شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
هفته چهارم لیگ فوتبال برتر ایران

داربی حساس اصفهان

ٰ

درهفته چهارم لیگ برتر فوتبال ایران، تقابل امیر قلعه نویی سرمربی سپاهان با تیم سابقش ذوب آهن یکی از دیدنی‌ترین بازی‌های این هفته لیگ برتر ایران است. در تهران پرسپولیس مقابل نفت مسجد سلیمان بازی می‌کند و در شهر جم هم استقلال با پارس حنوبی این شهر دیدار می‌کند.

اما یکی دیگر از حساس‌ترین بازی‌ها در تبریز و بین تراکتورسازی و سایپا برگزار می‌شود. تنها سه هفته از لیگ برتر گذشته و جان توشاک و تراکتورسازی پس از شکست سنگین هفته گذشته مقابل استقلال وارد بحران شده‌اند. بحران تراکتور‌سازی همچون آتش زیر خاکستری است که در صورت شکست این تیم مقابل سایپا مطمئنا آتش آن شعله‌ور می‌شود که مدیران این باشگاه خصوصی باید با تدبیری کاملا حرفه‌ای با این مشکل برخورد کنند. مالک باشگاه تراکتورسازی باید صبور باشد تا کادر فنی و بازیکنان تازه وارد این تیم در آرامش با شرایط فوتبال ایران هماهنگ شوند.

نگاهی می‌‌‌اندازیم به بازی‌های حساس این هفته لیگ:

 

پنج شنبه، ۲۵ مرداد

پارس جنوبی جم- استقلال

مهدی تارتار به رغم از دست دادن چندین مهره کلیدی‌اش نسبت به فصل گذشته توانسته همچنان تیم با کیفیتی روانه مسابقات کند. در تفکرات تاکتیکی تارتار استفاده از تمامی عرض زمین مهمترین ویژگی تیم‌های تحت مربیگری او است. روح‌الله سیف‌الهی در چپ و فرشید پاداش در راست همواره لب خط بازی می‌کنند و با سرعت و تکنیک خوب خود و‌ارسال‌های مناسب ابراهیم صالحی را در محوطه جریمه صاحب موقعیت گل می‌کند. در خط دفاعی حضور محسن بنگر و حامد نورمحمدی که از مدافعین با تحربه اما پا به سن گذاشته فوتبال ایران محسوب می‌شوند می‌تواند نقطه ضعف پارس در این دیدار باشد.

استقلال پس از شکست تراکتورسازی از لحاظ روانی شرایط بسیار مناسبی دارد.

مهمترین نقطه قوت استقلال نظم تیمی این تیم دردفاع و بازی ترکیبی در زمان حمله است. نوع حرکات فرشید اسماعیلی، مرتضی تبریزی و وریا غفوری که با فضا سازی خوب روح‌الله باقری همراه است هر خط دفاعی رو به دردسر می‌اندازد.

مهمترین نقطه قوت سیستم تهاجمی استقلال پرس به حریف در یک سوم دفاعی آنان است. اما پارس جنوبی کمتر از خط دفاعی بازی‌سازی می‌کند و با توپ‌های بلند و بازی مستقیم به‌ راحتی می‌تواند این بازیکنان را از جریان بازی خارج کند. شرایط آب و‌هوایی و امکانات نه چندان مناسب شهر جم یکی دیگر از مشکلات استقلال است که می‌تواند بر نمایش این تیم تاثیر منفی بگذارد.

استقلال باید مراقب ضد حملات خطرناک پارس جنوبی جم باشد. احتمالا در این دیدار تارتار با سیستمی بسته سعی دارد تا استقلال را به زمین خودی بکشاند تا در این صورت با استفاده از توپهای بلند و سرعت بازیکنانی همچون سیف‌اللهی دروازه استقلال را تهدید کند.

از لحاظ فنی استقلال برحریفش برتری دارد اما جم نشان داده که در خانه برای هرحریفی خطرناک است.

 

 

ذوب آهن - سپاهان

جمعه ۲۶ مرداد

ذوب آهن و امید نمازی در یکی از دشوا‌رترین بازی‌های این فصل مقابل سپاهان قرار می‌گیرند. ذوب آهن با تفکرات نمازی هنوز هماهنگ نیست. سرمربی جدید ذوب آهن قصد دارد با تاکتیک حفظ توپ که تا حدودی بازیکنان ذوب آهن از فصل گذشته با این تاکتیک فاصله گرفته‌‌‌‌اند تیم‌های دیگر را تحت فشار قرار دهد. این موضوع موجب شده تا ذوب آهن در ایجاد موقعیت در یک سوم حمله مشکلاتی داشته باشد. در سیستم تک مهاجم، نبود درک متقابل ادی هرناندز تنها مهاجم این تیم با هافبک‌های ذوب آهن یکی از دلایل اصلی ضعف خط حمله شاگردان نمازی در ایجاد موقعیت گل است. سپاهان با امیر قلعه نویی تاکتیک مشخصی دارد که بازیکنان این تیم درحال هماهنگ شدن با آن هستند.

