شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
تیم امید و فرهاد مجیدی قربانی تصمیمات اشتباه می‌­شوند

حسرتی به اندازه نیم قرن

 

مسوولان ورزش ایران استعداد عجیبی در سوزاندن سرمایه­‌ها دارند و در این بین فوتبالی­‌ها بیش از همه با انتخاب­ های بد موقع و اشتباه چهره‌های محبوب را تخریب می‌کنن. اتفاقی که به نظر می‌­رسد گریبان شماره ۱۰ محبوب آبی­‌های پایتخت را هم گرفته است. فرهاد مجیدی می­‌توانست با طی شدن پروسه­ ای درست به آنچه استحقاقش را دارد، دست پیدا کند، اما به نظر می‌رسد با پذیرفتن شغلی پرخطر در تیم المپیک که بسیاری از مربیان سرشناس داخلی از پذیرش آن سرباز زدند، آینده کاپیتان اسبق استقلال در خطر  است.

از کرانچار تا مجیدی

«می‌­خواهیم به المپیک صعود کنیم» جمله‌­ای تکراری است که تقریبا تمام روسای کمیته ملی المپیک و فدراسیون فوتبال در ابتدای کارشان درباره تیم ملی امید در ۴۰سال گذشته به کار برده‌اند. این بار به نظر می‌­رسید تعاملی درست میان کمیته و فدراسیون شکل گرفته است. از انتخاب حمید استیلی به عنوان مدیر تیم که با اندیشه برقراری تعادل میان کمیته ملی و فدراسیون فوتبال در تیم ملی امید اتفاق افتاد (و فوتبالی­‌ها خرسند از حضور چهره­‌ای فوتبالی در کنار تیم بودند)، تا انتخاب زلاتکو کرانچار، مربی مطرح کروات که امیدها را برای شکستن طلسم صعود به المپیک افزایش داد. اما شروع نه چندان خوب کرانچار از یک سو و مشکلات ارزی و مخالفت­ های همیشگی مسوولان غیرورزشی با حضور مربیان خارجی از سوی دیگر، پرونده زلاتکو و امیدها را خیلی زود بست.

شمشیر دولبه شماره ۱۰

یک روز یحیی گل‌­محمدی، روز بعد افشین قطبی و کلکسیونی از نام­ های بزرگ کنار هم قرار گرفتند، اما بعد از مدت‌ها بحث و کشمکش، سرانجام فدراسیون فوتبال با انتخابی بحث برانگیز همه را غافلگیر کرد و فرهاد مجیدی سرمربی تیمی شد که تقریبا نیم قرن در حسرت صعود به المپیک مانده است. نشستن فرهاد مجیدی روی نیمکت تیم ملی المپیک ایران، موافقان و مخالفان خاص خود را داشت، اما هر دو گروه روی یک موضوع اتفاق نظر داشتند و معتقد بودند رهبری تیم امید مانند شمشیر دولبه‌­ای است که می­‌تواند کاپیتان اسبق استقلال را به عرش یا فرش برساند. بسیاری این شغل را برای او زود می­دانستند و برخی از آن استقبال کردند، از تجربه پایین فرهاد صحبت شد و اینکه عدم موفقیت در این پست به معنی پایان عمر مربیگری او در همین ابتدای راه خواهد بود. هم‌بازیان سابق مجیدی هم می­ گفتند او نباید این ریسک را بپذیرد، اما مهم‌ترین واکنش، مربوط به کمیته ملی المپیک بود که در ابتدا به شدت با انتخاب مجیدی مخالفت کرد. رییس فدراسیون فوتبال اما اعتقاد دیگری داشت، مهدی تاج در برنامه ورزش و مردم، بدون توجه به سرنوشت و حساسیت کاری تیم امید گفت: «بالاخره مجیدی هم باید از یک جایی شروع می­‌کرد دیگر.»

