شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

صدها لیوان یک‌بارمصرف و دو دمپایی در شکم نهنگ مُرده

 

وقتی یک شاه‌نهنگ (Sperm whale) مرده به سواحل اندونزی رسید، در شکمش ۱۱۵ لیوان یک‌بارمصرف، دو دمپایی، یک کیسه نایلونی و بیش از هزار تکه پلاستیکی دیگر از جمله بطری‌های آب و نوشابه پیدا شد.

در مجموع ۵/۹ کیلوگرم زباله پلاستیکی توی شکم این نهنگ بود و حالا او نمونه‌ تازه‌ای است که نشان می‌دهد چگونه زباله‌های پلاستیکی پس از رها شدن در آب‌های جهان وارد بدن موجودات آبزی می‌شوند، می‌توانند از طول عمر آنها بکاهند و زندگی را برایشان تباه کنند.

البته هنوز علت مرگ این نهنگ مشخص نشده است.

این نهنگ را در سواحل پارک ملی واکاتوبی پیدا کردند. این یکی از چند نهنگ مرده‌ای است که امسال در سواحل جهان یافته شده‌اند و در شکمشان صدها تکه پلاستیکی پیدا شده است.

 

در گذر قرن بیستم، مصرف پلاستیک یک‌بارمصرف در سراسر جهان گسترش پیدا کرد، ولی روش‌های بازیافتش شاهد پیشرفت چندانی نبوده است.

در حال حاضر از پوشاک گرفته تا بسته‌‌بندی اجناس فروشگاه‌ها، کیسه‌های پلاستیکی خرید، و هر گوشه‌وکنار زندگی انسان، با مصرف مواد پلاستیکی یک‌بارمصرف همراه شده است.

بخشی از این پلاستیک‌ها عاقبت در آب‌های دریاها و اقیانوس‌های جهان رها می‌شوند و می‌توانند تا صدها سال در این آب‌ها باقی بمانند.

پلاستیک برخلاف مواد مصرفی دیگر، نمی‌پوسد یا زنگ نمی‌زند. بلکه به‌ مرور زمان خرد می‌شود و می‌شکند.

به‌جز نهنگ‌ها، ماهی‌ها و انواع صدف‌ها، پلاستیک را در شکم مرغ‌های دریایی و سایر پرنده‌های ساحلی نیز یافته‌اند. این پلاستیک‌ها اغلب معده پرنده‌ها را پر می‌کنند، مانع هضم غذا می‌شوند و آنها از گرسنگی می‌میرند.

 

 

براساس پژوهشی  که اخیرا انجام شده، اگر پنج کشور جهان از میزان پلاستیکی که در آب‌های جهان رها می‌کنند ۶۵٪ بکاهند، از میزان زباله‌ای که به آب‌های زمین می‌رسد ۴۵٪ کاسته می‌شود.

کشورهای چین، اندونزی، فیلیپین، تایلند و ویتنام فقط مصرف‌کننده پلاستیک نیستند، این کشورها - چین تا همین امسال - زباله‌های پلاستیکی سایر کشورها را برای بازیافت یا دفن وارد می‌کنند. ولی بخشی از این پلاستیک‌ها درنهایت در طبیعت رها می‌شوند.

هرچند چین و اندونزی، دو کشور اصلی تولید‌کننده پلاستیک یک‌بارمصرف در جهان‌اند. اندونزی با ۲۶۰ میلیون نفر جمعیت، سالانه ۳/۲ میلیون تُن پلاستیک یک‌بارمصرف تولید می‌کند. هرچند دولت اندونزی قصد دارد تا سال ۲۰۲۵، از مصرف پلاستیک در این کشور تا ۷۰٪ بکاهد.

به‌رغم تمامی هشدارها درباره خطرات مصرف پلاستیک و همچنین مشکلات ناشی از رها شدن زباله‌های پلاستیکی در طبیعت، پیش‌بینی می‌شود میزان پلاستیک موجود در آب‌های جهان تا سه‌ برابر افزایش داشته باشد.

شاه‌نهنگ، بزرگ‌ترین نهنگ دندان‌دار جهان است و طولش به ۱۸‌متر می‌رسد. این همان گونه از نهنگ است که در رمان «موبی‌دیک» نوشته هرمان ملویل، ذکر شده است.

 

خبرنگار ایران اینترنشنال
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More