شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

درخواست کمیته بین‌المللی المپیک از ایران برای برگزاری نشست مشترک درباره کشتی این کشور

 

مسؤولان کمیته بین‌المللی المپیک از کمیته ملی المپیک ایران خواستند برای شفاف‌شدن اتفاقات کشتی این کشور، تاریخ برگزاری نشست مشترک را به‌زودی اعلام کند.

خبرگزاری‌های ایران، روز یک‌شنبه دوم اردی‌بهشت‌ماه، در مطلبی در این باره نوشتند: «کمیته بین‌المللی المپیک، اسفندماه سال گذشته، با  ارسال نامه‌ای به کمیته ملی المپیک ایران، درخواست کرد به‌خاطر وقوع اتفاقات چندماهه اخیر در فدراسیون کشتی ایران و استعفای رسول خادم از ریاست این فدراسیون، نشستی پیرامون این موضوع، در مقر آن کمیته در شهر لوزان سوئیس برگزار شود که تاکنون این امر صورت نگرفته است».

اولین نامه IOC به کمیته ملی المپیک ایران، اوایل اسفندماه سال ۹۶ ارسال شده بود و حالا IOC بار دیگر از مسؤولان این کمیته خواسته است تا زمان این نشست را مشخص کنند. در این حال، شاهرخ شهنازی، دبیرکل کمیته ملی المپیک ایران هم روز شنبه اول اردی‌بهشت‌ماه، در گفت‌‌وگو با خبر ورزشی شبکه سوم سیمای جمهوری اسلامی ایران، با تأیید این خبر گفت: «در این باره با کمیته بین‌المللی المپیک در حال رایزنی هستیم و به‌زودی تاریخ این نشست مشترک را به اطلاع IOC خواهیم رساند».

کشتی ایران از پاییز سال گذشته و پس از شکست عمدی علیرضا کریمی مقابل حریف روس در رقابت‌های کشتی آزاد امیدهای جهان برای روبرو نشدن با کشتی‌گیر اسرائیلی، وارد بحران جدی شد. کمیته بین‌المللی المپیک پس از این اتفاق، به اتحادیه جهانی کشتی دستور داد که ضمن پی‌گیری جدی این پرونده، با خاطیان آن به‌شدت برخورد کند. در نهایت، اوایل ژانویه سال جاری میلادی، اتحادیه جهانی، حکم خود را درخصوص این موضوع اعلام کرد که براساس آن، علیرضا کریمی به‌مدت شش‌ماه و مربی او نیز برای دوسال از حضور در میادین کشتی محروم شدند. اتحادیه جهانی کشتی به فدراسیون کشتی ایران نیز هشدار داد درصورتی‌که این کار بار دیگر تکرار شود، عضویت این فدراسیون را به حال تعلیق درخواهد آورد.

رسول خادم، رییس فدراسیون کشتی هم به‌دلیل بی‌توجهی مسؤولان رده‌بالای نظام نسبت‌به این موضوع، نهم اسفندماه سال گذشته از سمتش استعفا داد و به‌صراحت گفت: «اگر قرار است ببازیم، باید همه باهم ببازیم». پس از این اتفاق، هیأت رییسه فدراسیون کشتی، دوبار با کناره‌گیری خادم مخالفت کرد و سرانجام او اواخر فروردین‌ماه، با پس‌گرفتن استعفایش، دوباره به فدراسیون کشتی بازگشت؛ اما او هفته گذشته، با ارسال نامه‌ای به شورای عالی امنیت ملی، از آنان خواست تا با روش‌های دیپلماتیک این موضوع مهم را حل‌وفصل کنند.

او در نامه خود نوشته بود: «از اعضای محترم شورای عالی امنیت ملی تقاضا دارم تا دیر نشده، از تعلیق کشتی و ورزش ایران جلوگیری کنید؛ چون از تیر تا آبان امسال، کشتی‌گیران ایرانی باید در هشت مسابقه مختلف جهانی شرکت کنند و در این رقابت‌ها، احتمال رویارویی با حریفان اسرائیلی وجود دارد و اگر ورزشکاران ما با رقبای اسراییلی خود روبرو نشوند، کشتی ایران به‌طور قطع و یقین، تعلیق خواهد شد».

۱۷ اسفندماه سال گذشته نیز برخی از کشتی‌گیران عنوان‌دار ایرانی، با ارسال نامه‌ای، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، از او خواستند تا برای حل این موضوع مهم، فکری اساسی کند.

 

تازه چه خبر؟
بنا بر اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ جان باخته است. منابع نزدیک به خانواده شاهین...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More