شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
رویکرد متفاوت استقلال و پرسپولیس در نقل و انتقالات

ثبات جواب می دهد یا جوانگرایی؟

 

کارشناسان معتقدند که عملکرد هوشمندانه یک باشگاه در فصل نقل و انتقالات موفقیت تیم فوتبال آن باشگاه را در لیگ برتر ایران تضمین میکند.

در شرایطی که هنوز تکلیف لیگ نوزدهم مشخص نشده و هیچ کس نمی داند فصل جدید لیگ ایران چه زمانی شروع می شود؟ ۱۶ باشگاه لیگ برتری همچنان به فعالیت در بازار نقل و انتقالات مشغولند.

در این پنجره نقل و انتقالات به صورت سنتی همه نگاهها به استقلال و پرسپولیس است. این دو باشگاه رویه ای متفاوت در این مقطع اتخاذ کردند. هر دو باشگاه سرمربی فصل قبل خود را در کنارشان ندارند. استقلالیها در اواخر فصل گذشته وینفرد شفر آلمانی را کنار گذاشتند، پرسپولیسیها هم با جدایی برانکو ایوانکوویچ روبرو شدند.

استقلال پس از پایان فصل، فعالیت خود را در بازار شروع کرد و نکته قابل توجه خروجیهای پرتعداد این تیم است. استقلال تا به امروز با جدایی قطعی حدودا 15 بازیکن خود روبرو شده است. احتمال جدایی روزبه چشمی و پژمان منتظری هم بسیار زیاد است. استقلال در حالی این تعداد بازیکن را از دست داده است که فعلا هفت بازیکن خریده؛ محمد بلبلی، علی دشتی، سیاوش یزدانی، میلاد باقری، مسعود ریگی، شیخ دیاباته، آرش رضاوند. کار استقلال در بازار البته تمام نشده است و این تیم در ادامه دو، سه بازیکن دیگر جذب خواهد کرد. بیشتر خریدهای استقلال بازیکنان جوانی هستند که در فصل گذشته لیگ برتر خوش درخشیدند.

خسرو حیدری، گادوین منشا، اسماعیل گونسالوس، امید نورافکن، مهدی رحمتی، الهیار صیادمنش، محسن کریمی، همام طارق، آیاندا پاتوسی، آرمین سهرابیان، روزبه چشمی و پژمان منتظری مهمترین جدا شده‌های استقلال به شمار می روند. با این حساب حدود چهل درصد ترکیب اصلی استقلال نسبت به فصل قبل دستخوش تغییر خواهد شد؛ یک خانه تکانی قابل توجه.

پرسپولیس؛ کم تغییر

در اردوگاه پرسپولیس شرایط کاملا متفاوت است. ماریو بودیمیر از این تیم جدا شد و باشگاه هم به دلیل پُربودن فهرست بازیکنان، سروش رفیعی و شایان مصلح را کنار گذاشت. در آنسو وحید امیری، فرشاد احمدزاده و محمدحسین کنعانی زادگان خریدهای اصلی پرسپولیس محسوب میشوند. هر سه بازیکن سابقه حضور در پرسپولیس را داشتند و به این تیم برگشتند. این تیم البته چند بازیکن جوان هم خریده است. طبق گفته مسئولان باشگاه پرسپولیس، این تیم در ادامه فعالیتهای در پنجره تابستانی یک مهاجم خواهد خرید و یک بازیکنش هم در فهرست مازاد قرار میگیرد. به احتمال فراوان ترکیب اصلی پرسپولیس نسبت به فصل قبل یکی، دو تغییر بیشتر نخواهد داشت و همان ترکیب آشنای سالهای اخیر است.

ثبات برای پرسپولیس و دگرگونی برای استقلال. کدام بهتر است؟

گروهی از هواداران استقلال از این همه تغییر در تیم شان ناراضی اند و با اشاره به وضعیت پرسپولیس عنوان میکنند که ثبات می تواند به موفقیت یک تیم کند با این وجود فهرست نفرات دو تیم با تحلیلهای متفاوتی روبرو شدهاست. جوان شدن استقلال و ثبات ترکیب پرسپولیس می تواند مزیت دو تیم باشد. در آن روی سکه تغییرات زیاد استقلال و ترافیک خط دفاعی پرسپولیس هم میتواند تبدیل به یک نقطه

ضعف شود. پرسپولیس هیچ یک از نفرات اصلی شاخص خود را از دست نداد، استقلال اما امید دارد خریدهای جدیدش بتوانند تبدیل به یک ستاره شوند.

نگاهی به سایر باشگاه ها

در ۱۴ تیم دیگر لیگ برتری هم شرایط متفاوتی مشاهده میشود. تیم هایی مانند پارس جنوبی جم، نفت مسجد سلیمان، سایپا، گل گهر، فولاد و نساجی تغییرات زیادی داشتند. ماشین سازی، سپاهان، پدیده، ذوب آهن اما ترکیب اصلی فصل قبل خود را حفظ کردند. تا اینجای کار انتقال مهدی رحمتی به پدیده شهر خودرو، شیخ دیاباته به استقلال، وحید امیری به پرسپولیس، محمدرضا حسینی به سپاهان و رشید مظاهری به تراکتورسازی مهمترین انتقالات لیگ نوزدهم محسوب می شوند.

تمدید بازیکن مهمتر از خرید

فصل نقل و انتقالات در ایران چند هفته دیگر ادامه دارد و با اینکه اکثر تیمها بیشتر نفرات خود را گرفتهاند اما مطمئنا در روزهای آینده هم چند انتقال دیگر انجام خواهد شد. آنچه اما در فصل نقل و انتقالات ایران حتی مهمتر از خرید بازیکن جدید محسوب می شود حفظ ستارهه ای تیم است. قراردادهای کوتاه مدت و وجود بند فسخ در قراردادها بازیکنان مطرح، از دست دادن بازیکنان مهم را به یک کابوس برای مدیران باشگاهها تبدیل میکند. حفظ بیرانوند در پرسپولیس، آیاندا پاتوسی در استقلال، اشکان دژاگه در تراکتور، کی روش استنلی در سپاهان حتی از خرید ستاره هم برای این باشگاههای مدعی مهمتر بود که برخی موفق به انجام آن شدند و بعضی خیر.

 

 

تازه چه خبر؟
بنا بر اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ جان باخته است. منابع نزدیک به خانواده شاهین...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More