شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
هفته دوم لیگ برتر فوتبال ایران

شروع صدرنشینی پرسپولیس

 

در هفته دوم لیگ برتر فوتبال ایران، پرسپولیس در تهران فولاد را شکست داد تا با شش امتیاز از همین ابتدای مسابقات، صدرنشینی خود را شروع کند. پرسپولیس با برانکو به تیمی قهرمان تبدیل شده است که به‌رغم تمامی مشکلات،روحیه برتری‌طلبی خود را حفظ می‌کند. سپاهان در رشت سپیدرود را تحقیرکرد وهمان‌طوری که پیش‌تر عنوان کرده‌ام، سپیدرود با مشکلاتی که با آن دست به گریبان است، از همین شروع لیگ، مدعی اصلی سقوط به‌شمار می رود. تراکتورسازی در دیداری که از حضور تماشاگران محروم بود، به‌رغم تساوی، تیمی باکیفیت نشان داد که مطمئناً با حضور اشکان دژاگه و مسعود شجاعی، به‌مراتب بهتر می شود.در این دیدار، نبود تماشاگران کاملاً در نوع بازی تراکتورسازی تأثیرگذار بود.

 

پرسپولیس ۳ - فولاد ۰

همان‌طوری که انتظار می‌رفت، پرسپولیس بدون هیچ تغییری نسبت‌به بازی گذشته مقابل پدیده، آرایش تیمی خود را انتخاب کرد. در سیستم ۲-۴-۴ خطی پرسپولیس، مهم‌ترین مشکل عدم انعطاف‌پذیری این سیستم است که موجب می شد تا پرسپولیس بدون بازیکنی بازی‌ساز در ایجاد موقعیت گل، مشکلاتی داشته باشد. با مصدومیت کامیابی‌نیا، پرسپولیس تغییر سیستم داد و از ۲-۴-۴ خطی به ۲-۴-۴ لوزی که در زمان‌هایی به ۲-۳-۱-۴ تبدیل می‌شد، کاملاً متفاوت شد.

در این سیستم گادوین منشا در کنار علی علی‌پور قرار گرفت و سیامک نعمتی، بشار رسن و امید عالیشاه در جلوی احمد نوراللهی قرار گرفتند. این سه بازیکن با فاصله کمتر نسبت به همدیگر بازی می‌کردند تا بتوانند در بازی ترکیبی و استفاده از پاس‌های کوتاه، بیشتر از مرکز به دروازه فولاد نزدیک شوند. نعمتی و رسن در چنین سیستمی آزادی عمل بیشتری داشتند و در تمامی دقایق بازی، درحال جابجایی با یکدیگر بودند؛ اما عالیشاه در سمت چپ ثابت بود.

نعمتی بازیکنی است که برای نشان‌دادن تمامی توانایی‌هایش، نیاز به فضا دارد. بازی‌کردن نعمتی در نقش هافبک نفوذی، موجب می‌شد تا او به‌راحتی از عقب زمین، به حمله اضافه شود. گل اول نعمتی که با شوتی دیدنی رقم خورد، نشان از توانایی این بازیکن داشت، درحالی‌که در نقش مهاجم، این فضا کمتر در اختیار این بازیکن قرار می‌گرفت. گل سوم پرسپولیس نیز از اضافه‌شدن نعمتی به خط حمله و حضور موفق او در محوطه جریمه به‌دست آمد که با شوتی دقیق، گل سوم را به‌نام خود ثبت کرد.

در پیشانی خط حمله، علی‌پور و منشا نشان دادند تا حدود زیادی درک متقابلی از نوع بازی یکدیگر پیدا کرده‌اند. پاس خوب نعمتی به پشت خط دفاعی و حرکت علی‌پور و پاس به عقب او را منشا تبدیل به گل دوم پرسپولیس کرد. در این صحنه، علی‌پور به‌خوبی با نوع حرکت منشا آشنایی داشت ومنشا هم با شناخت فضا و جای‌گیری عالی خود، دروازه فولاد را باز کرد. با اخراج سینا مرادی در دقیقه ۵۳، شرایط برای فولاد کاملاً سخت شده بود؛ اما بدون تردید، پرسپولیس از تمامی جهات بر حریفش برتری داشت.

 

تراکتورسازی ۱ - نساجی ۱

 

تراکتورسازی با ترکیبی کاملاً متفاوت به میدان آمد. در سیستم ۲-۵-۳ این تیم، آنتونی استوکس و هری فورستر، دو مهاجم بریتانیایی تیم، شناخت خوبی از نوع بازی یکدیگر داشتند؛ اما به‌نظر می رسید که بازیکنان تراکتورسازی هنوز با نوع حرکات این دو بازیکن، چندان آشنایی ندارند. استوکس در همان نیمه اول و با شوتی دیدنی، دروازه نساجی را باز کرد تا کیفیت خوب خود را نشان دهد. در صحنه گل، درحالی‌که همه بازیکنان فکر می‌کردند او می خواهد پاس بدهد، بدون هیچ دورخیزی، شوتی سهمگین روانه دروازه کرد که نشان از بازیکنی کاملاً حرفه‌ای داردکه به فوتبال ایران اضافه شده است.

در نیمه دوم، فورستر که به‌نظر می رسید هنوز از لحاظ فیزیکی آماده نیست، جای خود را به یوکیا سوگیتا داد. سوگیتا اولین فوتبالیست ژاپنی تاریخ فوتبال ایران است. سوگیتا نیز خود را بازیکنی باکیفیت نشان داد که تنها نیازمند زمان است تا با دیگر بازیکنان هماهنگ شود. البته سوگیتا در همین مدت کوتاه نیز ارتباط خوبی با استوکس برقرار کرده بود. درحالی‌که تراکتورسازی قصد داشت با کنترل بازی برتری خود را حفظ کند، اما ضعف خط دفاعی آنان در دفاع سه‌نفره موجب شد تا نساجی بازی را مساوی کند.خط دفاعی سه‌نفره تراکتورسازی با حضور طیبی، عبدالله‌زاده و اهل‌شاخه،  نشان دادند که در پوشش از کناره ها، ضعف بزرگی دارند. ارسال حمید رضا دیوسالار و عدم پوشش مناسب مدافعان مرکزی تراکتورسازی، موجب شد تا محمدمهدی نظری به‌راحتی گل مساوی را به‌ثمر برساند.

در دفاع، مهم‌ترین موضوع پوشش از کناره‌هاست که اصول ابتدایی فوتبال در هر سیستمی است؛ اما به‌نظر می‌رسد که مدافعان تراکتورسازی در اصول ابتدایی فوتبال هم مشکلاتی دارند. موضوعی که کار توشاک را به‌مراتب سخت‌تر می‌کند. نساجی به‌خوبی توانست از آشفتگی خط دفاعی تراکتورسازی نهایت استفاده را بکند و در دیداری خارج از خانه، به یک امتیاز شیرین دست پیدا کند.

 

نتیجه دیگر بازی‌ها:

سپیدرود رشت ۱- سپاهان اصفهان ۶

نفت آبادان ۱ - گسترش فولاد ۱

 

بازیکن سابق تیم ملی ایران
تازه چه خبر؟
بنا بر اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ جان باخته است. منابع نزدیک به خانواده شاهین...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More