شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ترکیه؛ مقصد نامطمئن یا لیگ سخت

وحید امیری، یکی از ستارگان ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، پس از یک سال نه چندان موفق در سوپرلیگ ترکیه، به تیم سابق خود، پرسپولیس، برگشت.

حضور ناموفق در لیگ ترکیه اتفاق جدیدی برای ستاره های فوتبال ایران نیست. در دو دهه اخیر بیش از ۱۰ بازیکن ایران راهی لیگ ترکیه رفتند و اکثر آنها پس از تجربه ای ناموفق این کشور را ترک کردند.

پس از اوج گیری فوتبال ایران در دهه هفتاد خورشیدی و باز شدن دروازه فوتبال به روی بازیکنان ایرانی، چند بازیکن مطرح هم راهی لیگ ترکیه شدند. رضا شاهرودی، محمد خاکپور، محمد مومنی و سهراب بختیاری زاده به همسایه غربی سفر کردند و اکثرا پس از چند ماه، بدون رضایت از شرایطشان برگشتند. خداداد عزیزی ستاره آن روزهای فوتبال ایران هم حضورش در ترکیه به عقد و بلافاصله فسخ قرارداد منجر شد. چند سال بعد هم حامد کاویانپور حضوری ناموفق در ترکیه را تجربه کرد. آزمایش دوپینگ این بازیکن مثبت شد و خیلی زود به ایران برگشت. پس از تجربه ناموفق کاویانپور، چند سالی ورود ایرانیها به ترکیه متوقف شد تا اینکه در سال ۱۳۹۵ دوباره این انتقالات از راه رسید.

بازگشت سریع

داستان دهه هفتاد در دهه نود خورشیدی هم تکرار شد و اکثر انتقالات با عدم توفیق خیلی زود به بن بست رسید. رامين رضاييان، مهدی طارمی، سجاد شهباززاده، پيام صادقيان، وحيد اميری و مجيد حسينی در سالهای اخیر به تیم‌های ترکیه ای پیوستند.

مهدی طارمی تنها چند روز پس از عقد قرارداد با تیم ریزه اسپور، ترکیه را رها کرد و با امضای قرارداد با پرسپولیس، زمینه محرومیت چهار ماهه خودش و یک ساله پرسپولیس را ایجاد کرد. رامین رضاییان هم تنها چند هفته میهمان ترکیه بود. سجاد شهباززاده هم شرایطی مشابه پیدا کرد و پس از یک نیم فصل قید حضور در ترکیه را زد. صادقیان با تیمش به دسته یک سقوط کرد تا ناکامی ها ادامه پیدا کند. بسیاری از این بازیکنان شرایط نامطلوب قراردادی و کاری را عامل بازگشت زودهنگام شان عنوان کردند. آنها عنوان می کردند به غیر از چند باشگاه مطرح و معروف ترکیه شرایط کار و ماندن در باشگاههای دیگر غیرمتعارف و غیر حرفه ای است. در آن سو البته این نظر هم مطرح بود این ایرانیها به خوبی خودشان را مسابقات نشان ندادند.

استثنایی به نام حسینی

داستان انتقال مجید حسینی و وحید امیری به لیگ ترکیه متفاوت بود. هر دو بازیکن حضور موفقی در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه داشتند. باشگاه ترابزون اسپور که از جمله باشگاههای مطرح لیگ ترکیه است پس از جام جهانی با قرارداد مناسبی این دو را به خدمت گرفت. در ترکیه اما شرایط چندان بر وفق مراد امیری نشد، او نتوانست درخشش در لیگ ایران و تیم ملی را در سوپر لیگ ترکیه تکرار کند. امیری چند روز پیش در شرایطی که یک فصل دیگر هم با ترابزون قرارداد داشت، قرارداد خود را فسخ کرد و دوباره پرسپولیسی شد. باشگاه ترابزون اعلام کرد برای فسخ قرارداد مبلغ ۱۵۰ هزار دلار به امیری پرداخت کرده است. گفته میشود دستمزد سال گذشته این بازیکن هم حدود ۷۵۰ هزار دلار بود. درست

است که امیری در ۲۲ بازی سوپرلیگ ترکیه به میدان رفت و یک گل هم زد، اما انتظار از او بیشتر بود و به همین دلیل مسوولان ترابزون ترجیح دادند یک بازیکن خارجی دیگر جای او جذب کنند.

مجید حسینی دومین ملی پوشی بود که سال گذشته راهی ترکیه و ترابزون شد. مجید حسینی در ترابزون یک طلسم شکن لقب گرفت. اگر از نام حسین صدقیانی که در سالهای دور در فوتبال ترکیه بازی میکرد عبور کرد، مجید حسینی را میتوان تنها ایرانی موفق در لیگ ترکیه نامید. این مدافع برخلاف امیری بازیکن ثابت ترابزون بود و در ۲۵ بازی به میدان رفت. او از نگاه چند نشریه معتبر در بین بهترینهای فصل قرار گرفت و حتی گفته شد که چند تیم اسپانیایی حالا به دنبال به خدمت گرفتن او هستند. حسینی ثابت کرد ایرانیها هم میتوانند در لیگ ترکیه درخشان باشند.

امیدوار به صیاد

فوتبال ایران در فصل پیشروی لیگ ترکیه یک نماینده دیگر هم خواهد داشت؛ الهیار صیادمنش در فنرباغچه. این ملی پوش ۱۸ ساله ایرانی با قراردادی پنج ساله راهی یکی از پرافتخارترین تیمهای لیگ ترکیه شده است. این بازیکن را خیلی های استعداد بزرگ فوتبال ایران میدانند. بازیکنی که چند هفته پیش در اولین بازی ملی اش مقابل سوریه اولین گل ملی اش را زد تا به جوانترین گلزن تاریخ تیم ملی ایران تبدیل شود. گفته شد فنرباغچه با پرداخت ۸۵۰ هزار دلار به استقلال این بازیکن را به خدمت گرفت. به نظر میرسد مشکلات قراردادی بازیکنان ایرانی با باشگاههای ترکیه ای در دهه هفتاد به پایان رسیده و حالا صرفا عملکرد فنی یک بازیکن میتواند مدت حضور او در ترکیه را مشخص کند. ادامه بازیهای خوب حسینی و درخشش صیادمنش احتمالا میتواند به حضور ایرانیها در ترکیه تداوم ببخشد. جایی که با توجه به نزدیکی به ایران و قیمت این روزهای دلار میتواند یک مقصد مطلوب برای لژیونرهای ایرانی محسوب شود.

 

تازه چه خبر؟
بنا بر اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ جان باخته است. منابع نزدیک به خانواده شاهین...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More