شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

برانکو - پرسپولیس؛ حالا دوئل در فیفا

 

برانکو ایوانکوویچ، سرمربی سابق پرسپولیس، امروز در گفتگویی کوتاه تایید کرد که او از پرسپولیس به فیفا شکایت کرده و این شکایت امروز(سه شنبه ۲۵ تیرماه) به فیفا رسیده است.

دوباشگاه استقلال و پرسپولیس با یک اتفاق مشترک روبرو شدهاند؛ شکایت سرمربیان سابقشان به فیفا. وینفرد شفر، از استقلال شکایت کرده و برانکو ایوانکوویچ از پرسپولیس.

شکایت شفر از استقلال اتفاقی قابل پیشبینی بود، این سرمربی آلمانی پس از اینکه از استقلال اخراج شد تاکید کرد به دنبال گرفتن مطالبات و مبلغ قرارداد فصل بعدش خواهد بود. داستان پرسپولیس و برانکو اما متفاوت به نظر میرسید. برانکو هم البته مانند شفر یک سال دیگر با پرسپولیس قرارداد داشت اما خودش تصمیم به جدایی گرفت و سرمربی الاهلی عربستان شد.

چه شد که کار پرسپولیس و سرمربی پرافتخار به شکایت رسید؟

در روزهای پایانی لیگ هجدهم کسی انتظار نداشت برانکو ایوانکوویچ از پرسپولیس برود. در همان روزها البته اخباری مبنی بر ارسال نامه هایی از سوی موکل برانکو به باشگاه پرسپولیس برای دریافت مطالبات این مربی منتشر شد. مصاحبه های برانکو هم رنگ و بوی متفاوتی گرفته بود؛ او با اینکه یک سال دیگر قرارداد داشت تاکید می کرد ابتدا باید تکلیف دستمزد عقب افتاده اش مشخص شود و بعد درباره فصل آینده مذاکره کند.

مدیران پرسپولیس در نهایت موفق شدند در یازدهم خرداد، یک روز مانده به فینال جام حذفی، برانکو را راضی کنند تا در یک نشست مشترک شرکت کند، در آن روزها مشخص بود که رابطه سرمربی سرخ ها با مدیرانش شکرآب شده است. برانکو دوازدهم خرداد، جام حذفی را مانند قهرمانی لیگ برتر کسب کرد تا برای اولین بار در ۲۰ سال اخیر یک تیم موفق شده باشد لیگ و جام حذفی را باهم ببرد. ایوانکوویچ پس از این دوگانه در شرایطی ایران را ترک کرد که اخباری درباره علاقه باشگاههای الاهلی مصر و الاهلی عربستان به این مربی کروات منتشر شده بود. باشگاه پرسپولیس اما با اطمینان از ماندن برانکو می گفت. مسئولان باشگاه عنوان می کردند سرمربی شان لیست خرید بازیکنان را مشخص کرده، ۵۰۰ هزار یورو از مطالبات پرداخت شده و برای پرداخت مابقی طلب برانکو در مهلت توافق شده مشکلی وجود نخواهد داشت. برانکو تا آخر خرداد به باشگاه فرصت داده بود که مابقی طلبش که حدود هشتصد هزار دلار تخمین زده شده بود پرداخت کند.

در این میان این اخبار هم به گوش می رسید که الاهلی عربستان و برانکو به توافق رسیدند. در نهایت در روز بیستم و ششم خرداد نامه فسخ قرارداد برانکو با پرسپولیس به باشگاه رسید. دعوای دو طرف از این روز آغاز شد. بیست و نهم خرداد انتشار خبر توافق نهایی الاهلی و برانکو پایانی بود به تمامی امیدها به بازگشت "پروفسور" به تهران.

فسخ برانکو و اعتراض پرسپولیس

مسوولان پرسپولیس معتقد بودند کار برانکو غیرقانونی است و با توجه به قرارداد فصل بعد این مربی با پرسپولیس و تفاهم دو طرف برای پرداخت مطالبات در جلسه ۱۱ خرداد، برانکو حق فسخ نداشته است.

در آن سو در قرارداد برانکو با پرسپولیس بندی وجود داشت که به او این امکان را میداد که در صورت دریافت نکردن حقوقش به مدت سه ماه حق فسخ یکطرفه داشته باشد. طبق آنچه ایرج عرب، مدیرعامل پرسپولیس، عنوان کرد در فصل گذشته حقوق برانکو ماههای زیادی عقب افتاد. برانکو حق فسخ را حق خود میدانست و خواهان پرداخت مطالبات خودش و دستیارانش بود. در آنسو باشگاه عنوان میکرد پول مدنظر برانکو طبق توافق آماده بوده و او حق فسخ نداشت. در این میان برخی رسانه ها هشدار دادند این مورد هم مانند موضوع مانوئل ژوزه پرتغالی، سرمربی پیشین پرسپولیس، تبدیل به یک پرونده چالش برانگیز در فیفا نشود.

در همین راستا عنوان شد دو طرف به دنبال یک توافق مسالمت آمیز هستند. جلساتی هم بین وکیل برانکو و نماینده باشگاه در تهران و استانبول برگزار شد اما صحبتهای دیروز و امروز برانکو نشان میدهد هیچ توافقی صورت نگرفته است. ظاهرا دو طرف در زمینه اینکه چه مبلغی باید به برانکو پرداخت شود اختلاف نظر قابل توجهی دارند و توافقی صورت نگرفته است. سرمربی الاهلی عربستان دیروز شدیدا به مدیرعامل پرسپولیس تاخت، او را عامل جدایی اش از جمع قرمزها معرفی کرد و تاکید کرد که با شکایت به فیفا تمامی طلب فصل گذشته و پول قرارداد فصل آینده اش را میگیرد. دقیقا مانند اقدامی که شفر انجام داده است. پرسپولیس هم اعلام کرده از برانکو ایوانکوویچ به فیفا شکایت کرده و این مربی اجازه امضای قرارداد با الاهلی را نداشته است.

پرسپولیسی‌ها در این سالها اصلا تجربه خوشی از آرای صادره فیفا نداشتند و با انواع جریمه ها و محرومیتها نقره داغ شدند. حالا فیفا به میدان نبرد برانکو و پرسپولیس تبدیل شده است. همین اختلافات حقوقی باعث شد نه مراسم معارفه رسمی گابریل کالدرون در تهران برگزار شود و نه معارفه ایوانکوویچ در جده.

تازه چه خبر؟
بنا بر اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ جان باخته است. منابع نزدیک به خانواده شاهین...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More