شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
پاختاکور ۱ - پرسپولیس ۰

حذف فینالیست سال گذشته از لیگ قهرمانان آسیا

 

در هفته پنجم لیگ قهرمانان آسیا و در گروه D این دوره از مسابقات پاختاکور ازبکستان میزبان پرسپولیس بود. پرسپولیس که فصل گذشته فینالیست این مسابقات بود برای اینکه بتواند امیدهایش را برای صعود به مرحله بعدی مسابقات را زنده نگه دارد نیازمند یک امتیاز بود.

برانکو ایوانکوویچ که از قدرت تیمی پاختاکور به خوبی آگاهی داشت با انتخاب سیستم ۲-۴-۴ کلاسیک ( خطی) سعی داشت با تفکری تدافعی ابتدا به دنبال بسته شدن دروازه تیمش باشد.

در ترکیب خط میانی احمد نوراللهی و کمال کامیابی نیا دو هافبک دفاعی بودند و در کناره‌ها هم سیامک نعمتی و سروش رفیعی انجام وظیفه می‌کردند.

در ترکیب مورد نظر برانکو علی علیپور و امید عالیشاه دو مهاجم بودند که عالیشاه وظیفه داشت در صورت نیاز به خط میانی برگردد و در نیمه اول سیستم دفاعی پرسپولیس به ۱-۵-۴ تغییر می‌کرد.

پرسپولیس با پشت سر گذاشتن فصلی سخت و‌دشوار و حضور در چهار تورنمنت در پایان فصل جاری کاملا خسته نشان می‌داد.استراتژی مورد نظر برانکو در نیمه اول که بسته نگه داشتن دروازه تیمش بود کاملا جواب داد. پاختاکور در سیستم ۱-۳-۲-۴ و با سود جستن از جلال‌الدین ماشاریپوف در چپ که بدون تردید بهترین بازیکن زمین بود و‌همکاری او با دراگان چران صربستانی که به عنوان بازیساز اصلی پشت تک مهاجم این تیم( مراد بیکمایف) بازی می‌کرد قصد داشتند از مرکز خط دفاعی پرسپولیس به گل برسند.

اما حضور پرتعداد بازیکنان خط میانی پرسپولیس و آرایش مناسب چهار مدافع این تیم به رهبری جلال حسینی موجب شده بود تا پاختاکور هیچ موقعیت خطرناکی نداشته باشد.

پس از شروع نیمه دوم و زمانیکه پاختاکور متوجه شد که توان باز کردن دفاع فشرده پرسپولیس از عمق را ندارد بازی را به کناره‌ها برد و با ارسالهای مدافعین کناری‌اش به دنبال گلزنی بود. در چنین دقایقی بدون تردید جلال حسینی ستاره اصلی میدان بود که با قدرت رهبری و سرزنی اش تمامی ارسالهای پاختاکور را دفع می‌کرد. در حالیکه پرسپولیس در دفاع مستحکم بود و در ضد حملات و ضربات ایستگاهی برروی دروازه پاختاکور خطرناک نشان می‌داد. بیست دقیقه پایانی خستگی در بازیکنان پرسپولیس خود را نشان داد و برانکو با تعویض رفیعی، عالیشاه و اضافه کردن بودیمیر و ترابی سعی داشت تا تعادل لازم را در بازی برقرار کند. اما شوتا آرولادزه سرمربی پاختاکور هم دست به کار شد. تعویض بیکمایف و به میدان فرستادن ایگور سرگی‌‌یف جوان و سرعتی نشان می‌داد که آرولادزه نیز به ضعف بدنی بازیکنان پرسپولیس پی‌برده است.

دقیقه ۸۵ و در حالی که تا پیش از این دفاع فشرده پرسپولیس هیچ فضایی به بازیکنان پاختاکور نداده بود ماشاریپوف در سمت راست صاحب توپ شد و با حرکت به مرکز زمین فضای لازم را در سمت راست برای سرگی‌یف فراهم کرد. در این صحنه در حالیکه شیری ماشاریپوف را تعقیب می‌کرد نعمتی باید فضایی را که با حرکت شیری بوجود آمده بود را پوشش می‌داد اما خستگی نعمتی در این صحنه کاملا مشخص بود. ماشاریپوف در مرکز زمین دراگان را صاحب توپ کرد و او نیز با دیدی عالی سرگی‌یف را در موقعیت گلزنی قرار داد. در حالیکه حسینی قصد داشت مانع ار شوتزنی سرگی‌یف شود شوت او با برخورد به حسینی از روی دستان بیرانوند وارد دروازه شد.

پس از این گل پرسپولیس سراپا حمله شد و تا حدودی هم خوش شانس بود که بیرانوند تک به تک دیگری را در تقابل با سرگی‌یف مهار کرد تا حذف فینالیست فصل گذشته لیگ قهرمانان آسیا تلخ‌تر نشود

 

 

بازیکن سابق تیم ملی ایران
تازه چه خبر؟
بنا بر اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ جان باخته است. منابع نزدیک به خانواده شاهین...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More