شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

از هازارد تا زانیولو، دورنمای یورو ٢٠٢٠ چگونه است؟

ویروس کرونا به جز تاثیر فراوانی که بر ابعاد مختلف زندگی گذاشته، روی ورزش و به خصوص فوتبال به شدت موثر بوده است. مهمترین رویدادهایی که به واسطه این بیماری مهلک به تعویق افتاده، المپیک ٢٠٢٠ توکیو و یورو ٢٠٢٠ است که هر دو با یک سال تاخیر و در تابستان سال ٢٠٢١ برگزار خواهند شد. در این سطور سعی می‌کنم راجع به تفاوت‌های احتمالی تیم‌های مدعی یورو ٢٠٢٠ مطالبی عنوان کنم. به طور طبیعی ٨ تیم فرانسه، بلژیک، پرتغال، هلند، آلمان، انگلیس، اسپانیا و ایتالیا تیم‌های مدعی یورو ٢٠٢٠ هستند که در دو بخش وضعیت آنها را مرور می‌کنیم.
قبل از هر چیز باید به این نکته اشاره کنم که با توجه به تعویق مسابقات فصل حاضر، حتی اگر بازی‌های این فصل از ژوئن پیگیری شود، فصل استراحت تابستانی به حداقل میرسد و بازیکنان باید هر چه سریعتر خود را آماده فصل ٢٠٢١-٢٠٢٠ کنند. تقویم مسابقات فصل آینده بسیار فشرده خواهد بود و صحبت بر سر این است که روزهای فیفا به حداقل برسد و مشخص نیست که چه بر سر تعطیلات زمستانی می آید. این موضوع باعث میشود مربیان تیم‌های ملی مدت زمان کمتری بازیکنان‌شان را در اختیار داشته باشند و چه بسا بازیکنان خسته‌تر و فرسوده‌تر به تیم‌های ملی برسند و تعداد مصدومیت‌ها بیشتر شود. به این ترتیب یکی از دغدغه‌های اصلی مربیان ملی در اختیار گرفتن بازیکنان با حداکثر آمادگی و حداقل خستگی است. 

 

فرانسه: اوضاع نامشخص پیکان هجوم

 قهرمان جهان یکی از اصلی‌ترین مدعیان یورو است. تعویق یک‌ساله بازی‌ها برای دیدیه دشام چندان جالب نیست. هوگو لوریس، دروازه بان خروس‌ها کلا نسبت به جام جهانی ٢٠١٨ افت کرده و چند ماه هم به دلیل مصدومیتی بسیار عجیب دور از میادین دور بوده و بعید است در یک سال آینده بتواند کیفیت قبلی را باز یابد. او جانشین خوب و آینده‌داری هم ندارد که دشام بتواند رویش حساب کند. 

 نقطه ضعف اصلی تیم فرانسه در دورنمای تابستان سال بعد، پیشانی خط حمله است. الیویه ژیرو، مرد محبوب دشام، سال بعد ٣٤ ساله می‌شود و کماکان به دنبال تیمی است که در آن ثابت بازی کند. حتی حضور احتمالی او در اینتر هم نسبت به وضعیت کنونی او در چلسی ، نمی‌تواند امیدوار کننده قلمداد شود. او در اینتر هم ذخیره لوکاکو خواهد شد. دشام باید به دنبال گزینه‌های دیگری برای این پست باشد ولی مسلما این گزینه کریم بنزما نخواهد بود. 

 اما برای فرانسه خبرهای خوبی هم وجود دارد. اگر بازی‌ها امسال برگزار می‌شد، پوگبا با وجود بازگشت از مصدومیت چند ماهه بعید بود در اوج آمادگی باشد، اما با توجه به تعویق بازی‌ها شاید پوگبا با پختگی و آمادگی بیشتر به بازی‌ها برسد. ان‌گولو کانته هم چنین شرایطی دارد. کیلیان امباپه هم تا تابستان آینده با تجربه‌تر می‌شود و می‌تواند یکی از ستارگان بازی‌ها باشد. 

 

بلژیک: مشکل تکراری خط دفاع

برای روبرتو مارتینز و تیمش اوضاع کمابیش مثل فرانسه است. با کنار رفتن توماس ورمائلن و ونسان کمپانی همیشه مصدوم، خط دفاع کماکان پاشنه آشیل بهترین نسل تاریخ فوتبال بلژیک است. شیاطین سرخ فوتبال اروپا تابستان سال آینده و با مسن تر شدن ورتونگن و آلدرویرلد مشکلات بیشتری در دفاع خواهند داشت. آن‌ها اميدوارند که تیبو کورتوا فصل بعد هم همین‌قدر آماده باشد.

  از طرف دیگر تعویق بازی‌ها برای ادن هازارد، کاپیتان بلژیک یک توفیق اجباری است. بازیکن ١٠٠ میلیون یورویی رئال مادرید تنها توانسته ۱۵ بار برای مادریدی‌ها به زمین برود و فقط و فقط یک گل به ثمر رسانده. با وجود بهبودی و بازگشت قریب الوقوع او به تمرینات، بعید بود ادن هازارد را در بازی‌های یورو در اوج آمادگی ببینیم. حالا او یک سال فرصت دارد که به اوج بازگردد و رهبری این تیم پر ستاره را در حمله به نخستین جام ملی‌اش در دست گیرد. 

