شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عضو تحریریه وبسایت ایران وایر در گفت‌وگو با ایران اینترنشنال: آدیداس اسپانسر نیست که از لباس تیم ملی ایران رونمایی کند

 

پیام یونسی پور، عضو تحریریه وبسایت ایران وایر با بیان اینکه مسؤولان فدراسیون فوتبال در نحوه همکاری با شرکت «آدیداس» ازابتدا مرتکب اشتباه استراتژیک شدند، گفت: «این شرکت اسپانسر تیم ملی ایران نیست».

درحالی‌که کمتر از دوماه دیگر به آغاز بازی‌های جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه باقی‌مانده و بیش از سی تیم حاضر دراین دوره از رقابت‌ها مراسم رونمایی از پیراهن تیم ملی و اسپانسر خود را برگزار کرده‌اند، اما مسؤولان فدراسیون فوتبال ایران هنوز مراسم رونمایی از پیراهن تیم ملی با برند «آدیداس» را برگزار نکرده‌اند که این موضوع با انتقاد زیادی روبرو شده و منتقدین و رسانه‌ها فدراسیون فوتبال را متهم می‌کنند که نتوانسته قرارداد خوب و در شأن فوتبال ایران با این شرکت معتبر آلمانی منعقد کند و حتی باید بابت این قرارداد مبلغی نیز به «آدیداس» پرداخت کند.

برای آگاهی بیشتر از این موضوع مهم بخش ورزشی وبسایت ایران اینترنشنال، روز سه شنبه، ۲۸ فروردین با پیام یونسی پور، عضو تحریریه وب‌سایت ایران وایر در وین اتریش گفتگویی اختصاصی داشته و نظر او را پیرامون قرارداد فدراسیون فدراسیون فوتبال با شرکت «آدیداس» جویا شده است.

 

 

یونسی پور در ابتدای این گفت‌وگو در خصوص نحوه قرارداد فدراسیون فوتبال با کمپانی «آدیداس» اظهارداشت: «فدراسیون فوتبال ایران از ابتدا در نحوه مذاکره با آدیداس راه را اشتباه رفت. دلیلش دو مسئله است. اول فقر سواد اقتصادی و به عبارت بهتر فقر دیپلماسی اقتصادی و مسئله دوم، وجود لایه‌های فساد مالی در فدراسیون فوتبال ایران.

طرف مذاکره کننده ایرانی مدعی بود به دلیل قانون و دستورالعمل نحوه صدور گواهی فعالیت نمایندگان و شعب عرضه‌کنندگان پوشاک خارجی در ایران، وزارت صنعت، معدن و تجارت مانع از اجرایی شدن این قرارداد اسپانسری آدیداس با فدراسیون فوتبال ایران شده است. به همین دلیل تنها راه چاره جهت استفاده از لباس‌های آدیداس می‌شود. بعد گفتند آدیداس حاضر شده با تخفیف ۷۰ درصدی البسه ایران را تامین کند».

وی افزود: «مورد اساسی این است که آدیداس باید مانند تمام برندهای دیگر، به تیمی که در جام جهانی حاضر شده، وجه نقد بپردازد. حداقل مبلغی که در این قرارداد تخمین زده می‌شد هم ۲/۵ میلیون دلار و تامین تمامی البسه تیم‌های ملی ایران در رده‌های سنی مختلف به مدت یک سال بود، اما اساس مذاکره به اشتباه پیش رفت. یعنی طرف ایرانی از ابتدا حاضر شد برای البسه آدیداس «وجه نقد» پرداخت کند که این مسئله شبهه برانگیز است».

این روزنامه نگار و مفسر ورزشی ساکن وین اتریش درادامه گفت: «مراسم رونمایی یک قاعده مشخص دارد. شرکتی که اسپانسر یک تیم باشگاهی یا ملی می‌شود، به صورت رسمی لباسی که برای آن تیم طراحی کرده را به نمایش می‌گذارد. وقتی آدیداس حاضر نیست برای تیم ملی ایران لباسی طراحی کند، وقتی فقط البسه انبارشده قدیمی درامارات را به فدراسیون ایران «می فروشد»، پس نباید انتظار جشن رونمایی داشت. آدیداس به صورت رسمی و ماهوی، اسپانسرینگ تیم ملی ایران را نپذیرفته است».

یونسی پور تصریح کرد: «این خودش یک نوع سیاست زدگی در فدراسیون فوتبال ایران است. حتی می‌توانم فراتر و راحت تر بگویم که نوعی تملق توهین آمیز است. مدیران فدراسیون از سیل انتقادات، رو به جلو فرار می‌کنند. هیچ کس، مدعی نشده که نباید البسه خارجی وارد ایران شود. حتی این شعار سیاسی-اقتصادی هم عنوانش نه «ممنوعیت» برند خارجی که «حمایت» از تولید داخلی است، اما این که ما باید با سیاست زدگی مدیران فدراسیون فوتبال، به زودی سراغ شرکت‌های تولیدی داخلی برویم هم حقیقت است. شاید در مذاکره با شرکت‌ها و تولیدی‌های داخلی، فدراسیون فوتبال راحت‌تر به توافق‌های پشت پرده هم برسد».

عضو تحریریه وب‌سایت ایران وایر در پایان خاطرنشان کرد: «مسلما تکنولوژی کنونی البسه آدیداس یا نایکی را امروز برندهای معتبر جهان هم ندارند، پس نمی‌توان انتظار همان کیفیت را از محصولات داخلی داشت».

تازه چه خبر؟
بنا بر اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ جان باخته است. منابع نزدیک به خانواده شاهین...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More