شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جدال نهایى مورینیو و ونگر

 

 

منچستر یونایتد ٢ - آرسنال ١

در هفته سى‌و‌ششم لیگ‌برتر فوتبال انگلستان، منچستریونایتد میزبان آرسنال بود.

تقابل آرسن ونگر و ژوزه مورینیو همیشه و در همه حال، جذاب و دیدنى است؛ اما پس از خبر کناره‌گیرى ونگر در پایان فصل از آرسنال و در آخرین تقابل او به‌عنوان سرمربى آرسنال با مورینیو، حساسیت و جذابیت این بازى، دوچندان شده بود.

برخورد دوستانه دو مربى پیش از بازى که کمتر در گذشته شاهد آن بوده‌ایم و برخورد صمیمانه و گرم آلکس فرگوسن، مدیر باشگاه منچستر یونایتد و مربى افسانه‌اى این تیم، با آرسن ونگر، نشان‌دهنده جایگاه خاص آرسن ونگر در تاریخ لیگ‌برتر فوتبال انگلستان است.  

 

فلسفه مورینیو و ونگر

دو مربی با دو تفکر و فلسفه کاملاً متضاد که هر دو از استثناهاى تاریخ فوتبال محسوب می‌شوند و تأثیرگذارى آنان در تاریخ فوتبال غیرقابل انکار است، همیشه دیدنى است.  

ونگر، مربى کمال‌گرا و پرو اکتیو است که تحت هر شرایطى و در سخت‌ترین زمان ممکن هم به‌دنبال اجراى تفکرات تاکتیکى خود در زمین است. در سیستم مورد نظر ونگر، در دست گرفتن ابتکار عمل و تحت فشار قرار دادن تیم مقابل، مهم‌ترین فاکتور است. در این تاکتیک، حفظ توپ و استفاده ار پاس‌هاى کوتاه و بازى ترکیبى براى رسیدن به گل، در اولویت است. در این فلسفه، حمله‌کردن و تحت فشار قرار دادن حریف، بهترین دفاع است. آرسنال تحت مربی‌گرى ونگر، با تحت فشار قرار دادن حریف، آنان را مجبور به اشتباه مى‌کند و درنهایت از اشتباه آنان، به پیروزى مى‌رسد.

اما مورینیو کاملاً متفاوت عمل مى‌کند. مورینیو عمل‌گرا و رى‌اکتیو عمل مى‌کند که کاملاً در تضاد با ونگر است. در تفکرات تاکتیکى مورینیو، رسیدن به پیروزى به هر روشى جایز است؛ استفاده از پاس‌هاى بلند و بازى مستقیم و فیزیکى و تخریب تاکتیک تیم مقابل، نمونه‌اى از فلسفه مربی‌گرى مورینیو است. در دیدار یک‌شنبه، نهم اردی‌بهشت‌ماه نیز اضافه‌شدن مروان فلینى و استفاده‌از بازى مستقیم و توپ‌هاى بلند، یونایتد را به پیروزى رساند که نمونه‌اى از تفاوت فلسفه مربی‌گرى او با ونگر است؛ اما بستن تمامى فضاهاى منتهى‌به گل و بسته نگه‌داشتن دروازه، اولین و مهم‌ترین فاکتور این فلسفه است. در بازى با تیم‌هاى قدرتمند، مورینیو اعتقاد دارد با فشار همه‌جانبه حریف به تیم‌هاى تحت مربی‌گرى او، سیستم دفاعى آنان فاقد نظم و انضباط لازم خواهد بود و در واقع براى بازکردن دفاع حریف، لازم نیست به آنان فشار وارد کرد؛ بلکه فضاى لازم براى رسیدن به دروازه آنان به‌راحتى دردسترس است. در این تاکتیک، پس‌گرفتن توپ و رفتن به حمله با کمترین ضربه ممکن، در اولویت قرار دارد.

مورینیو به همین دلیل، همواره درمقابل تیم‌هاى قدرتمند، نتایج بهترى کسب مى‌کند؛ اما در تقابل با تیم‌هایى که ضعیف‌ترند و دفاعى بازى مى‌کنند، تا حدود زیادى مشکل دارد.

 

ترکیب منچستر یونایتد

یونایتد با ترکیب ٣-٣-٤ و استفاده از پل پوگبا درکنار آندره هررا و ماتیچ، به‌دنبال کنترل جریان بازى در میانه زمین بود. در این سیستم، پوگبا آزادى عمل بیشترى داشت؛ اما هررا و ماتیچ حتماً باید به وظیفه تاکتیکى خود عمل مى‌کردند و با پوشش در جلوى خط دفاعى، مانع از نزدیک‌شدن حریف به دروازه دى‌خیا مى‌شدند.

