شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

میزان گازهای گلخانه‌‌ای رکورد دیگری ثبت کرد

کارشناسان هشدار می‌دهند که فرصت مقابله با تغییر اقلیم رو به پایان است و میزان گاز‌های گلخانه‌ای موجود در جو زمین رکورد دیگری را ثبت کرده است.

به گزارش سازمان هواشناسی جهانی سازمان ملل، سال گذشته، تراکم دی‌اکسید کربن به ۴۰۷/۸ قسمت در میلیون رسید که در مقایسه با سال ۲۰۱۷، ۲/۳ قسمت افزایش داشت.

این رقم بسیار بیشتر از میزان ۲۸۰ قسمت در میلیون است که پیش‌تر در عصر انقلاب صنعتی دیده شده بود، زمانی که حجم بالایی از سوخت‌های فسیلی برای تامین انرژی و حمل‌و‌نقل سوزانده می‌شد.

میزان آخرین افزایش نزدیک به رقمی است که بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ مشاهده شد و بالاتر از میانگین سالانه در دهه اخیر بوده است.

تراکم سایر گازهای گلخانه‌ای دخیل در گرمایش زمین، متان و مونوکسید نیتروژن، نیز در سال ۲۰۱۸ در مقایسه با دهه گذشته افزایش قابل‌ملاحظه‌ای داشته است.

پِتِری تالاس، دبیرکل سازمان هواشناسی جهانی، می‌گوید: «هیچ نشانه‌ای از کاهش روند تراکم گازهای گلخانه‌ای در جو مشاهده نمی‌شود، چه رسد به کاهش میزان آن، به‌رغم تمام تعهدهای پیمان پاریس در مورد تغییر اقلیم.»

«به‌خاطر آینده بشر هم که شده باید این تعهد‌ها را تبدیل کنیم به اقدام و تلاش‌ها را بیشتر کنیم.»

به گفته تالاس، آخرین باری که در جو زمین این میزان تراکم دی‌اکسید کربن وجود داشت بین سه تا پنج میلیون سال پیش بود. 

در آن زمان، دما بین ۲ تا ۳ درجه گرم‌تر و سطح دریاها بین ۱۰ تا ۲۰ متر بالاتر از امروز بود.

فعالیت‌های بشر به فرایند تغییر اقلیم سرعت بخشیده و به ذوب شدن یخچال‌های طبیعی و خشکسالی‌ها و موج‌های گرمایی شدیدتر منجر شده است.

سازمان هواشناسی جهانی هشدار می‌دهد با وجود قول‌هایی که کشورهای متعهد به پیمان بین‌المللی پاریس داده‌اند، انتظار نمی‌رود میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ کاهش پیدا کند.

به این ترتیب، نقطه بازگشت ۲۰۲۰، که دانشمندان می‌گویند برای مهار تغییر اقلیم ضروری است، محقق نمی‌شود.

یافته‌های اولیه در سال ۲۰۱۸ حاکی از آن است که انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال گذشته همچنان روند افزایشی داشته است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More