شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
همه چیز درباره تاریخچه و گروه‌بندی کوپا آمریکا

جنگ فوتبالی در آمریکای جنوبی

با پایان رقابت‌های فوتبالی در قاره‌های مختلف، حالا نگاه فوتبال دوستان به آمریکای جنوبی خیره شده است. جایی که تیم‌های جذاب این قاره برای قهرمانی در کوپا آمریکا به میدان می روند و برای ۳هفته هیجان فوتبال را در تعطیلات تابستان زنده نگه می دارند. از روز جمعه (چهاردهم ژوئن) برزیل میزبان چهل وششمین دوره مسابقات جام ملتهای آمریکای جنوبی موسوم به (کوپا آمریکا) است که آخرین دوره برگزاری آن به شکل کنونی خواهد بود چرا که از سال بعد رقابت‌های کوپا آمریکا با شکل برگزاری لیگ ملت‌های اروپا منطبق خواهد شد و با فرمت جدیدی برگزار می شود.

کار؛ کار انگلیس ها بود

وقتی کارگران انگلیسی اوقات فراغتشان را در بوینس آیرس با بازی فوتبال سپری میکردند، مردم آرژانتین با این رشته جذاب آشنا شدند و مقدمه ای شد تا در سال ۱۸۸۷ میلادی اولین تیم باشگاهی آمریکای جنوبی به نام (خیمناسیا) در بوینسآتاسیس شود. آرژانتینی ها خیلی‌ زود شیفته فوتبال شدند و ۶سال بعد آنها اولین کشور آمریکای جنوبی بودند که فدراسیون فوتبال داشتند و مقدمه ای شد بر ظهور ستاره‌های بزرگ دنیای فوتبال که قرار بود روزی گرانترین ستارههای دنیای فوتبال شوند. فوتبال در آمریکای جنوبی خیلی زود شکل گرفت و فدراسیون‌های ملی یکی پس از دیگری تاسیس شدند.

اروگوئه اولین قهرمان کوپا

در سال ۱۹۱۰ و برای صدمین سالگرد انقلاب آرژانتین، این کشور به همراه شیلی و اروگوئه اولین تورنمنت فوتبالی در آمریکای جنوبی را برگزار کردند که بسیاری معتقدند این تورنمنت، اولین جام ملتهای آمریکای جنوبی بود که البته در آمار و ارقام فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) محاسبه نشده است. ۶سال بعد اما با همان بهانه پیروزی انقلاب و این بار با حضور چهار تیم برزیل، آرژانتین، اروگوئه و شیلی این رقابت‌ها یک بار دیگر برگزار شد و در پایان، اروگوئه به عنوان قهرمانی رسید تا اولین قهرمان رقابت‌های قاره آمریکای جنوبی لقب بگیرد. در ۴۵ دورهای که این رقابتها کوپا آمریکا برگزار شده است اروگوئه ۱۵بار موفق به کسب عنوان قهرمانی شده و از این حیث رکورددار است و بعد از آن آرژانتین با ۱۴ عنوان قهرمانی در رتبه دوم قرار دارد.

پیشنهاد ریواداویا و پیدایش کنفدراسیون

کوپا آمریکا از سال ۱۹۱۶ و با تاسیس کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی، شکل جدیدی به خود گرفت. تا پیش از تاسیس این  کنفدراسیون که با پیشنهاد (هکتور ریواداویا) رئیس فدراسیون فوتبال ارورگوئه راه‌اندازی شد، رقابت‌های کوپا آمریکا به شکل لیگ انجام می‌شد. با تاسیس کنفدراسیون این رقابت ها شکل جدیدی به خود گرفت و به این ترتیب در سال ۱۹۱۶اولین دوره جام ملت‌های آمریکای جنوبی برگزار شد و باز هم اروگوئه فاتح اولین دوره رسمی رقابت ها شد.

سال‌های حاشیه و انصراف

جام ملت‌های آمریکای جنوبی سالها با ۴ تیم برگزار شد اما نهایتا در سال ۱۹۲۱ و با پیوستن پاراگوئه به کنفدراسیون آمریکای جنوبی، تعداد تیمها به عدد ۵ رسید تا رقابتها با جذابیت بیشتری برگزار شود اما این روند زیاد طول نکشید. در فاصله سالهای ۱۹۲۵ تا ۱۹۴۰فوتبال در آمریکای جنوبی با حواشی و اتفاقات متعددی همراه بود. در سال ۱۹۲۵ و با اختلافاتی که در کنفدراسیون به وجود آمد تیمهای آرژانتین و پاراگوئه از حضور در جام ملتها انصراف دادند تا جام تنها با حضور ۳تیم برگزار شود. یک سال بعد کلمبیا و بولیوی هم به اتحادیه فوتبال آمریکای جنوبی پیوستند و در یک دوره ۱۵ساله، بزریل به دلیل اوج گرفتن اختلافاتش با کنفدراسیون آمریکای جنوبی، ۶بار از حضور در این رقابتها انصراف داد.

