شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
برگزار نشدن بازی‌ در ورزشگاه‌ بدون امکانات امنیتی

تهدیدی که جدی گرفته نشده‌است

اتفاقات روزهای پایانی فصل گذشته فوتبال ایران باعث شده‌است تا فصل جدید لیگ برتر با هشدارهای امنیتی همراه شود.

درگیری و خشونت، در فصل گذشته لیگ برتر ایران و جام حذفی به دفعات دیده شد. در همان شروع لیگ برتر، چندین مسابقه جنجالی از جمله استقلال خوزستان-پرسپولیس، سپیدرود-سپاهان، سایپا-سپیدرود، استقلال-پیکان، استقلال خوزستان-پدیده نشان داد که لیگ هجدهم هم لیگ بدون تنشی نخواهد بود. احکام کمیته انضباطیِ فدراسیون فوتبال هم مانع تکرار این بی‌ نظمی‌ها نشد و در هفته‌های پایانی لیگ ایران، اتفاقات چند بازی، دوباره خبرساز شد.

جمعه سی‌ام فروردین ۹۸، پس از شکست خانگی تراکتورسازی مقابل پیکان و کمرنگ شدن شانس قهرمانی تیم محبوب شما‌ل‌غرب کشور، برخی از هواداران تبریزی در اعتراض به عملکرد برخی بازیکنان‌شان به داخل زمین ریختند و با چند بازیکن برخورد فیزیکی پیدا کردند. در ادامه، درگیری‌های قابل توجهی بین نیروی انتظامی و گروهی از تماشاگران رخ داد.

یک هفته بعد در تهران، در حین  بازی حساس پرسپولیس-سپاهان دوباره جو ورزشگاه به خشونت کشیده شد. هواداران سپاهانی بر سر استقرار در قسمتی از ورزشگاه آزادی که به آنها اختصاص داده شده است با پلیس و گروهی از هواداران میزبان درگیر شدند.

غائله عجیب در اهواز

پایان بازی‌های لیگ برتر، پایانی بر جنجالهای ورزشگاه‌ها در فوتبال ایران نبود. یک ماه بعد خشونت‌ها به جام حذفی کشیده شد. قابل پیشی‌بینی بود که پس از اتفاقات بازی پرسپولیس-سپاهان در لیگ، دیدار دو تیم در نیمه‌نهایی جام حذفی در اصفهان بدون تنش برگزار نشود. هشتم خرداد ماه پس از بازی پرتنش دو تیم، گزارش شد گروهی از هواداران میزبان به خودروهای چند عکاس و خبرنگاری که با خودروهای شخصیِ پلاک تهران به ورزشگاه نقش جهان اصفهان رفته بودند خسارات زیادی وارد کردند.

چهار روز بعد در فینال جام حذفی بین دو تیم پرسپولیس و داماش گیلان در ورزشگاه شهدای فولاد خوزستان اهواز(فولاد آره‌نا) اتفاق کم سابقه‌ای رخ داد، در حالی که قرار بود این بازی ساعت ۲۱ آغاز شود، با تاخیری ۱۳۹ دقیقه‌ای شروع شد. هواداران حاضر در ورزشگاه و میلیونها بیننده تلویزیونی بیش از دو ساعت در بلاتکلیفی ماندند. مشکل این بود سکوهایی که قرار بود به هواداران داماش اختصاص پیدا کند، توسط طرفداران پرسپولیس پر شده بود. مدیران داماش تاکید داشتند تا هواداران‌شان وارد ورزشگاه نشوند حاضر به بازی نیستند. سرانجام پس از دو ساعت کش و قوس با اعلام اینکه بازی لغو شده و خروج گروهی از تماشاگران، برای هواداران داماش جا باز شد.