استفاده از قدرت فیزیکی و سرزنی کی‌روش استنلی به همراه سرعت ساسان انصاری و میلاد محمدی و تیزهوشی سجاد شهباز‌زاده در استفاده از توپ‌های سرگردان تاکتیک اصلی سپاهان برای گلزنی است.

سپاهان در سه دیدار گذشته تنها یکبار دروازه‌اش از روی نقطه پنالتی باز شده که نشان از سیستم خوب دفاعی این تیم است. اما دلیل اصلی آن فشار بیش از اندازه سپاهان برروی دروازه حریفان است که مانع شده تا ضعف خط دفاعی این تیم مشخص شود.

سپاهان در این دیدار به دلیل تجربه نیمکت مربی گری‌اش تیم برتر است و‌نمازی باید در تقابل با مربیان سنتی فوتبال ایران توانایی‌هایش را ثابت کند.

 

پرسپولیس - نفت مسجد سلیمان

جمعه ۲۶ مرداد

پرسپولیس در آزادی و مقابل تیم انتهای جدولی نفت مسجد سلیمان کار سختی ندارد. اما عبدالله ویسی سرمربی نفت نشان داده که در بازی دفاعی تبحر خاصی دارد. در ترکیب نفت موسی کولیبالی مدافع مورد علاقه ویسی رهبر خط دفاعی است میلاد میداوودی در خط حمله و حکیم نصاری، دو مهره تهاجمی نفت در این دیدار هستند. در سه دیدار گذشته نفت موفق به گلزنی نشده مشکلی که در این دیدار هم نقطه ضعف اصلی این تیم است. بدون تردید میداوودی که در زدن ضربات ایستگاهی تخصص دارد می‌تواند طلسم گل نزدن نفت را بشکند.

پرسپولیس در تقابل با تیم‌هایی همچون نفت که به دنبال بازی بسته و دفاعی هستند نشان داده ضعف دارد. تغییر تاکتیک پرسپولیس و استفاده از مهارت‌های فردی بشاررسن و سیامک نعمتی همراه با بازی ترکیبی گادوین متشا و علی علیپور کلید موفقیت پرسپولیس در این دیدار است. استفاده از ضربات ایستگاهی یکی دیگر از راهکارهای پرسپولیس برای رسیدن به گل است که شاگردان برانکو در هفته‌های گذشته چندان در این تاکتیک موفق نبودند.

 

 

تراکتورسازی - سایپا

جمعه ۲۶ مرداد

تراکتورسازی پس از شکست سنگین هفته گذشته مقابل سایپا در این دیدار خانگی محکوم به پیروزی است. جان توشاک باید نشان دهد بی‌دلیل سرمربی رئال‌ مادرید نبوده و این دیدار بهترین فرصت برای اوست تا قدرت رهبری خود را ثابت کند. تغییر تاکتیک تراکتورسازی به دفاع چهارنفره احتمالا یکی از راهکارهای توشاک برای ترمیم خط دفاعی‌اش است. مهمترین مشکل تراکتورسازی نبود بازیکنی جنگنده در میانه میدان است تا با درگیری‌های فیزیکی شرایط را برای بازیکنان تکنیکی همچون دژاگه و شجاعی را مهیا کند.

سایپا با علی دایی همواره غیرقابل پیش‌بینی است. مهمترین نقطه ضعف سایپا در ضد حملات حریف است. سایپا در زمان‌هایی بی محابا حمله می‌کند که مطمئنا در این دیدار کمتر این موضوع را می‌بینیم. در خط میانی سایپا مهدی ترابی نقش مهمی در سیستم تهاجمی سایپا ایفا می‌کند.اما تمامی تفکرات تاکتیکی دایی را آرش رضاوند در زمین اجرا می‌کند.

 

 

دیگر بازیهای هفته چهارم لیگ برتر ایران :

پنج شنبه ۲۵ مرداد

سپیدرود - پدیده

پیکان - گسترش فولاد

فولاد - نساجی

 

جمعه ۲۶ مرداد

نفت آبادان - استقلال خوزستان

 

بازیکن سابق تیم ملی ایران
تازه چه خبر؟
بنا بر اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ جان باخته است. منابع نزدیک به خانواده شاهین...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More