شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فوتبال زنان ایران این‌‌بار در چالش سیاسی

در پی میزبانی فلسطین برای رقابت‌های فوتبال بانوان، کنفدارسیون فوتبال ایران خواستار تغییر میزبانی گروه تیم ملی فوتبال بانوان به جای دیگری شده است. گفته می‌شود ایران پیشنهاد تغییر گروه تیم ملی المپیک بانوان را هم داده اما هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

بر اساس قرعه‌کشی کنفدراسیون فوتبال آسیا، تیم ملی فوتبال بانوان در مرحله دوم انتخابی المپیک ۲۰۲۰ در قاره آسیا، با تیم‌های چین تایپه، فیلیپین و فلسطین هم‌گروه شده است. و بر اساس مقررات کنفدارسیون فوتبال آسیا، یکی از تیم‌های هر گروه می‌تواند میزبانی یک دوره را در اختیار بگیرد که فلسطین قبل از این قرعه‌کشی برای میزبانی انتخاب شده است.

مهدیه میرمحمدخانی، مسئول روابط بین‌الملل زنان فدراسیون فوتبال ایران به ایسنا گفته کنفدراسیون فوتبال آسیا روز ۲۰ بهمن نامه‌ای ارسال کرده مبنی بر میزبانی ۳ کشور ویتنام، ازبکستان و فلسطین برای دور دوم بازی‌های المپیک. بلافاصله پس از دریافت این نامه، با اعلام این موضوع که اتباع ایرانی نمی‌توانند با پاسپورت ایرانی وارد خاک فلسطین شوند، از کنفدراسیون فوتبال آسیا خواستیم تا با فلسطین همگروه نباشیم. مهدیه میرمحمدخانی گفته با وجود نامه‌نگاری‌های صورت گرفته، روز ۲۴ بهمن متوجه شدیم که با فلسطین هم‌گروه شده‌ایم. در پی آن طی نامه‌نگاری با فاطما سامورا، دبیرکل فیفا خواستار حل موضوع شده‌ایم. اما هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

به گفته مسئول روابط بین‌الملل زنان فدراسیون فوتبال ایران، «پیش از این نیز در مسابقات زیر ۱۹ سال بانوان فوتبال آسیا در سال ۲۰۱۴ ایران در گروه B در گروه فلسطین قرار گرفت که پس از پیگیری های فدراسیون فوتبال، میزبان تیم ایران تغییر کرد و ما در سریلانکا به رقابت با حریفان خود پرداختیم.» او امیدوار است که این بار نیز مشکل رفع شود.

مرزهای فلسطین توسط اسرائیل کنترل می‌شود و بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران، دارندگان گذرنامه‌ این کشور حق سفر به «فلسطین اشغالی» را ندارند.

طی ۴۰ سال گذشته پس از انقلاب اسلامی، این نخستین بار نیست که ورزش ایران قربانی منازعات تهران با تل‌آویو می‌شوند. پیش از این ورزشکاران ایرانی بارها با باخت‌های مصلحتی از رقابت با ورزشکاران اسرائیلی امتناع کرده‌اند و البته برخی مورد تقدیر مقام‌های حکومت ایران قرار گرفته‌اند.

اگر کنفدارسیون فوتبال آسیا تغییری در میزبانی انجام ندهد بانوان فوتبال ایران چاره‌ای ندارند جز اینکه از سفر ممنوعه به اسرائیل صرف نظر کنند. اما آنها در صورت حضور در رقابت‌های مرحله دو و صدرنشینی، در کناره تیم‌های استرالیا، چین، کره‌جنوبی، کره‌شمالی، تایلند و دو تیم دیگر به مرحله سوم راه خواهند یافت.

تازه چه خبر؟
بنا بر اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ جان باخته است. منابع نزدیک به خانواده شاهین...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More