 

پرتغال: مسن تر شدن رونالدو

برای مدافع عنوان قهرمانی و فاتح لیگ ملت‌های اروپا تعویق یک ساله بازی‌ها خبر جالبی نیست. مهم‌ترین مسئله بالا رفتن سن فوق ستاره این تیم کریستیانو رونالدو است که در زمان برگزاری بازی‌ها ۳۶ ساله می‌شود. این درست که رونالدو از نظر فیزیکی چندین سال از سن شناسنامه‌ای خود کوچکتر است، اما نمی‌توان گذر زمان را متوقف کرد. مسلما یکی از انگیزه‌های شخصی رونالدو حمله به رکورد گل‌های ملی جهان است. رونالدو در پیراهن پرتغال ٩٩ گل زده و ١٠ گل با رکورد علی دایی که ١٠٩ گل ملی زده فاصله دارد. رونالدو فصل خوبی را سپری می‌کرد و در صورت برگزاری بازی‌ها در تابستان امسال می‌توانست باز هم بدرخشد. 

 در کنار رونالدو، برونو فرناندز در منچستر یونایتد و برناردو سیلوا در منچستر سیتی فصل خیلی خوبی را می‌گذراندند و می‌توانستند فوق ستاره تیم‌شان را همراهی کنند. حالا پرتغالی‌ها باید امیدوار باشند که این مثلث کم نظیر یک سال دیگر هم چنین شرایطی را داشته باشند.

بر عکس این سه بازیکن ژائو فلیکس، خرید ١٢٦ میلیون یورویی اتلتیکو مادرید که در ٢٠ بازی فقط ٤ گل برای روخی بلانکوس به ثمر رسانده، یک سال فرصت دارد تا با محیط لالیگا آشناتر شود و به حد و اندازه‌های واقعی یک ستاره برسد. این موضوع در مورد آندره سیلوا هم صدق میکند. مهاجمی که قرار بود ستاره جدید پرتغال شود، ولی بعد از سیر نزولی در میلان و سویا در این فصل تنها ٤ گل برای اینتراخت فرانکفورت زده است. 

 

هلند: بازگشت ممفیس دپای

 لاله های نارنجی فوتبال اروپا از جمله تیم‌هایی هستند که نسل به نسل با صعود و فرود همراه هستند. نسل دهه ٧٠ با رهبری یوهان کرایف و نسل اواخر دهه ٨٠ با مثلث فان باستن، گولیت و رایکارد و همینطور نسلی که در دو جام جهانی ٢٠١٠ و ٢٠١٤ به جمع چهار تیم برتر رسید را با تیم‌هایی از هلند مقایسه کنید که در سال‌های نزول از دهه ٨٠ تا امروز نتوانسته جواز حضور در ٤ جام جهانی را کسب کند. نسل کنونی هلند هم روی خرابه‌های تیمی متولد شده که نتوانست در یورو ٢٠١٦ و جام جهانی ٢٠١٨ حاضر شود. تیمی که به دست رونالد کومان احیا شده و تابستان گذشته نایب قهرمان لیگ ملت‌های اروپا شد، تیمی صاحب شخصیت است که انگیزه‌های فراوانی برای درخشش دارد. 

هلند از جمله تیم‌هایی است که از تعویق یک ساله بازی‌ها استقبال می کند. مهمترین موضوع برای هلند اینکه ممفیس دپای برجسته‌ترین گلزن این تیم که به علت پارگی رباط صلیبی یورو را از دست می‌داد، با تاخیر یک ساله بازی‌ها تیمش را همراهی خواهد کرد. فرانکی دی یونگ، هافبک محوری بارسلونا هم که هنوز نتوانسته توانایی‌های خود را ثابت کند، طی یک سال آینده آب‌دیده‌تر می‌شود و می‌تواند به یک رهبر تمام عیار تبدیل شود. استیون برخواین مهاجم جدید تاتنهام هم می‌تواند با بهره بردن از یک سال تجربه حضور در لیگ برتر کامل‌تر شود. برخواین در ٩ بازی ملی حتی یک گل هم نزده است. 

 تاخیر یک ساله بازی‌ها اما برای رایان بابل چندان جالب نیست. بابل در زمان برگزاری بازی‌ها ٣٤ ساله می‌شود و شاید جای ثابتش در تیم ملی هلند را از دست بدهد. نکته آخر در مورد هلند اینکه با توجه به تاخیر یک ساله یورو ٢٠٢٠ رونالد کومان که قرار بود در پایان بازی‌ها مربی بارسلونا شود، تا پایان یورو در کنار این تیم می‌ماند و دیگر نیازی نیست که کیکه ستین نگران جایگاهش در بارسلونا باشد.

 

تازه چه خبر؟
بنا بر اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ جان باخته است. منابع نزدیک به خانواده شاهین...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More