شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
گرمایش زمین یخ را از قطب‌جنوب به‌سرعت پاک می‌کند

رشد شش برابری ذوب یخ قطب جنوب در چهار دهه اخیر

 

در قطب جنوب معادل دست‌کم ۵۷ متر افزایش سطح آب‌های جهان، یخ ذخیره شده است و پژوهشی تازه می‌گوید که این قاره به‌واسطه گرمایش زمین، در چهار دهه اخیر سریع‌تر از هر زمانی یخ از دست می‌دهد.

پژوهش دانشگاه کالیفرنیا که در آکادمی علوم آمریکا منتشر شد، پس از مقایسه ذوب یخ بین سال‌های ۱۹۷۹ و ۲۰۱۷ میلادی، می‌گوید که ۶۰۰درصد بر مقدار ذوب یخ این قاره در مقایسه با چهار دهه پیش افزوده شده است.

در این تحقیق از سنجش‌های ماهواره‌ای، مقایسه تصاویر و مدل‌های رایانه‌ای استفاده شده است و ۱۷۶ دانشمند بر آن کار کرده‌اند.

این تحقیق تاکید می‌کند که در سال‌های پیش‌‌رو، مقدار و سرعت ذوب یخ در این قاره سرعت خواهد گرفت، چون زمین به‌واسطه فعالیت صنعتی و سبک زندگی آدمی، سریع‌تر از هر زمانی در دست‌کم ۳میلیون سال اخیر دارد گرم می‌شود.

براساس این تحقیق، در سال ۲۰۰۹ میلادی معادل سالانه ۲۵۲ میلیارد تن مکعب یخ از قطب جنوب کاسته شده است، درحالی‌که بین سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۹، هر سال ۴۰ میلیارد تن مکعب یخ این قاره ذوب می‌شد.

بدین‌شکل یخ ۱۵درصد سریع‌تر از تخمین قبلی دانشمندان در قطب جنوب در حال ذوب است و از سرعت گرفتن ذوب یخ در منطقه شرقی قاره جنوبگان خبر می‌دهد.

اقلیم‌شناسان پیش از این، بیشتر بر ذوب یخ در منطقه غربی این قاره‌ تمرکز کرده‌ بودند؛ جایی که یخ در آن به‌سرعت ذوب می‌شود و اگر سد یخی دریاهای اطراف آن شکسته شود، دست‌کم سه یخچال طبیعی به‌سرعت درون آب غرق می‌شوند و ذوب آن‌ها می‌تواند بر نابودی زیرساخت‌های بشری سرعت بخشد.

حالا مشخص شده که وضع بخش شرقی این قاره هم خراب است.

دست‌کم ۹۰ درصد تمدن بشر در سواحل جهان مستقر است. ذوب یخ بر خشکی‌ها همانند قاره جنوبگان، در کنار گرم شدن آب اقیانوس‌ها، این سواحل را به‌تدریج به‌زیر آب می‌کشد.

پیش‌تر سازمان ملل پیش‌بینی کرده بود آب‌های جهان به‌‌طور میانگین تا ۲۱۰۰ میلادی (۸۱ سال دیگر) ۲۴ سانتی‌متر بالا بیایند و حداکثر این بالا آمدن را یک متر پیش‌بینی کرده بود. دیگر تحقیق‌ها تا ۹ متر افزایش سطح آب‌ها در هشت دهه پیش رو را مطرح کرده‌اند.

سرعت پیش روی ذوب یخ در قطب جنوب می‌تواند این افزایش ویرانگر را به واقعیت تبدیل کند؛ چون برای هر یک میلیمتر افزایش سطح آب‌ها، به ذوب ۳۶۰ میلیارد تن یخ نیاز است.

هم‌زمان پژوهشی دیگر از این می‌گوید که اقیانوس‌های گرم‌تر بانی سرعت‌گرفتن ذوب یخ در قطب جنوب شده‌اند.

به‌تازگی مشخص شده که اقیانوس‌ها سریع‌تر از تخمین سازمان ملل در حال گرم شدن‌اند و گرمایش زمین در اقیانوس‌ها معادل انفجار یک بمب اتم در هر ثانیه در این آب‌هاست. 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More