 

ترکیب آرسنال

آرسنال نیز با ٣-٣-٤ به میدان آمد. به دلیل بازى حساس روز پنج‌شنبه آینده آرسنال مقابل اتلتیکومادرید در لیگ اروپا، بیشتر بازیکنان کلیدى این تیم مانند مسوت اوزیل، جم ویلشر و آلکساندر لاکازت در ترکیب اصلى قرار نگرفتند و آرسنال با بازیکنان جوان و نیمکت‌نشین خود مانند نلسون، نایلس و آئوبى به میدان آمد.

 

ترکیب دو تیم آرسنال و منچستریونایتد در این بازی

 

با توجه به شرایط دو تیم در جدول رده‌بندى، بازى حساسیت زیادى نداشت. منچستر یونایتد رتبه دومى خود را قطعى کرده است و آرسنال هم در رتبه ششم جدول، دیگر امیدى به کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا ندارد.

 

پل پوگبا:

در ترکیب یونایتد، بدون تردید پوگبا در هفته‌هاى گذشته، تأثیرگذارترین بازیکن بود. در گل اول این تیم، حرکت ساده و اصولى او، نشان داد در فوتبال همچنان اصول ابتدایى چه اندازه مهم است. پاس و حرکت در فوتبال از رده پایه به بازیکنان آموزش داده مى‌شود. در صحنه‌اى که پوگبا توپ را به لوکاکو سپرد، حرکت عالى او به محوطه جریمه، درنهایت منجربه گل اول بازى شد. پاس و حرکت، تاکتیکی بسیار ساده‌ در فوتبال است، اما همین سادگى در بالاترین سطح از فوتبال، بیشترین تأثیرگذارى را دارد.

 

گرانیت ژاکا:

ژاکا بازیکن سوییسى آرسنال، به‌عنوان کاپیتان جدید این تیم، یکى‌از بهترین بازیکنان میدان بود. ژاکا وظیفه سازمان‌دهى و مدیریت تیم جوان آرسنال را به‌عهده داشت. صرف‌نظر از اشتباه او در گل اول آرسنال که پوگبا را گم کرد و از او غافل شد، اما در تمامى دقایق بازى، نقش مدیریت خود را به شایستگى انجام داد.

گل تساوى آرسنال نیز از قطع توپ عالى ژاکا و سپردن توپ به هنریک مخیتاربان به‌دست آمد. زمان ترانزیشن مثبت (زمانى که از دفاع به حمله مى‌روید)، بهترین زمان براى رسیدن به گل است و درحالی‌که خط دفاعى یونایتد کاملاً غافل‌گیر شده بود، مخیتاریان از پاس ژاکا و با پاس دقیق به او، بازى را به‌تساوى کشاند.

 

مروان فلینى:

هافبک بلژیکى و نه‌چندان محبوب تماشاگران منچستریونایتد، یک‌بار دیگر فرشته نجات مورینیو شد. در ابتدا اشاره کردم که در تفکرات مورینیو، پیروزى با هر تاکتیکى قابل قبول است. استفاده از پاس بلند و قدرت سرزنى فلینى، نمونه‌اى از تفکرات مورینیو براى رسیدن به پیروزى است که فلینى در دقیقه ٩٤ عامل اصلى آن بود. در فصل جارى، فلینى در پلان‌بى مورینیو براى رسیدن به گل، نقش غیرقابل انکارى دارد.

 

سرزنی فلینی در فلینى در دقیقه ٩٤

 

نتیجه‌گیرى

مورینیو برخلاف سال‌هاى گذشته، نتوانسته در دومین فصل حضورش در یک باشگاه، به مقام قهرمانى برسد و به‌رغم نتایج خوبى که این تیم در لیگ برتر کسب کرده است، اما هواداران یونایتد از نوع بازى این تیم، چندان راضى نیستند. در فلسفه فوتبال یونایتد، حملات همه‌جانبه و فوتبال تهاجمى و پرهیجان، جزئى جدانشدنى از تاریخ این باشگاه است؛ اما یونایتد تحت مربی‌گرى مورینیو، تاحدودى متفاوت بازى مى‌کند.

اما نکته قابل توجه در نوع بازى آرسنال، از زمانى پیدا شده است که ونگر اعلام کرده است که فصل آینده این تیم را ترک مى کند.

بازیکنان آرسنال به‌رغم شکست در این دیدار و یا تساوى مقابل اتلتیکومادرید در لیگ اروپا، با همه وجود بازى مى‌کنند و نشان داده‌اند که نسبت‌به ناکامى آرسنال در فصل جارى، احساس مسؤولیت مى‌کنند و به‌نوعى خود را مقصر اصلى جدایى ونگر مى‌دانند.

 

بازیکن سابق تیم ملی ایران
تازه چه خبر؟
بنا بر اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ جان باخته است. منابع نزدیک به خانواده شاهین...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More