شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
شروع لیگ برتر فوتبال ایران ۱۰روز به تاخیر افتاد

آغاز لیگ به شرط تاج

 

بعد از اتفاقات تلخی که در روزهای پایانی لیگ برتر در ورزشگاه­های تبریز، اصفهان و تهران رخ داد و ادامه دار شدن جنجال­ها در نیمه­ نهایی و فینال جام حذفی، حالا شروع نوزدهمین دوره لیگ برتر تحت تاثیر قرار گرفته است. رئیس فدراسیون فوتبال ایران با طرح چهار شرط، ترمز آغاز لیگ را کشید و در اولین گام شروع لیگ برتر با تاخیری ۱۰ روزه مواجه شد. مهدی تاج رسما اعلام کرد؛ شروع لیگ به جای روز دهم مرداد، موقتا به روز بیستم موکول شده و حتی امکان تاخیر دوباره و عدم برگزاری آن نیز وجود دارد.

تمام شروط رئیس

چند هفته قبل بود که مهدی تاج و حیدر بهاروند (رئیس سازمان لیگ) نامه‌هایی جداگانه به مدیران کل ورزش استان‌ها، هیات‌های فوتبال و باشگاه‌های لیگ برتری نوشتند و خواستار استانداردسازی ورزشگاه‌ها برای آغاز لیگ برتر شدند. فدراسیون نشین‌ها در نامه هایشان شروطی داشتند که به نظر نمی رسد تمام استان­ها و باشگاه­های لیگ برتری قادر به تامین باشند. راه‌اندازی و استقرار سیستم فروش بلیت الکترونیک به‌همراه نصب گیت‌های ورودی و شماره‌دار شدن صندلی‌ها، تجهیز ورزشگاه به سیستم اتاق کنترل و دوربین‌های مدار‌بسته، جدا‌سازی و تفکیک فضا‌های ورزشگاه­ها و مسیر‌های تردد تماشاگران میهمان، میزبان و عوامل اجرایی، مهمترین خواسته فدراسیون فوتبال است تا اجازه آغاز لیگ را صادر کند. در رونوشت نامه تاج نه تنها مدیران استانی و باشگاه­ها بلکه وزارت ورزش نیز دیده می­شود تا فدراسیون نشان دهد که همچنان بر تصمیم عجیب و شاید نشدن یاش در این مقطع زمانی اصرار دارد.

گزارش محرمانه ای از ناامیدی

پس از نامه تاج تعدادی از مدیران فدراسیون و سازمان لیگ برای بررسی شرایط ورزشگاه­ها به استان­های مختلف سفر کردند و جلساتی با نمایندگان باشگاه­ها و مسئولان ورزشی استان­ها داشتند. از فدراسیون اما خبر می­رسد که دستاورد سفر مدیرانش به شهرهای مختلف چندان امیدبخش نبوده و آنها در نامه های جداگانه و محرمانه به رئیس فدراسیون اطلاع داده­اند که اکثر استان­ها و البته باشگاه­ها قادر به اجرای (چهار فرمان) نیستند. اتفاقی که باعث شد مراسم قرعه‌کشی لیگ برتر که قرار بود دهم تیرماه برگزار شود؛ لغو و تا امروز زمان دقیقی اعلام نشود. موضوعی که باعث سردرگمی باشگاه­‌هایی شده است که در اوضاع نا به سامان اقتصادی این روزها و با صرف هزینه های میلیاردی مشغول آماده سازی هستند.

تهدید دوباره فدراسیون

پیش از این اعلام شده بود که لیگ نوزدهم در تاریخ دهم مرداد ماه برگزار خواهد شد اما فدراسیون که این بار به شدت بر روی خواسته اش تاکید دارد در انتهای هفته گذشته بار دیگر خبرساز شد و رسما آغاز لیگ را با وقفه ای ۱۰روزه مواجه کرد. فدراسیون فوتبال به وزارت ورزش و ادارات کل اعلام کرده است که از بین ۱۳ ورزشگاهی که بازی­های لیگ در آن برگزار می شود، حداقل ۸ استادیوم باید شرایط استاندارد فدراسیون را داشته باشند در غیراینصورت و برای اولین گام، آغاز لیگ با وقفه­ای ۱۰ روزه مواجه خواهد شد و بعد از پایان این مهلت تصمیم جدیدتری اتخاذ می شود.

کدام ورزشگاه­ها آمادگی دارند؟

با ارفاق و در بهترین شرایط تنها ۴ورزشگاه در ایران وجود دارد که می توانند خواسته فدراسیون را عملی کنند. در نامه های محرمانه ای که بازرسان فدراسیون در اختیار مهدی تاج گذاشته­اند نشان می­دهد که تنها ۴ استادیوم (فولاد آرنا)، (یادگار امام تبریز)، (آزادی تهران) و تا حدودی ورزشگاه (نقش جهان اصفهان) قابلیت اجرایی شدن شروط فدراسیون را دارند و این یعنی ۹ ورزشگاه دیگر از شرایط استاندارد به دور هستند. زمان اندکی تا تاریخ اعلام شده از سوی فدراسیون باقی مانده است و به نظر نمی رسد در این مدت کوتاه استان­ها موفق به اجرایی کردن این خواسته شوند. شنیده می شود طی چند روز آینده در همین رابطه جلسه ای در وزارت ورزش برگزار خواهد شد و این احتمال وجود دارد که از بالا به فدراسیون فوتبال دستور عقب نشینی از مواضعش داده شود. دستوری که خوشایند اهالی فدراسیون نیست و تاج در یک سال گذشته نشان داده که با هر نوع دخالت نهادهای بالادستی در کار فدراسیون مخالف است و شاید این موضوع محل دوباره­ای برای آغاز مناقشات باشد.

محرومیت از بازی­های خانگی

در آخرین اولتیماتوم مهدی تاج به باشگاه­‌ها رسما اعلام شده است که اگر هر باشگاهی قادر به اجرایی کردن شروط چهارگانه نباشد از میزبانی در بازی­های خانگی محروم خواهد شد و باید در ورزشگاهی دیگر و بدون تماشاگر، بازی­‌های خانگی اش را برگزار کند. حتی گفته می­شود فدراسیون به دنبال اعمال جرایم سفت و سخت تری است و شاید میزان محرومیت ها را افزایش دهد تا باشگاه­ها و مسئولین استانی را به تحرک وادارید و سریعتر به خواسته اش برسد، اما جلسه ای که در وزارتخانه و با حضور تاج برگزار خواهد شد می‌­تواند پاسخ بسیاری از ابهامات را بدهد و تکلیف لیگ نوزدهم را که آغازش در هاله­ای از ابهام قرار دارد، مشخص کند.

تاج: شرایط مهیا نشود، لیگ بی لیگ

رئیس فدراسیون فوتبال در آخرین گفتگویی که با رسانه های داخلی داشته، تاکید کرده است که بلیت فروشی الکترونیک و شماره دار شدن صندلی­‌ها مهمترین خواسته فدراسیون است و می­گوید: (حداقل لازمه شروع لیگ اجرای کامل بلیت فروشی الکترونیک، شماره دار شدن صندلی­ها و کنترل با دوربین مدار بسته است و هر استانی نتواند این خواسته را مهیا کند محروم می‌­شود.) مهدی تاج با تاکید بر اینکه فدراسیون توصیه پذیر نیست، گفت: (تا شرایط آماده نباشد، خبری از آغاز لیگ نخواهد بود.)

خبرنگار ورزشی
تازه چه خبر؟
بنا بر اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ جان باخته است. منابع نزدیک به خانواده شاهین...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More