استیلی یا مجیدی؛ مساله این است

آغاز شماره ۱۰ محبوب و تیم امید چندان خوب نبود و در ادامه هیچکس نکته‌­ای امیدوارکننده از تیم المپیک ندید. کارشناسان نسبت به آینده تیم امید هشدار دادند و از شرایط ابراز نگرانی کردند. مهدی مناجاتی سرمربی سابق تیم امید گفت:«شرایط تیم بسیار نگران کننده است. ما از پس ضعیف‌ترین رقبا هم برنمی­‌آییم و تجربه من می­ گوید باز هم المپیک قرار است به رویا تبدیل شود.»

مجیدی بارها از فدراسیون درخواست دستیار اسپانیایی کرد، اما هیچ‌ وقت توافقی صورت نگرفت، تا دستیار سابق کی­روش از آمریکا به ازبکستان سفر کند، دستیار مجیدی شود و در شکست ۴ گله امیدها نیز در کنار تیم باشد. اوضاع فنی تیم اما تمام مشکلات امیدها نیست و این روزها آتش اختلاف بین مجیدی و استیلی هم بالا گرفته است. مجیدی می­‌گوید در کارم دخالت می­‌کنند و اختیار ندارم. سرمربی توپ را به زمین مدیر تیم انداخته و استیلی هم سعی کرده با سکوت رسانه‌­ای کار را در کمیته فنی دنبال کند.

 در این بین مهدی تاج نیز آنقدر درگیر موضوع ورود زنان، دختر آبی، لیگ نامنظم و پرداخت پول ویلموتس است که ظاهرا وقت چندانی برای ورود به مقوله تیم امید ندارد. آنچه مشخص است دو قطبی کمیته فنی و تاج شکل گرفته است، تاج همچنان از مجیدی حمایت می‌کندو استیلی از حمایت تمام قد کمیته فنی سود می­‌برد. دعوایی که ظاهرا به خروج یکی از دو ستاره سابق سرخابی از تیم امید ختم خواهد شد، اما فعلا به جایی نرسیده است.

تیم المپیک؛ بچه سر راهی کمیته ملی

دعوای کمیته و فدراسیون فوتبال بر سر مالکیت و تصمیم گیری برای تیم امید موضوع تازه­‌ای نیست و همیشه اخباری از این دست وجود داشته است. استیلی در مصاحبه ­ای مدعی شد کمیته ملی المپیک هیچ کمکی به امیدها نمی‌کند، اما خزانه­‌دار کمیته، ادعای مدیر تیم را رد کرد و ادعا می­کند بارها و در مقاطع مختلف به تیم امید کمک مالی شده است. از سویی مهدی تاج چندین درخواست کمک مالی از کمیته ملی المپیک را رسانه‌­ای کرده و مدعی شده حمایت چندانی از تیم نشده است. به طور مشخص کمیته ملی از ابتدا با انتخاب مجیدی مخالف بود و در شرایط فعلی که حال تیم امید چندان خوب نیست، سیاست سکوت در پیش گرفته تا در ناکامی احتمالی تیم، توپ را به زمین فدراسیون بیندازد.

حسرتی برای نیم قرن

هفته اول مهر ماه مسابقات قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا (انتخابی المپیک) قرعه­ کشی می­‌شود و ایران حریفان خود را برای بازی­‌های انتخابی که از هجدهم دی ماه در تایلند آغاز می‌شود، می‌شناسد. امیدهای ایران در سید چهارم قرار دارند و باید مقابل رقبایی قرار بگیرند که از مدت‌ها قبل با بهترین امکانات و مربیان سرشناسی همچون گاس هیدینگ (سرمربی تیم المپیک چین) خود را برای صعود به المپیک مهیا می‌کنند. تیم المپیک ایران اما با سرمربی جوان و کم تجربه، اوج اختلافات در کادر تیم، بدون پشتوانه مالی و برنامه‌ای دقیق به سوی بازی­های انتخابی می‌­رود. اتفاقی که می­تواند یک ستاره­‌سوزی دیگر در عرصه مربیگری برای فوتبال ایران باشد و البته حسرت صعود به المپیک را نیز به چیزی در حدود نیم قرن برساند.

 

 

 

 

خبرنگار ورزشی
تازه چه خبر؟
بنا بر اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ جان باخته است. منابع نزدیک به خانواده شاهین...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More