار گذاشتن ساکت اما به معنای خروج او از فدراسیون نبود بلکه آغازی شد بر پست­‌های متعددی که یکی پس از دیگری دریافت می­کرد.

طغیان رئیس فوتسال

آخرین پستی که محمدرضا ساکت دریافت کرد قطعا جنجالی­‌ترین سمتش در دوران ریاست مهدی تاج بود. انتصاب ساکت به عنوان عضو کمیته فوتسال و فوتبال ساحلی که بدون طی شدن روند معمول در چنین انتصاباتی انجام شد، با واکنش و جبهه­‌گیری شدید خانواده فوتسال همراه شد. محمد حسن انصاری­ فرد «رئیس کمیته فوتسال» که ظاهرا پیش از این در پیامی خصوصی به تاج درباره نتایج این انتخاب تذکر داده بود، با ارسال نامه­‌ای رسمی به رئیس فدراسیون فوتبال از سمتش استعفا کرد. انصاری­فرد که در بخشی از متن نامه‌­اش که بر واژه «استعفای بدون بازگشت» تاکید کرده بود، خطاب به تاج نوشت: «افسوس می­‌خورم چرا روند و ساختار خوبی که شکل گرفته و زحماتی که مجموعه فوتسال متحمل شدند به جای تقویت مدیران آن با تضعیف جایگاه آنها و ورود افراد غیرمتخصص با مخاطراتی مواجه شود. صرفا به این نکته بسنده می­کنم که با توجه به واگذاری مسئولیت­‌های متعدد به برخی افراد، دورنمای خوبی برای آینده فدراسیون نمی­‌بینم.» انصاری­‌فرد پس از استغفا در گفت­وگو با ایسنا تاکید کرد که از انتخاب ساکت متعجب شده است چرا که او به اندازه چندین نفر سمت دارد و گفت: «ایشان زورشان و سمت­‌هایشان زیاد است. انتخاب ساکت مثل این می‌ماند که مدیرعامل یک بیمارستان که تخصصش مغز و اعصاب است، مسئول کافی شاپ، اورژانس و اتاق عمل بیمارستان هم شود.»

انتقاد تند شمس از آدم­‌های ورشکسته

ورود ساکت و استعفای انصاری‌­فرد واکنش­‌های متعددی را در پی داشت و مدیران عامل باشگاه‌های فوتسال با انتشار بیانیه‌ای خطاب به تاج خواستار عدم موافقت با استعفای انصاری‌فرد و تجدید نظر در انتصاب ساکت شدند. یکی از مهمترین چهره­هایی که واکنش نشان داد، حسین شمس «مربی سرشناس فوتسال» بود، شمس در مصاحبه ­ای تند گفت: «اجازه بدهند آقایان به همان فوتبال بروند و آنجا را خراب کنند. فوتسال به این آدم‌های ورشکسته فوتبالی احتیاجی ندارد.»

شمسایی هم رفت

اعضای کمیته فوتسال تهدید به کناره­‌گیری کردند اما وحید شمسایی عضو جوان و مشهور این کمیته دومین فردی بود که دقایقی بعد از انصاری­‌فرد از سمت خود استعفا کرد. شمسایی که قرار بود دیدار دوستانه فوتسال ایران و قطر، برای خداحافظی او از فوتسال باشد، در واکنش به ورود ساکت و استعفای انصاری­فرد از ادامه حضور در کمیته فوتسال انصراف داد و گفت: «آن‌هایی که باید شمسایی را بشناسند، می‌شناسند. هیچ موقع خودم را جلوتر از فوتسال نمی‌دانستم. به دلیل حضور انصاری فرد وارد کمیته فوتسال شدم، اما به دلیل کنار کشیدن انصاری فرد که برای من بزرگی می‌کنند، تصمیم گرفتم تا من هم جدا شوم. به دنبال میز و صندلی نیستم و تمام تلاشم را کردم که به خانواده فوتسال کمک کنم اما این خانواده به دست غیرخودی­‌ها افتاده و دیگر نیازی به امثال من نیست.»

 واکنش تاج، برنامه ساکت

واکنش مهدی تاج به موج استعفاها و ورود ساکت کوتاه بود. رئیس فدراسیون فوتبال درباره جنجال­‌ها در فوتسال تنها به این نکته بسنده کرد که چنین موضوعاتی در هیات رئیسه بررسی خواهد شد و از پاسخ به پرسش­ ها طفره رفت. ساکت اما ورودش به فوتسال را کمک به این رشته دانست و تاکید کرد با ورود او اسپانسرهای زیادی وارد فوتسال می­ شوند و در آینده به نفع این رشته خواهد بود. ساکت در پاسخ به موج استعفاها گفت: «این موضوع را رئیس فدراسیون بررسی می­ کند و من برای کمک آمده­ ام.»

خبرنگار ورزشی
تازه چه خبر؟
بنا بر اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ جان باخته است. منابع نزدیک به خانواده شاهین...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More