شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
گزارش سازمان جهانی هواشناسی از وضعیت اقلیمی سال ۲۰۱۸ منتشر شد

سازمان ملل:‌ تغییر اقلیم پارسال دو میلیون نفر را آواره کرد

سازمان جهانی هواشناسی در گزارش «وضعیت اقلیمی سال ۲۰۱۸ میلادی» یک بار دیگر تاکید کرد دمای میانگین خشکی و آب‌های جهان به‌سرعت رو به افزایش است و هم‌زمان سطح آب‌های زمین بالاتر می‌آید و رویدادهای شدید آب‌وهوایی در سراسر زمین رخ می‌دهد.

این سازمان، که بخشی از سازمان ملل است، در این گزارش اعلام کرد سال گذشته، دست‌کم دو میلیون نفر به‌واسطه تغییر اقلیم و رویدادهای شدید آب‌وهوایی آواره شده‌اند.

همچنین ۶۲ میلیون نفر در خط مقدم عواقب گرمایش زمین قرار گرفته‌اند و زندگی‌شان به‌واسطه فعالیت صنعتی آدمی، سخت‌تر شده است.

همچنین طی دو دهه اخیر، ۴/۵ میلیارد نفر از سال ۱۹۹۸ میلادی تاکنون رویدادهای شدید آب‌وهوایی مثل امتداد خشکسالی، موج‌های گرما یا سیل را تجربه کرده‌اند.

این سازمان ۲۵ سال است که گزارش وضعیت اقلیمی زمین را منتشر می‌کند و براساس گزارش تازه سازمان ملل، زمین ۱/۸ درجه فارنهایت (کمی بیش از یک درجه سانتی‌گراد) گرم‌تر شده است و غلظت دی‌اکسید کربن در جو زمین به بیش از ۴۰۵ (در هر یک میلیون ذره اتمسفر) افزایش یافته است.

لازم به ذکر است که غلظت دی‌اکسید کربن در سال ۱۹۹۴، ۳۵۷ بود.

بنا بر این گزارش، دمای زمین تا سال ۲۱۰۰ میلادی، یعنی ۸۱ سال دیگر، بین سه تا پنج درجه سانتی‌گراد افزایش می‌یابد.

به گفته سازمان جهانی هواشناسی، برای مهار گرمایش زمین، بایستی تا سال ۲۰۳۰ میلادی، حدود ۱۱ سال دیگر، حداقل ۴۵ درصد از تولید گازهای گلخانه‌ای، در مقایسه با سطح تولید آن در سال ۲۰۱۰ میلادی، کاسته شود.

گزارش تازه سازمان ملل همچنین درباره به‌ خطر افتادن امنیت غذایی، افزایش تعداد پناهجویان اقلیمی، افزایش بیماری‌های همراه با موج‌های گرما، سیلاب‌ها و آلودگی هوا هشدار داده است.

 

 

براساس ارزیابی سازمان ملل، آب‌های اقیانوس‌های جهان همچنان گرم‌تر و اسیدی‌تر می‌شوند. یخ‌های زمین به‌سرعت دارند ذوب می‌شوند و یخچال‌های طبیعی به‌تدریج به خاطره تاریخ می‌پیوندند.

تاکنون، هیچ‌کدام از تولیدکنندگان اصلی گازهای گلخانه‌ای، از جمله آمریکا، چین و ایران، به برنامه‌های پیشنهادی پیمان پاریس عمل نکرده‌اند.

دولت آمریکا البته برنامه خروج از این پیمان را کلید زده است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More