شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شروع لیگ با مشکلات همیشگی

 

لیگ برتر در شرایطی از پنجشنبه، سی و یکم مردادماه آغاز شد که برگزاری مسابقات هفته اول با کاستی‌های زیادی همراه بود و انتقادهایی در پی داشت.

شروع لیگ نوزدهم حاشیه‌های زیادی ایجاد کرد. فدراسیون فوتبال تاکید داشت تا الزامات امنیتی در ورزشگاه‌ها رعایت نشود لیگ آغاز نخواهد شد. همین اصرار فدراسیون باعث شد تا لیگ برتر ایران با تاخیری حدودا چهار هفته‌ای شروع شود. همین تاخیر موجب شد تا بین پایان لیگ هجدهم و آغاز لیگ نوزدهم فاصله ای ۹۸ روزه بوجود بیاید. این تعطیلی حدودا ۱۰۰ روزه و تاکید فدراسیون فوتبال بر منظم برگزار شدن مسابقات، این تصور را پیش آورد که در این دوره لیگ، بازیها به صورت مرتب با کمترین بی نظمی برگزار میشود اما حداقل هفته اول اینگونه نبود.

سازمان لیگ برتر، باشگاهها را تهدید کرده بود اگر ورزشگاههایشان به دوربین مداربسته، گیتهای امنیتی و صندلی شماره دار مجهز نشوند از میزبانی آنها جلوگیری خواهد شد. ضمن اینکه اعلام شد فروش بلیت تنها به صورت الکترونیکی خواهد بود. با وجود این تهدیدها میزبانی از هیچ تیمی در هفته اول گرفته نشد و کیفیت برگزاری مسابقات هم نشان داد آنچه انجام شد با آنچه وعده داده شده بود تفاوت زیادی دارد.

سردرگمی با بلیت الکترونیکی

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال بارها اعلام کرده نحوه فروش بلیت، به صورت الکترونی و مانند فروش بلیت سینما خواهد بود. هر تماشاگری با کد ملی اش بلیط می‌خرد و روی صندلی تعیین شده می‌نشیند. در هفته اول اما چنین اتفاقی رخ نداد. برای هشت بازی هفته اول چند سامانه فروش بلیت معرفی شد. سایت فروش بلیت بازی پرسپولیس-پارس جنوبی از صبح پنجشنبه شروع به کار کرد. در دقایق اولیه، سایت در دسترس نبود، بعد از آن هم مشکلات دیگری پیش آمد، اختلال سایت، یکسان بودن قیمت جایگاههای مختلف، انجام نشدن خرید با وجود پرداخت پول، چک نشدن مشخصات فردی در سایت، معطل شدن پشت گیت و... همه این مشکلات باعث شد تا تجربه اول تجربه ناموفقی از آب در بیاید. در کنار ناکارآمد بودن سایت فروش بلیت، سازمان لیگ اعلام کرد از آنجا که گیتهای طبقه دوم ورزشگاه آزادی برای این بازی آماده نشده تماشاگران فقط میتوانند در طبقه اول حضور پیدا کنند. ظاهرا فرصت ۱۰۰ روزه برای برطرف کردن نواقص ورزشگاه آزادی که در پایتخت ایران قرار داد و گفته شده بود کمترین ایرادها را هم دارد کافی نبوده است.

تمامی این عوامل دست به دست هم داد تا بازی افتتاحیه لیگ با حضور تماشاگران زیادی برگزار نشود. در دیگر بازی برگزار شده در تهران وضعیت بدتر بود. در ورزشگاه شهدای قدس محل بازی پیکان و شهرخودرو اصلا خبری از بلیت الکترونیکی و گیت نشد. از آنجاکه پیکان چندان هوادار ندارد احتمالا مسئولان ضرورت ندیدند الزامات امنیتی در بازیهای خانگی این تیم رعایت شود. تعداد تماشاگر این بازی حدود ۱۰۰نفر گزارش شد.

در شهرهای دیگر هم نحوه فروش بلیت بازیها با نارضایتی هواداران همراه شد یا اصلا تفاوتی با سال گذشته ایجاد نشده بود. همچنین هیچگونه تفکیکی هم بین هواداران دو تیم وجود نداشت. هواداران استقلال

جمعه به راحتی توانستند بلیتهای متعلق به هواداران ماشینسازی را خریداری کنند و در ورزشگاه بنیان دیزل حاضر تبریز حاضر شوند. به هر حال آنچه در هفته اول به چشم آمد این بود باوجود شروط فدراسیون فعلا خبری از سیستم منظم فروش بلیت و قرارگرفتن تماشاگران در صندلیهای شمارهگذاری شده وجود ندارد.

انتقاد پشت انتقاد

نحوه بلیتفروشی تنها ایراد هفته اول نبود. در همین شروع لیگ یک بازی به تعویق افتاد؛ دیدار شاهین بوشهر- سپاهان اصفهان از جمعه به شنبه منتقل شد وهمین موضوع باعث شد تا نمایندگان سپاهان نتوانند در مراسم بهترینهای فوتبال ایران شرکت کنند. توپهای بازی، هم دیگر موضوع چالشبرانگیز در شروع لیگ بود. بسیاری از بازیکنان و مربیان از کیفیت توپها انتقاد کردند. انتقادهایی که با واکنش قهری فدراسیون روبرو شد. امید عالیشاه به دلیل صحبتهایش درباره توپها به کمیته انضباطی احضار شد. لباسهای تیمها هم دیگر سوژه حاشیهساز روزهای شروع لیگ بود.

در همین هفته اول برگزاری مراسم معرفی بهترینهای فوتبال ایران هم با انتقادهای زیادی همراه شد. در کنار انتقاد نسبت به کیفیت اجرای برنامه که با بینظمیهای زیادی همراه بود انتخابها با اعتراض هواداران و کارشناسان همراه شد. به اعتقاد کارشناسان در این انتخابها به جای نگاه فنی، مصلحتاندیشی شده بود تا فدراسیون با یک انتقاد دیگر هم روبرو شود، هر چند مهدی تاج عنوان کرد فدراسیون در انتخابها دخالتی نداشته و باید در این باره سازمان لیگ پاسخگو باشد!

تازه چه خبر؟
بنا بر اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ جان باخته است. منابع نزدیک به خانواده شاهین...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More