شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
شروع طوفان ایران در جام‌جهانی

جشن و پایکوبی در خیابان‌های ایران پس از برد یوزهای ایرانی در برابر شیرهای اطلس

 

دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و مراکش در بازی‌های جام‌جهانی، با برتری یوزهای پارسی خاتمه یافت.

در ادامه مرحله مقدماتی این دوره از مسابقات جام‌جهانی، عصر روز جمعه، بیست‌وپنجم خرداد (۱۵ ژوئن) در گروه دوم، تیم‌های ملی فوتبال ایران و مراکش در ورزشگاه «کرستوفسکی» شهر سن‌پترزبورگ روسیه و به قضاوت «جونیت چاکر»، داور ترکیه‌ای، به مصاف هم رفتند که این دیدار جذاب و دیدنی، با پیروزی یک به صفر ایران خاتمه یافت و شاگردان کارلوس کی‌روش، بیست‌ویکمین دوره جام‌جهانی را با یک برد شیرین و تاریخی آغاز کردند.

تیم‌ملی ایران در این دیدار، با ترکیب علیرضا بیرانوند، احسان حاج‌صفی، روزبه چشمی، مرتضی پورعلی‌گنجی، رامین رضاییان، مسعود شجاعی، امید ابراهیمی، وحید امیری، کریم انصاری‌فرد، علیرضا جهانبخش و سردار آزمون رودرروی «شیرهای اطلس» قرار گرفت. ملی‌پوشان ایرانی درطول جریان بازی، یک رقابت شانه‌به‌شانه با حریف قدرتمند خود به نمایش گذاشتند و یک لحظه برابر بازیکنان سرشناس مراکشی، پا پس نکشیدند.

نیمه اول این بازی، با برتری مراکش آغاز شد و بازیکنان این تیم برای رسیدن به گل برتری، حملات زیادی را روی دروازه ایران تدارک دیدند که این حملات با بی‌دقتی مهاجمان آن تیم و خروج‌های به‌موقع علیرضا بیرانوند در درون دروازه، راهی به دروازه ایران پیدا نکرد. در ادامه، تیم ایران رفته‌رفته از زیر حملات مراکش خارج شد و حملات پراکنده‌ای را روی دروازه مراکش پی‌ریزی کرد که در بهترین موقعیت، سردار آزمون در اواسط این نیمه، یک فرصت عالی تک‌به‌تک را در درون محوطه جریمه مراکش به‌هدر داد و بهترین فرصت گل این نیمه، به‌راحتی از دست رفت تا آه از نهاد تماشاگران ایرانی حاضر در ورزشگاه به هوا بلند شود. درنهایت نیمه نخست، با تساوی بدون گل خاتمه یافت.

با آغاز نیمه دوم، این مراکش بود که نبض بازی را در دست گرفت و بازیکنان آن تیم، حملات احساسی و بی‌برنامه‌ای را روی دروازه ایران انجام دادند؛ اما حملات شیرهای اطلس، ثمری برای آن‌ها دربرنداشت. در ادامه، این تیم ایران بود که بر بازی مسلط شد و روی فرارهای علیرضا جهانبخش و بازی‌سازی امید ابراهیمی، چندبار دروازه مراکش را مورد حمله قرار داد که نتوانست قفل دروازه رقیب را باز کند.

درنهایت، درحالی‌که بازی در وقت‌های تلف‌شده در جریان بود، ایران به گل برتری بازی رسید. در دقیقه ۹۴ خطای گوشه محوطه جریمه مراکش را احسان حاج‌صفی به زیبایی روی دروازه مراکش فرستاد که بوداهوز، مدافع مراکش، با ضربه سر و به اشتباه، دروازه خودی را باز کرد و تیم ایران را پیش انداخت. در ادامه، مراکش دیگر وقتی نداشت که گل خورده را جبران کند و این بازی دیدنی با برتری یک به صفر ایران خاتمه یافت تا یوزهای پارسی، شیرهای اطلس را در قلب روسیه شکار کنند. تیم‌ملی ایران با این برد با ارزش، سه‌امتیازی شد و در صدر جدول رده‌بندی قرار گرفت و مراکش هم در قعر جدول جای‌گرفت.

تیم‌ملی ایران در دومین دیدار خود در مرحله مقدماتی، روز چهارشنبه سی‌ام خرداد (۲۰ ژوئن) در ورزشگاه «کازان آرنا» در شهر کازان روسیه به مصاف اسپانیا می‌رود.

 

جشن و پایکوبی در خیابان‌های ایران

پیروزی تیم ملی ایران در برابر مراکش اما فرصتی بود برای میلیون‌ها ایرانی که در شهرهای مختلف ایران به خیابان بیایند و به شادی و پایکوبی بپردازند، رقص و آوازی که با هنجارهای حاکم در ایران مغایر است.

و مردمی که نمیتوانستند در خانه بند شوند به خیابان ها آمدند تا با شادی و پایکوبی از این فرصت برای بدل کردن خیابانهای اغلب شهرهای ایران به یک پارتی بزرگ استفاده کنند.

شبی که خبری از پلیس و گشت و ماموران مختلف نبود و مرد و زن در خیابان‌ رقصیدند و هنجارهای جمهوری اسلامی را زیرپا گذاشتند.

اما در پس این رقص و شادی همگانی، بار دیگر گسست ارزش‌ها و هنجارها خود را نشان داد: حقوق زنان، آزادی‌های فردی و اجتماعی، سانسور در تلویزیون و نیاز به شادی و تخلیه هیجانی. زنانی که به استادیوم رفتند تا بازی ایران و مراکش را تماشا کنند با پرچم‌های مختلف، دیدگاه‌های متفاوتی را بیان کردند، از مطالبه برای ورود زنان به استادیوم‌ها که یکی از ابتدایی‌ترین خواسته‌هاست تا نفی پرچم جمهوری اسلامی با در دست گرفتن پرچم سه رنگ یا پرچم شیروخورشید نشان.

رسانه‌های حکومتی در داخل کشور اگر چه ترجیح دادند موضعی درباره ساعت‌ها رقص و پایکوبی در خیابان‌های ایران نگیرند اما این پیروزی را به یک پیروزی دیپلماتیک با توجه به تحریم‌ها، تحویل ندادن کفش‌های نایکی و قطع روابط دیپلماتیک مراکش با ایران ربط دادند.

مخالفان جمهوری اسلامی اما در رسانه‌های اجتماعی این رقص و پایکوبی را نشانه‌ای از خواست عمومی برای مطالبات اجتماعی و سیاسی دمکراتیک می‌خوانند.

یک شب شاد در ایران، برای مردمی که حالا با مشکلات اقتصادی بیشتری رو در رو هستند و نشانه‌های مخالفت با وضع موجود هر روز نه تنها در رسانه‌های اجتماعی بلکه در اعتراضات مختلف خود را نشان می‌دهد، شبی که برای برخی زمانی‌ست برای نمایش اعتراضی متفاوت.

 

 

 

تازه چه خبر؟
بنا بر اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ جان باخته است. منابع نزدیک به خانواده شاهین...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More