شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
پانزده گرم‌ترین نقطه زمین همه در استرالیا

رکوردشکنی موج گرما در استرالیا: همه‌جا داغ، برخی شهرها ۴۸ درجه سانتی‌گراد

 

در چهارمین روز امتداد موج گرما در استرالیا، ۱۵ نقطه از گرم‌‌ترین نقاط  زمین در این کشور ثبت شد و دولت‌های محلی از مردم خواسته‌اند تا وقتی که مجبور نیستند از خانه خارج نشوند.

هوا در استرالیا آن‌قدر گرم شده است که دست‌کم یک میلیون ماهی مرده به سواحل ایالت نیو ساوث ویلز رسیدند.

در دیگر نقاط این کشور، خفاش‌ها بر درخت‌ها از گرما سکته می‌کنند و می‌میرند. البته برخی از مردمان در حیات‌وحش می‌گردند تا به حیوانات تشنه از گرما، آب برسانند تا آنها تلف نشوند.

 

 

میانگین دما در مناطق مختلف استرالیا در این چهار روز دست‌کم ۳۰ درجه سانتی‌گراد و حداکثر ۴۹ درجه سانتی‌گراد بودند. یعنی میانگین دما در نقاط مختلف این کشور بین ۱۰ تا ۱۴ درجه سانتی‌گراد گرم‌تر از دمای مرسوم در این وقت سال است.

در شهرهای آلوده همانند سیدنی، مقامات محلی نسبت به افزایش سطح اوزون در هوا هشدار دادند. برای همین از افراد مبتلا به آسم و بیماری‌های مزمن قویا خواسته شده که از محل‌های سرپوشیده خارج نشوند.

البته پیش‌بینی شده  از عصر روز جمعه ۲۸ دی (۱۸ژانویه) بخش‌هایی از استرالیا خنک‌تر شود.

 

 

این در حالی است که ماه دسامبر (آذر-دی ماه)، گرم‌ترین دسامبر در تاریخ این کشور بود و سازمان هواشناسی استرالیا نسبت به «امتداد طولانی‌مدت و غیرعادی موج گرما»‌ در این کشور هشدار داده است.

میانگین دمای ماه دسامبر استرالیا، نیم درجه گرم‌تر از رکورد موج گرمای پیشین در سال ۱۹۷۲ میلادی بود.

پیشتر در ۲۷ دسامبر، رکورد گرم‌ترین روز سال استرالیا با ۴۰/۱۹ درجه سانتی‌گراد ثبت شد. با این‌حال روز چهارشنبه، ۲۶ دی ماه، ایالت نیو ساوث ویلز شاهد شش رکورد بالاتر دمایی بود و دمای هوا ۴۸/۲ درجه سانتی‌گراد هم ثبت شد. سه شهر در این ایالت در این روز دمایی بالاتر از ۴۸ درجه سانتی‌گراد داشتند.

شهر تارکولا شاهد ثبت دمای ۴۹/۱ درجه سانتی‌گراد بود.  

در گذر شب، موج گرما امتداد داشت و برخی شهرهای استرالیا شاهد شبی با دمای ۲۷ درجه سانتی‌گراد بودند.

گرمایش زمین در نیم‌کره شمالی، شب‌ها را دو برابر سریع‌تر از روزها گرم کرده است.

استرالیا در سال‌های اخیر شاهد امتداد خشکسالی (یا خشکیدگی) است. در این کشور، زمستان گذشته همراه با آتش‌سوزی در منابع طبیعی بود و حالا فصل بهار، با موج گرمایی نگران‌کننده همراه شده است.

گزارش اقلیمی دولت استرالیا در سال ۲۰۱۸ می‌گوید این کشور به‌نسبت سال ۱۹۱۰، یک درجه سانتی‌گراد گرم‌تر شده و بایستی آماده افزایش دمای میانگین در سال‌های پیش رو باشد.

این گزارش نسبت به گرم‌تر شدن آب‌های سواحل استرالیا، اسیدی شدن این آب‌ها، افزایش سطح آب و به زیر آب رفتن نقاط ساحلی این کشور، گسترش آتش‌سوزی در منابع طبیعی و امتداد خشکسالی هشدار می‌دهد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More