بی نظمی در ورزشگاه فولاد آنقدر شدید بود که واکنش وزارت ورزش و کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال را همان شب بازی به همراه آورد. مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران دلیل اصلی بی نظمی در اهواز را عدم کنترل دقیق تماشاگران دانست و تاکید کرد که اگر شرایط کنترل تماشاگران در ورزشگاه‌ها  برای فصل جدید لیگ برتر آماده نشود مسابقات برگزار نخواهد شد.

تعیین شروط برای برگزاری بازی‌ها

بلیت‌فروشی الکترونیکی، شماره‌گذاری صندلی، دوربین‌های مدار بسته و خدمات رفاهی تماشاگران شرایطی است که فدراسیون فوتبال برای برگزاری بازیهای لیگ در فصل جدید ضروری اعلام کرده است. مهدی تاج برای اینکه ثابت کند در اجرای این شروط کاملا جدی است با ارسال نامه‌ای به استاندارهای هفت استانی که در لیگ برتر نماینده  دارند این شرایط را رسما ابلاغ کرد. او به استاندارها اعلام کرد تا تیرماه نسبت به رفع این کمبودها که آنها درخواست‌های شورای امنیت کشور عنوان کرد، اقدام کنند. چند روز بعد حیدر بهاروند، رئیس سازمان لیگ برتر، نامه‌ای مشابه برای مدیران باشگاه‌های لیگ برتری فرستاد و از آنها خواست که ورزشگاه‌های میزبان لیگ برتری را به سیستم بلیت الکترونیکی،صندلی های شماره دار، اتاق کنترل، دوربین‌های مداربسته و همچنین مسیرهای جداگانه تردد تماشاگران میهمان، میزبان و عوامل اجرایی  مجهز کنند. فدراسیون فوتبال تاکید کرد لازمه میزبانی بازیها در لیگ نوزدهم آماده شدن این امکانات است.این فدراسیون به این نتیجه رسیده عامل اصلی جنجالی‌شدن سکوها در ورزشگاه‌های ایران نبود این امکاناتِ سخت‌افزاری است. در این میان برخی منتقدان معتقدند بخشی از نابسامانی‌های به دلیل سوء مدیریت، امکانات ندادن به تماشاگران، ناهنجاری‌های فرهنگی و برخورد نه چندان موثر کمیته‌های قضایی فدراسیون فوتبال با متخلفان است و نصب دوربین و کنترل هواداران نمی تواند به تنهایی تمامی مشکلات را حل کند.

با توجه به ورزشگاه مشترک دو تیم استقلال و پرسپولیس و همچنین سایپا و پیکان، در فصل آینده لیگ برتر ۱۴ ورزشگاه برای انجام بازی‌های لیگ در نظر گرفته شده‌است. طبق آنچه در رسانه‌ها اعلام شده در بین این ۱۴ ورزشگاه، ورزشگاه‌های شهید وطنی قائمشهر، تختی جم و شهید بهنام محمدی مسجدسلیمان، برای فراهم کردن شروط فدراسیون کار سختی دارند.

قرار است فصل جدید لیگ برتر در هفته اول مرداد آغاز شود و نکته مهم این است که آیا متولیان باشگاه‌ها در این فرصت چند هفته‌ای می‌توانند این زیرساخت‌ها را فراهم کنند؟ چند باشگاه مانند نفت مسجدسلیمان، نفت آبادان و نساجی مازندران در این روزها بیشتر دغدغه مدیریتی و انتخاب سرمربی و بازیکن دارند و خبری از تامین زیرساختها نیست. برخی کارشناسان این تهدید فدراسیون را یک بلوف می دانند. فرضا اگر ورزشگاه تختی آبادان به دوربین مدار بسته مجهز نشود فدراسیون اجازه نمی‌دهد بازی‌های تیم پرطرفدار صنعت نفت در آبادان برگزار شود؟ برای اینکه دید این تهدید به چه مقدار جدی است باید یک ماه دیگر صبر کرد.



 

تازه چه خبر؟
بنا بر اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ جان باخته است. منابع نزدیک به خانواده شاهین...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More