شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

علی دایی ستاره فوتبال آسیا

 

کنفدراسیون فوتبال آسیا در گزارشی به تمجید از علی دایی کاپیتان و سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران پرداخت و او را ستاره این قاره نامید.

سایت ای‌اف‌سی در گزارشی درباره علی دایی نوشت: تنها بازیکنی است که در دنیای فوتبال بیش از 100 گل با پیراهن تیم‌ ‌ملی‌ کشورش به ثمر رسانده، او در این زمینه بالاتر از ستاره‌هایی همچون پله، فرانس پوشکاش، لیونل مسی و کریستیانو رونالدو قرار دارد.

سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا در ادامه نوشت: این ستاره کسی نیست جزعلی دایی که توانست در 149 بازی ملی 109 گل به ثمر برساند. مهاجم ایرانی در سال 1988 فوتبال خود را آغاز کرد و توانست در سال 1994 پیراهن پرسپولیس را بر تن کند. در این تیم بود که توانست گل‌های بسیاری به ثمر برساند و به تیم‌ ‌ملی راه پیدا کند.

او به همراه پرسپولیس نایب قهرمان لیگ سال 1995-1996 شد و سپس در جام ملت‌های آسیا در سال 1996 امارات نشان داد که یکی از بازیکنان با استعداد در خط حمله است.

اسطوره فوتبال ایران برای اولین بار در سن 28 سالگی به اروپا رفت و تجربه بازی در آرمینیا بیله‌فلد آلمان را پیدا کرد. او یک فصل در این تیم بازی کرد و سپس به بزرگ‌ترین تیم این کشور یعنی بایرن مونیخ پیوست. مهاجم ایرانی در یک فصل با حضورش در این تیم توانست نخستین ایرانی باشد که تجربه حضور در لیگ قهرمانان را کسب کند. او با بایرن فینال این رقابت‌ها را تجربه کرد، اما در کسب قهرمانی ناکام ماند. دایی همچنین توانست فاتح بوندسلیگا شود.

مقصد بعدی مهاجم ایرانی، هرتابرلین بود. او سه سال در تیم اول پایتخت آلمان بازی کرد و توانست در رقابت‌های اروپایی گلزنی کند. او در سن سیروی میلان این کار را تکرار کرد.

دایی درباره تجربه‌اش در آلمان می گوید‌: چیزهای زیادی در آلمان یاد گرفتم و توانستم از آن در ایران بهره ببرم.

در پایان این گزارش آمده است: علی دایی پس از بازگشت به ایران در پرسپولیس و صبا باتری بازی کرد و سپس به عنوان مربی - بازیکن در تیم سایپا فعالیت کرد و پس از یک فصل با قهرمانی در تیم سایپا در نهایت از دنیای فوتبال خداحافظی کرد.

او در تیم‌های استقلال اردبیل، تاکسیرانی، بانک تجارت، پرسپولیس، السد، آرمینیا بیله‌فلد، بایرن مونیخ، هرتابرلین، الشباب، صبا باتری و سایپا بازی کرد. دایی همچنین سابقه مربی‌گری تیم ملی ایران، پرسپولیس، راه‌آهن، سایپا و نفت تهران را در کارنامه دارد و این فصل دوباره هدایت تیم سایپا را برعهده گرفته است.

 

تازه چه خبر؟
بنا بر اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ جان باخته است. منابع نزدیک به خانواده شاهین...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More