شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
جذب ۹۰٪ حرارت ناشی از فعالیت صنعتی آدمی در آب‌های جهان

گرمایش زمین در اقیانوس‌ها معادل انفجار یک بمب اتم در هر ثانیه

 

بشر در ۱۵۰ سال اخیر، در هر ثانیه معادل حرارت انفجار یک بمب اتم، در اقیانوس‌ها گرما انباشته است.

در تازه‌ترین تحقیق منتشر‌شده در آکادمی علوم آمریکا، حرارت ناشی از انفجار بمب اتمی که در پایان جنگ جهانی دوم در شهر هیروشیمای ژاپن منفجر شد ملاک مقایسه بود و وضعیت دمایی آب‌های سطح اقیانوس‌ها، یعنی ‌آب‌هایی با عمق حداکثر ۷۰۰ متر، بررسی شده‌اند.

این تحقیق همچنین می‌گوید دست‌کم ۹۰ درصد حرارت ناشی از انباشت گازهای گلخانه‌ای در جو، جذب آب‌های زمین شده‌اند و مابقی حرارت را خشکی‌ها، مشخصا یخ‌های زمین و بیشتر در قطب شمال و جنوب، جذب کرده‌اند.

در‌نهایت، بخش اندکی از این حرارت در هوای سیاره خاکی باقیمانده‌ است و ترکیب تمامی این‌ها دمای میانگین زمین را در مقایسه با شروع عصر صنعتی شدن در میانه قرن نوزدهم میلادی، ۱/۲ درجه سانتیگراد افزایش داده‌ است.

 

قانون فیزیک: مایع حرارت را سریع‌تر از جامد جذب می‌کند

مایع سریع‌تر از جامد می‌تواند حرارت گازها را جذب کند. این قانون فیزیک سبب شده است تا آب‌های زمین بی‌اندازه گرم‌تر از سطح خشکی‌هایش باشد.

فعالیت صنعتی و سبک زندگی آدمی و به‌شکلی مشخص مصرف سوخت‌های فسیلی، باعث شده است تا گازهای گلخانه‌ای در جو زمین انباشته شوند.

تقریبا چهار پنجم کل گازهای گلخانه‌ای که انسان در گذر تاریخ تولید کرده است پس از پایان جنگ جهانی دوم به جو زمین وارد شده‌اند.

انباشت‌ این گازها پدیده گلخانه‌ای را تشدید کرده است؛ یعنی وقتی حرارت خورشید همراه نور وارد زمین می‌شود، بخش عمده‌اش را آب‌ها و خشکی‌ها منعکس می‌کنند، ولی بخشی از آن به‌واسطه گازهای گلخانه‌ای در جو زمین باقی می‌ماند.

همین پدیده است که اجازه وجود حیات در زمین را می‌دهد، چون به‌خاطر این انباشت حرارت، زمین آن‌قدر سرد یا گرم نمی‌شود تا زندگی بر آن غیرممکن باشد.

با وجود‌ این، انباشت گازهای گلخانه‌ای در جو زمین به دلیل فعالیت‌ صنعتی بشر سبب شده است تا دما در هوا، سطح خشکی‌ها و آب‌های زمین سریع‌تر از هر زمانی، دست‌کم طی سه میلیون سال اخیر، افزایش پیدا کند.

این افزایش سریع دما بانی تغییر رفتارهای آب‌وهوایی است، که در‌نهایت به تغییر اقلیم یا تغییر جغرافیا منجر می‌شوند.

هم‌اکنون، زمین در طی ۱۱ سال پیش‌رو در مسیر گذر از آستانه ۱/۵ درجه سانتیگراد است. این آستانه هدف پیمان پاریس برای مهار گرمایش زمین و معکوس ساختن روند آن است. در اجلاس کاتوویتسا، که در زمستان سال ۲۰۱۸ در لهستان برگزار شد، اقلیم‌شناسان زمین گفتند مهار گرمایش زمین در مرز ۱/۵ درجه غیرممکن شده، ولی از لحاظ تکنیکی، شاید هنوز بشود گرمایش را در آستانه ۲ درجه سانتیگراد مهار کرد.

البته برابر تحلیل‌های سازمان ملل، برنامه دولت‌ها در مقابله با گرمایش زمین دمای میانگین زمین را تا سال ۲۱۰۰ میلادی (۸۱ سال دیگر) دست‌کم تا ۳ درجه‌ سانتیگراد افزایش خواهد داد.

 

خبرنگار ایران اینترنشنال
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More