شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فروپاشی اقلیمی و گرسنگی، خرس قطبی را به شهری در سیبری کشاند

یک خرس قطبی ماده که بیمار و گرسنه به نظر می‌رسید، با ورود به شهر نوریلسک (Norilsk) در سیبری روسیه به یک ستاره اینستاگرامی در آن کشور تبدیل شد.

ویدئوهای منتشرشده در اینستاگرام این خرس قطبی را نشان می‌داد، در حالی‌که صدها کیلومتر دورتر از زیستگاه مرسومش در نزدیکی قطب شمال، در شهر قدم می‌زد و در زباله‌ها دنبال غذا می‌گشت.

تصویرهایی شبیه به این برای اقلیم‌شناسان و فعالان محیط‌زیست تازگی ندارد. مشخصا در آلاسکا، خرس‌های قطبی بارها به‌دنبال غذا، وارد مناطق مسکونی شده‌اند.

 

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

فروپاشی اقلیمی و گرسنگی، خرس قطبی را به شهری در سیبری کشاند یک #خرس_قطبی ماده که #بیمار و #گرسنه به نظر می‌رسید، با ورود به شهر نوریلسک در #سیبری #روسیه به یک #ستاره #اینستاگرامی در آن کشور تبدیل شد. ویدئوهای منتشرشده این خرس قطبی را نشان می‌داد، در حالی‌که صدها کیلومتر دورتر از زیستگاه مرسومش در نزدیکی #قطب_شمال، در شهر قدم می‌زد و در #زباله‌ها دنبال #غذا می‌گشت. تصویرهایی شبیه به این برای #اقلیم‌شناسان و فعالان #محیط‌زیست تازگی ندارد. مشخصا در #آلاسکا، خرس‌های قطبی بارها به‌دنبال غذا، وارد مناطق مسکونی شده‌اند. شاید به نظر یافتن غذا برای این خرس‌ها در شهرها ساده‌تر باشد. در واقعیت اما برای بخشی از جوامع خرس‌های قطب شمال، دیگر #زیست‌بومی شبیه به گذشته باقی نمانده است. از یک سو قطب شمال امسال سریع‌تر از هر زمانی یخ‌هایش را به دمای بالای بهار و تابستان از دست می‌دهد. از آن سو، #پرمافراست یا زمین‌های یخ‌بسته قطب امسال هم زودتر و هم گسترده‌تر ذوب می‌شود. تمامی این‌ها بر روی هم، یعنی غذایی کافی برای همه خرس‌های قطبی باقی نمانده است. خرس‌ قطبی مثل #یوزپلنگ #ایرانی، نمادی از #فروپاشی_اقلیمی به واسطه #فعالیت_صنعتی #آدمی و #سبک_زندگی #مصرف‌گرایانه #انسان است. این حیوانات در صدر #زنجیره_غذایی زیست‌بوم خود قرار دارند و به خطر افتادن سلامت آن‌ها، نشان‌دهنده به‌خطر افتادن حیات کل زیست‌بومشان است.

A post shared by Iran International (@iranintltv‏) on

 

شاید به نظر یافتن غذا برای این خرس‌ها در شهرها ساده‌تر باشد. در واقعیت اما برای بخشی از جوامع خرس‌های قطب شمال، دیگر زیست‌بومی شبیه به گذشته باقی نمانده است.

از یک سو قطب شمال امسال سریع‌تر از هر زمانی یخ‌هایش را به دمای بالای بهار و تابستان از دست می‌دهد. از آن سو، «پرمافراست» یا زمین‌های یخ‌بسته قطب شمال امسال هم زودتر و هم گسترده‌تر ذوب می‌شود.

تمامی این‌ها بر روی هم، یعنی غذایی کافی برای همه خرس‌های قطبی باقی نمانده است.

خرس‌ قطبی مثل یوزپلنگ ایرانی، نمادی از فروپاشی اقلیمی به واسطه فعالیت صنعتی آدمی و سبک زندگی مصرف‌گرایانه انسان است.

این حیوانات در صدر زنجیره غذایی زیست‌بوم خود قرار دارند و به خطر افتادن سلامت آن‌ها، نشان‌دهنده به‌خطر افتادن حیات کل زیست‌بومشان است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More