شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

قطع نزدیک به چهار میلیون هکتار از جنگل‌های بارانی در سال ۲۰۱۸

بررسی تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که در ۲۰۱۸ میلادی، دست‌کم ۳/۶ میلیون هکتار از جنگل‌های اصیل بارانی جهان قطع شده‌اند تا جا برای گسترش دامداری‌ها، کشت درختان نخل و کاکائو باز شود.

علاوه بر گسترش صنایع، دامداری‌، کشاورزی، همچنین دست‌درازی شهرها و روستاها به جنگل‌های بارانی، در گذر سال‌های اخیر به‌واسطه شدت گرفتن گرمایش زمین، جنگل‌های بیشتری در سراسر زمین طعمه آتش در منابع طبیعی شده‌اند.

بررسی تصویرهای ماهواره‌ای جنگل‌ها از ۲۰۰۲ میلادی تاکنون نشان می‌دهد که هر سال چه حجمی از حیات گیاهی زمین کاسته شده است.

 

 

روزنامه گاردین با انتشار این داده‌ها گفت پس از ۲۰۰۲ میلادی، سال ۲۰۱۸ دومین سال در میان بدترین سال‌های گذشته در موضوع جنگل‌زدایی بوده است.

در نقاط مختلف زمین، جنگل‌زدایی بیشتر از همه در جنگل‌های آمازون در برزیل، همچنین منابع طبیعی جمهوری دموکراتیک کنگو و اندونزی دیده می‌شود.

در آمازون به‌تنهایی ۱/۳ میلیون هکتار از جنگل‌ها کاسته شده تا بتوان گاو و گوساله بیشتری پرورش داد. تولید گوشت گاو و گوساله از اصلی‌ترین دلایل شدت گرفتن گرمایش زمین است.

فرانسیس سیمور، از دیده‌بان جهانی جنگل‌ها به گاردین گفت: «جنگل‌های جهان امروز (انگاری) در بخش اورژانس افتاده باشند و مرگشان به‌خاطر هزاران زخم نزدیک باشد.»

سیمور گفت: «راه‌حل‌هایی که شبیه به چسب‌زخم بر زخم‌های عمیق‌اند، فایده‌ای ندارد. هر هکتار از این جنگل‌ها که کاسته می‌شود، ما یک قدم دیگر به سناریوهای ترسناک تغییر اقلیم نزدیک‌تر می‌شویم.»

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More