جامی که ۶ماه طول کشید

در دهه ۱۹۴۰ جام ملتهای آمریکای جنوبی شکل منظم و سازمان یافته ای به خود گرفت. در این سال شیلی میزبان مسابقات بود و تا سال ۱۹۴۹ تغییرات مهمی در مسابقات صورت گرفت، رقابت‌ها از فرمت لیگ خارج و به صورت گروهی و با برگزاری بازی فینال انجام شد. در سال ۱۹۷۵ جام ملتهای آمریکای جنوبی به جالبترین شکل ممکن برگزار شد. ۱۰تیم در رقابتها حضور داشتند اما به دلیل مشخص نبودن میزبان، بازیها به صورت دورهای در ۱۰کشور و به صورت لیگ قارهای برگزار شد که ۶ماه به طول انجامید.

اولین دوره کوپا آمریکا به شکل نوین

همزمان با تغییراتی که فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) در شکل برگزاری جام جهانی و همچنین اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) در مسابقات جام ملتهای اروپا ایجاد کردند، فوتبال در آمریکای جنوبی نیز با تغییرات گستردهای همراه شد و در سال ۱۹۸۷ کوپا آمریکا به شکل امروزی تغییر پیدا کرد. مسابقات با میزبان مشخص، تعداد تیمهای مشخص و البته هر دو سال یکبار انجام شد و جرایم و محرومیت های سنگینی برای انصراف تیم ها در نظر گرفته شد. مسابقات جام ملتهای آمریکای جنوبی در همین سال به (کوپا آمریکا) تغییر نام داد و آرژانتین اولین میزبان این رقابتها شد.

میهمانانی از آسیا و آمریکا

عجیب ترین تصمیمی که مسئولان کنفدراسیون آمریکای جنوبی برای کوپا آمریکا گرفتند، اضافه کردن میهمانانی از قاره آسیا و آمریکا بود. از سال ۱۹۹۳ و با تصمیم سران کنفدراسیون مقرر شد با دعوت از تیم‌های ملی آمریکا و مکزیک، رقابتهای کوپا آمریکا با ۱۲تیم برگزار شود. چند سال بعد اما با حذف تیمهای آمریکایی از رقابتهای کوپا، پای تیمهای آسیایی به این تورنمنت باز شد. رقابت‌های کوپا آمریکا در سال ۲۰۱۹ نیز ژاپن و قطر (به عنوان قهرمان آسیا) را در خود میبیند.

۶ ورزشگاه آماده میزبانی

برزیل با ۶ ورزشگاه مدرن که در سال ۲۰۱۴ و برای جام جهانی آماده شده بودند، میزبانی کوپا آمریکا را بر عهده دارد و در این بین ورزشگاه تاریخی (ماراکانا) که گنجایشش بعد از بازسازی به ۷۵هزار نفر کاهش پیدا کرد، یکی از مهمترین ورزشگاه‌های میزبان خواهد بود. استادیوم های (مورومبی در سائوپائولو)، (مینیرائو در بلوهوریزنته)، (دوگرمیو در پورتو آلگره)، (آرنا فونته نووا در سالوادور) و (آرنا کورینتیانس در شهر سائوپائولو) دیگر ورزشگاههای میزبان چهل و ششمین دوره کوپا آمریکا خواهند بود.

 گروه‌بندی کوپا ۲۰۱۹

مسابقات کوپا آمریکا در سال ۲۰۱۹ در ۳ گروه چهار تیمی برگزار خواهد شد. در گروه یک تیم‌های برزیل، بولیوی، ونزوئلا و پرو حضور دارند. در گروه دوم مسابقات تیم‌های آرژانتین، کلمبیا، پاراگوئه و قطر جای گرفته‌اند و در گروه سوم نیز تیمهای اروگوئه، اکوادور، ژاپن و شیلی قرار دارند. بازی‌ها روز جمعه ۱۴ژوئن (۲۴خرداد) آغاز خواهد شد و با برگزاری فینال در روز یکشنبه ۷جولای (۱۶تیر) به پایان می‌رسد.

خبرنگار ورزشی
تازه چه خبر؟
بنا بر اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ جان باخته است. منابع نزدیک به خانواده شاهین...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More