شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کمتر لباس بشویید تا زمین را نجات دهید

هر ساله حدود ۱۰۰ میلیارد تکه لباس در سراسر جهان تولید می‌شود. بنا بر اعلام موسسه خیریه محیط‌زیستی رپ (Wrap) در بریتانیا، ارزش لباس‌هایی که هر ساله در بریتانیا روانه محل دفن زباله‌ها می‌شوند حدود ۱۴۰ میلیون پوند است. صنعت پوشاک سهمی ۱۰ درصدی از کل کربن تولیدی در جهان دارد.

بررسی‌های موسسه خیریه محیط زیستی رپ در بریتانیا نشان می‌دهد اگر با کاهش میزان خرید، عمر استفاده از هر لباس را تا ۹ ماه بیشتر کنیم، به کاهش سالانه ۲۰ تا ۳۰ درصدی انتشار کربن، آب و ضایعات ناشی از تولید و مصرف پوشاک منجر می‌شود.

اما چگونه می‌شود هم عمر لباس‌ها را بیشتر کرد هم از افزایش تولید کربن اجتناب کرد؟ روزنامه بریتانیایی گاردین در مقاله‌ای به این موضوع پرداخته است.

سوفی اسلیتر، موسس برند پوشاک «بردز لندن»، می‌گوید لباس‌هایش را گاهی در فریزر نگه می‌دارد و گاهی محلول ودکا و آب روی آن‌ها می‌پاشد. گاهی وقت‌ها نیز پیراهن‌ها و بلوز‌های خود را برای بخار دادن در حمام آویزان می‌کند. این‌ها فقط چند مورد از روش‌های جایگزین برای شست‌و‌شوی لباس‌ها و اجتناب از استفاده بیش از حد از ماشین لباس‌شویی است که او پیشنهاد می‌کند.

درک دلیل پیشنهاد این جایگزین‌‌ها آسان است. شستن لباس‌ها به‌عنوان اصلی‌ترین روش مراقبت از آن‌ها بانی ۲۵ درصد از کربنی است که تولید هر تکه لباس در پی دارد.

چالش اصلی تمیز نگه داشتن لباس‌هاست بدون این‌که با دیدن اولین لکه، آن‌ها را بیندازیم در ماشین لباس‌شویی. علاوه بر پیشنهادهای سوفی اسلیتر، استفاده از روش‌های ساده‌ای مانند کم کردن تعداد دفعات استفاده از ماشین لباس‌شویی و خشک‌کن، خشک کردن لباس‌ها در فضای باز و همچنین، استفاده از دمای شست‌و‌شوی زیر ۳۰ درجه می‌تواند از تولید حدود ۱۸۶ تن کربن جلوگیری کند. دور‌های کوتاه‌تر شست‌و‌شو نیز به دوام لباس‌ها کمک می‌کند.

برندهای لباس نقش اساسی در ارائه اطلاعات بهتر به مشتریان در برچسب‌های راهنمای مراقبت از لباس دارند اما مصرف‌کنندگان نیز می‌توانند در تغییر عادت‌ها نقش موثری داشته باشند. مساله اصلی در این زمینه تغییر طرز تفکر در مورد این موضوع است. اورسولا دی کاستو، موسس و مدیر بخش خلاقیت جهانی جنبش جهانی غیر‌انتفاعی «انقلاب مد»، می‌گوید بین شیوه‌هایی که ما از لباس‌ها مراقبت می‌کنیم و تاثیری که بر محیط زیست می‌گذارند ارتباط روشنی وجود دارد. زیرا ما در دوره آنتروپوسین [آغاز تاثیر فعالیت‌های بشر بر محیط زیست] می‌خواهیم همه چیز سریع و کارآمد باشد.

اما کارآمدی به معنی مفید بودن برای کره زمین نیست. فکر نکنید لباس‌های شما با پوشیدن کثیف‌ شده‌اند و باید به‌سرعت شسته شوند. راه‌های زیادی برای تمیز کردن لباس‌هایی که نیازی به شست‌و‌شوی کامل ندارند وجود دارد. حتی اگر مجبور به شستن لباس می‌شوید، سعی کنید با توجه به الیاف لباس و در کمترین دما، این کار را انجام دهید.

مواد تشکیل‌دهنده لباس‌ها مهم‌اند. هرچه الیاف به‌کاررفته طبیعی‌تر باشند، آسیب‌های زیست‌محیطی ناشی از فرایند شست‌و‌شو کمتر خواهد بود. سالانه حدود نیم میلیون تن ریز‌پلاستیک در اثر شست‌و‌شوی لباس‌های تهیه‌شده از الیاف مصنوعی وارد محیط زیست می‌شود که یکی از عوامل اصلی آلودگی اقیانوس‌هاست. در واقع، ۳۵ درصد از ریز‌پلاستیک‌های اولیه‌ای که وارد اقیانوس‌ها می‌شوند از طریق شست‌و‌شوی منسوجات تهیه‌شده از الیاف مصنوعی است.

اسلیتر می‌گوید داشتن اطلاعات لازم در مورد الیاف به‌کاررفته در لباس‌ها برای تضمین عمر بیشتر پوشاک مهم است. او می‌گوید درباره الیاف لباس‌ها تحقیق کنید، الیاف طبیعی نسبت به الیاف مصنوعی کمتر باعث عرق کردن یا جوش زدن ناگهانی بدن می‌شوند.

از مواد شوینده‌ای استفاده کنید که باعث ریزش الیاف و از بین رفتن تدریجی لباس‌ها نشوند. از طرفی، در بسته‌بندی مواد شوینده نیز باید ملاحظات زیست‌محیطی در نظر گرفته شود. یکی از راه‌های کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی کاهش استفاده از پلاستیک و جایگزینی آن با مواد بازیافتی است. استفاده دوباره از بطری‌ها نیز روش کارآمدی است. این کار نه تنها باعث آسیب کمتر به محیط زیست می‌شود بلکه به صرفه‌جویی در هزینه‌ تولید غیرضروری بطری‌های جدید منجر می‌شود. مثلا در مورد یک بطری ۵ لیتری هزینه‌ها تا سقف ۴۴ درصد کاهش خواهد داشت.

شارلوت اسنل‌گرو، مدیر ارشد شرکت اکوور (Ecover) که یک شرکت تولید‌کننده مواد شوینده سازگار با محیط زیست است، می‌گوید در هر ۳۰ ثانیه ۱۰۰۰ تکه لباس در بریتانیا دور ریخته می‌شود، «ما می‌خواهیم مردم را به چالش بکشیم که درست بشویند، طولانی‌تر بپوشند و کمتر ضایعات تولید کنند».

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More