شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
هفته چهارم لیگ برتر ایران

اولین شکست فصل استقلال

 

در هفته چهارم لیگ برتر ایران، پنج شنبه ۲۵ مرداد، چهار دیدار برگزار شد که شکست استقلال مهمترین حادثه این هفته لیگ برتر بود.

نگاهی می اندازیم به بازی‌های انجام شده در این روز

 

پارس جنوبی جم ۱ - استقلال ۰

پارس جنوبی جم و تارتار سرمربی این تیم با همان تاکتیک همیشگی دفاع و ضد‌حمله و استفاده از توپ‌های بلند در فضای پشت خط دفاعی حریفان استقلال را شکست داد.

در مقاله پیش از بازی اشاره کردم موضوع پرسینگ استقلال در زمین حریف و توپ‌گیری در منطقه یک‌ سوم حمله یکی از نقاط مثبت استقلال است اما پارس جنوبی کمتر در یک سوم دفاعی خود بازی‌سازی می‌کند و می‌تواند به‌راحتی و با پاس‌های بلند خط حمله و خط هافبک استقلال را از جریان بازی خارج کند. در چنین تاکتیکی معمولا خط دفاع نیز برای حمایت خط هافبک و‌حمله مجبور است نزدیکتر به مرکز زمین بازی کند و فضای پشت خط دفاع نقطه ضعف استقلال است.

در صحنه گل همین فضا مورد توجه بازیکنان پارس جم قرار گرفت. برای پوشش این فضا حتما یکی از دو مدافع وسط استقلال در زمان ارسال پاس بلند مدافع پاس باید با زمانبندی درست عقب‌نشینی می‌کرد و این فضا را پوشش می‌داد. سهرابیان این فضا را تشخیص داده بود اما زمانیندی درستی نداشت و در نهایت نیز با ضربه سهرابیان که قصد داشت توپ را دفع کند و با دخالت ابراهیم صالحی مهاجم‌ پارس جم دروازه استقلال بازشد.

پارس جنوبی جم پس از گل زود هنگام در دقیقه ۱۱ دقیقا به آنچه می‌خواست رسیده بود و به همین دلیل با نظم و‌ انضباطی دیدنی در خط دفاعی تمامی فضاها را پوشش داده بود.

در چنین شرایطی روح الله سیف‌الهی مرد همه کاره میدان بود. حملات نه چندان با برنامه استقلال و نبود بازی ترکیبی در یک سوم دفاعی جم موجب شده بود تا خط هافبک جم تمامی توپ‌های دوم ( سرگردان) را در یک سوم دفاعی تصاحب کند و با پاس‌های بلند سیف‌الهی بازیکن سرعتی این تیم را در زمان ضد حملات صاحب توپ کند. سیف‌الهی با سرعت و‌ تکنیک خوب خود براحتی در پشت خط دفاع استقلال صاحب توپ می‌شد و همین موضوع موجب می‌شد تا مدافعین استقلال با ترس و واهمه بازی کنند و نتواند از خط هافبک خود بخوبی حمایت کنند.

نیمه دوم استقلال با دو‌ تعویض و اضافه کردن آذری و همام ملی‌پوش عراقی این تیم به دنبال کنترل جریان بازی و رسیدن به دروازه جم از عمق بود. اما تراکم خط دفاع و خط هافبک جم در یک سوم دفاع عملا تمامی فضاها را گرفته بود.

استقلال پس از اینکه در عمق نتوانست دروازه پارس را تهدید کند تغییر تاکتیک داد . استفاده از کناره‌ها و با حرکات وریا غفوری که در نیمه دوم مدافع راست شده بود و‌ آرمین سهرابیان از چپ که او‌ نیز در نیمه دوم تغییر پست داده بود ارسال از کناره‌ها در دستور کار قرار گرفت.

استقلال در ارسال از کناره‌ها هم چندان موفق نبود اما در زمان‌هایی هم که ارسال‌های مناسب انجام می‌شد تعداد کم بازیکنان استقلال در محوطه جریمه و‌ همینطور عدم حمله به توپ توسط مهاجمین استقلال موجب شده بود تا خط دفاعی جم به‌راحتی جریان بازی را کنترل کند.

نبود بازی ترکیبی و جابجایی مناسب در یک سوم حمله یکی دیگر از نقاط ضعف استقلال در این دیدار بود اما نباید سیستم دفاعی منظم جم را نادیده گرفت. در این دیدار بدون تردید سیف‌الهی بهترین بازیکن زمین بود که با حرکات تکنیکی و سریع خود موجب می‌شد تا خط دفاعی جم بتواند از زیر فشار بازیکنان استقلال تا حدودی خارج شود و توان کنترل جریان بازی را داشته باشد.

 

فولاد خوزستان ۲ - نساجی مازندران ۱

نساجی و‌ نکونام در فصل گذشته لیگ یک ایران یکی از بهترین خطوط دفاعی را داشتند. نکونام نشان داده که در فلسفه مربیگری‌اش دفاع کردن و گل نخوردن در اولویت قرار دارد اما در لیگ برتر این موضوع کمتر در نساجی دیده می‌شود. نساجی در هر چهار دیدار گذشته دروازه‌اش باز شده است.

این مشکل نشان می‌دهد تاکتیک‌های دفاعی نکونام در لیگ برتر جوابگو نیست. در لیگ برتر بازیکنان با کیفیت‌تری نسبت به لیگ یک وجود دارند که می توانند با خلاقیت‌های فردی خود دفاع نه‌چندان منسجم نساجی را باز کنند.

نساجی در همان ابتدا و با حضور پرشمار بازیکنانش در محوطه جریمه فولاد و ضربه خوب عباس‌زاده به گل رسید.

عقب نشینی کامل نساجی در حالیکه بازیکنان این تیم در پرس به بازیکن صاحب توپ ضعف داشتند برای این تیم مشکل‌ساز شده بود و‌ همین موضوع موجب شده بود تا فولاد به‌راحتی جریان بازی را در اختیار بگیرد. پنالتی فولاد که از عدم پرس به بازیکن پاس‌دهنده به دست آمده بود ضعف نساجی را کاملا نشان داده بود، اما گل دوم فولاد که از حرکت فردی حسن بیت‌سعید به دست آمد نمونه کامل ضعف نساجی در پرس به بازیکن صاحب توپ بود. در این صحنه تعداد نفرات نساجی به مراتب بیشتر از بازیکنان فولاد بود اما هیچیک از بازیکنان نساجی بیت‌سعید را تحت فشار قرار ندادند. در حالیکه نساجی نظم دفاعی مناسبی هم نداشت بیت‌سعید در فضای پشت محوطه جریمه( منطقه ۱۴) که بهترین منطقه برای شوت‌زنی است پا به توپ شد و با شوتی نه‌چندان قدرتمند دروازه نساحی را باز کرد تا فولاد پیروز این بازی شود.

نساجی هنوز نتوانسته خود را با شرایط لیگ برتر هماهنگ کند مشکلی که نکونام هرچه زودتر باید آنرا برطرف کند.

 

سایر نتایج:

سپیدرود ۰ - پدیده ۲

پیکان ۱ - ماشین سازی( گسترش فولاد) ۱



 

بازیکن سابق تیم ملی ایران
تازه چه خبر؟
بنا بر اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ جان باخته است. منابع نزدیک به خانواده شاهین...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More