شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
بررسی عملکرد و وضعیت لژیونرهای ایرانی شاغل در فوتبال اروپا

از قهرمانی سردار تا نجات با قدوس

 

بازیکنان ایرانی شاغل در فوتبال اروپا فصلی متفاوت را پشت سرگذاشتند و مصدومیت بزرگترین بدشانسی شان در فصل اخیر بود اما با این حال تعدادی از آنها تبدیل به مهمترین بازیکن تیمشان شدند. آمیان در لاشامپیونه با گل قدوس از سقوط گریخت و زنیت و سیدنی با گلهای سردار آزمون و قوچان نژاد جشن قهرمانی گرفتند. حالا با اتمام فصل شایعات زیادی درباره لژیونرهای ایرانی شنیده میشود و باید در انتظار بازار داغ تابستانی بود.

جهانبخش؛ گران قیمت و کم فروغ

علیرضا جهانبخش بعد از سپری کردن فصلی فوق العاده در آلکمار هلند با ۲۱ گل زده، آقای گل فوتبال هلند شد تا در تابستان سال گذشته با پیشنهادهای شگفت انگیزی روبرو شود. جهانبخش نهایتا برای چالشی جدید به انگلستان سفر کرد و با مبلغ ۱۷میلیون پوند تبدیل به گرانقیمت ترین لژیونر تاریخ فوتبال ایران شد. او اما در برایتون آماری ضعیف داشت و نتوانست توانایی هایش را به رخ بکشد. جهانبخش در ترکیب برایتون نه تنها موفق به گلزنی نشد بلکه حتی یک پاس گل هم نساخت و در ۱۹دیداری که به میدان رفت تنها ۱۰پاس سالم برای هم تیمی هایش ارسال کرد. وینگر برایتون خودش هم از فصلی که پشت سر گذاشت راضی نیست و در این باره گفته:«باید صادقانه بگویم که در این فصل فراز و نشیبهای زیادی داشتم. از خودم انتظار بیشتری دارم و امیدوارم سال بعد بدرخشم.»

نجات دهندهای به نام قدوس

سامان قدوس در اولین تجربه حضورش در لوشامپیونه عملکردی درخشان داشت تا جایی که حتی مانع از سقوط آمیان به دسته پایینتر شد. سامان که در این فصل با چند مصدومیت خسته کننده مواجه شده بود، نشان داد که از کیفیت بالایی برخوردار است و موفق شد برای آمیان ۵گل به ثمر برساند و ۳پاس گل برای هم تیمی هایش ارسال کند. بیشک حساس ترین گل قدوس برای آمیان در آخرین بازی زده شد. شوت پای چپ قدوس و ثبت گل دوم مانع از سقوط آمیان شد تا او تبدیل به یکی از بازیکنان محبوب تیمش شود. قدوس پس از گل سرنوشت سازی که به ثمر رساند، گفت:«نمی دانم چطور توضیح بدهم، بار بزرگی از روی دوشم برداشته شد. من چیزی درباره لوشامپیونه نمی دانستم، ولی حالا خوشحالم و بی صبرانه در انتظار شروع فصل جدید هستم.»

آزمون؛ دومین گلزن برتر روسیه

سردار آزمون بعد از آنکه از هفته هجدهم لیگ روسیه به ترکیب زنیت سن پترزبورگ اضافه شد، نمایشی خیره کننده داشت و برای تیمش ۱۳گل به ثمر رساند و نقش مهمی در قهرمانی زنیت ایفا کرد. همان نقشی که محمدی نیز در اخمت گروزنی داشت و باعث شد مشتریان زیادی برای فصل آینده پیدا کند. سردار آزمون که حالا در فوتبال اروپا کاملا شناخته شده است شاید اگر با مصدومیت در هفته های پایانی مواجه نمی‌شد می توانست عنوان آقای گلی را به دست بیاورد اما نهایتا در رتبه دوم گلزنان برتر لیگ روسیه ایستاد.

قهرمانی سیدنی با پنالتی گوچی

رضا قوچان نژاد بعد از اینکه در جام جهانی ۲۰۱۸فرصت بازی پیدا نکرد تصمیم به خداحافظی از فوتبال ملی گرفت تا تمرکزش بر بازیهای باشگاهی باشد. گوچی از قبرس به «اف سی سیدنی» استرالیا رفت اما فصل موفقی را سپری نکرد و در ۱۰مسابقهای که به میدان رفت تنها یک گل به ثمر رساند. آخرین بازی فصل اما برای لژیونر ایرانی به بهترین شکل ممکن پیش رفت. در مسابقه فینال «ای لیگ» استرالیا، تیم سیدنی در حالی به مصاف «پرث گلوری» رفت که قوچان نژاد همچون دیگر بازیهای فصل نیمکت نشین بود اما گوچی در دقیقه ۹۵ وارد میدان شد و پشت آخرین ضربه پنالتی سیدنی ایستاد و آن را تبدیل به گل کرد تا وداعی شیرین با استرالیا داشته باشد.

پشیمانی از یک خرید گران

چهار بازیکن ایرانی در لیگ کشور بلژیک موسوم به «ژوپیلر لیگ» حضور دارند. کاوه رضایی(بروژ)، امید نورافکن و علی قلی‌زاده(شارلوا) و مرتضی پورعلی گنجی که در تیم (اوپن) توپ میزند. البته کاوه رضایی مهاجم پیشین استقلال، گرانترین لژیونر ایرانی شاغل در بلژیک محسوب میشود. کاوه رضایی که با قراردادی ۵میلیون یورویی به کلوب بروژ پیوسته بود، نتوانست در این باشگاه انتظارات را برآورده کند و روزنامه «هت لاتسه نیوز» بلژیک درباره او نوشته:« بروژ چند خرید ناموفق داشت اما هیچکدام به اندازه رضایی ناموفق بوده‌اند. کاوه به ندرت توانست گل بزند و جدایی او از بروژ قطعی است.»

دیپورت سعید به روسیه

سعید عزت اللهی هافبک مورد علاقه کارلوس کی روش که نمایشی خیره کننده در جام جهانی داشت به شکل قرضی از روستوف به «ردینگ» انگلستان پیوست. ردینگ در چمپیونشیپ حضور دارد و فرصتی خوبی برای هافبک جوان تیم ملی ایران محسوب می شد اما مصدومیتهای پیاپی نه تنها فرصت حضور در جام ملتهای آسیا را از عزت اللهی جوان گرفت بلکه نظر مدیران ردینگ را هم تغییر داد تا سعید بعد از یک فصل دوباره راهی روسیه شود. کریم انصاری فرد مهاجم ناتینگهام فارست هم در مسیر جدایی از این تیم قرار دارد و با توجه به پیشنهاداتی که دریافت کرده است به احتمال زیاد فصل بعد در چمپیونشیب حضور نخواهد داشت.

خبرنگار ورزشی
تازه چه خبر؟
بنا بر اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ جان باخته است. منابع نزدیک به خانواده شاهین...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More