شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
سرعت ذوب یخ‌های گرینلند در هفت سال گذشته، چهار برابر شده

ذخیره یخ گرینلند در آستانه فروپاشی است

 

اگر ذخیره یخ گرینلند، قطب جنوب و یخچال‌های طبیعی به‌واسطه گرمایش زمین ذوب شود، نزدیک به نیمی از مردمان زمین بایستی به‌خاطر بالا آمدن سطح آب‌ دریاها و اقیانوس‌ها جابه‌جا شوند.

حالا یک تحقیق تازه می‌گوید، شاید برای یخ‌های گرینلند دیر شده باشد و ذوب در این ذخیره بزرگ یخ زمین بیشتر از تخمین‌های پیشین سرعت گرفته یا به‌عبارتی دیگر، در گذر هفت سال بین ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲ میلادی، سرعت ذوب گرینلند یخ چهار برابر شده است.

در این سال‌ها، هر سال ۴۰۰ میلیارد تن یخ ذوب شده و به آب‌های جهان اضافه گشته است.

وقتی یخ درون آب‌های زمین ذوب می‌شود، مثل ذوب یخ در قطب شمال، به افزایش سطح آب‌ها منجر نمی‌شود. همان‌طور که اگر یک تکه یخ درون یک لیوان آب داشته باشید و ذوب شود، سطح آب در لیوان بالاتر نمی‌آید.

بااین‌حال وقتی یخ بر خشکی‌ها ذوب شود، منجر به افزایش سطح آب دریاها و اقیانوس‌ها می‌شود.

همچنین ذوب یخ، آب شیرین به آب دریاها و اقیانوس‌ها اضافه می‌کند و این ترکیب شیمیایی آب را بهم می‌ریزد. در نتیجه‌اش جریان‌های اقیانوسی و دریایی متفاوت از گذشته شده‌اند.

ذوب کامل یخ ذخیره گرینلند به‌تنهایی کافی است تا سطح آب‌های جهان هفت متر بالاتر بیاید.

این تحقیق دانشگاه اوهایو که در آکادمی علوم آمریکا منتشر شد، تنها یک هفته پس از آن عرضه شد که بر اساس پژوهشی دیگر اعلام شد، یخ قطب جنوب خیلی سریع‌تر از تخمین پیشین دانشمندان از دست می‌رود.

مایکل بویس (Michael Bevis) پژوهشگر اصلی این تحقیق گفت: «حالا فقط می‌توانیم به گرمایش زمین خو بگیریم و برای گریختن از تاثیرهایش به دوردست (سواحل) مهاجرت کنیم - برای هر اقدام دیگری، خیلی دیر شده است.»

او در مورد فروپاشی ذخیره یخ گرینلند گفت: «ما شاهد افزایش سریع‌تر سطح آب‌های زمین خواهیم بود. چون این لایه یخ به نقطه سقوط رسیده است».

در این پژوهش، از داده‌های تازه ناسا و مرکز فضا و آسمان آلمان (the German Aerospace Center) استفاده شده است و تحقیق فقط متمرکز بر منطقه جنوب شرقی گرینلند نیست.

منطقه‌ای که پژوهش‌های پیشین بر آن تمرکز کرده بودند و به جز این منطقه، در این تحقیق منطقه شمال غربی هم بررسی شده است. منطقه‌ای که گستره‌ای از یخچال‌های طبیعی در آن مستقر هستند و ذوب یخ‌ها، به زودی آنها را روانه آب اقیانوس آتلانتیک شمالی خواهد کرد.

این در حالی است که شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای کنونی همگی از قدرتمندتر شدن گرمایش زمین به‌واسطه فعالیت صنعتی و سبک زندگی آدمی می‌گویند.

دکتر بویس در همین زمینه گفت: «یک درجه سانتی‌گراد افزایش دمای میانگین در قرن آینده تاثیر مخرب‌تری نسبت به یک درجه افزایش دمای میانگین در این قرن خواهد داشت».

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More